Gå til innhold

Full jobb til 43 kr timen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden a-etat er den som betaler meg så er det lov, jeg får kursstønad.

Det er meningen jeg skal være i praksis der så det er stedet som utnytter det at jeg klarer jobben til hun som er borte.

Arbeidsplassen betaler ingen ting for meg, måtte kun tegne forsikring den tid jeg er der, de har således fått seg en skikkelig billig vikar.

Jeg synes ikke det der hører hjemme noe sted, og hadde nok kommet til å si kraftig i fra... jeg gikk på dagpenger fra Aetat for _ni_ år siden, og fikk 415 kroner dagen! Du får jo mildt sagt luselønn!

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fei1365380229

5

• mumitrollet

3

• keinstein

3

• Mary Poppins

2

Gjest pekka
Skrevet

Lov og lov, det er vel ikke meningen at man skal vikariere slik jeg gjør men være ekstra for læringens skyld. Men så var det dette med gråsoner da, en skal være glad for å få det på cv liksom, det blir nok sett sånn på det.

snodig avtale. Du fikk ikke sånt ark du kan gi til arbeidgiver om at hvis de gav deg jobb så ville a-etat dekke halve lønna de tre første mnd?

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

Det er noe av det samme jeg håper på for å få litt praksis igjen etter lang tids sykdom. Jeg får kun penger gjennom aetat - opparbeidede attføringspenger.

Jeg syns det er en flott ordning, men det er klart at man ikke skal utnyttes, men det er vel en utprøving for å se om du orker å stå i jobb eller?

Nei, det er ikke attføring av noe slag, bare vanlig kursstønad.

Det er jo i og for seg veldig fint at vi kan få gjennom a-etat, men jeg er ikke i kurs nå og jeg er ikke i praksisplass, jeg er helt enkelt en hardtarbeidende vikar.

Det er vanvittig med arbeid der og jeg gjør akkurat det samme som mange andre på huset, men for en svært så mye lavere lønn.

Det er det som er så surt.

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

snodig avtale. Du fikk ikke sånt ark du kan gi til arbeidgiver om at hvis de gav deg jobb så ville a-etat dekke halve lønna de tre første mnd?

Det er bare vanlig "kurs", med praksisplass inkludert.

Jeg skal altså være der i praksis i tre måneder. Gratis for dem, på kursstønad for meg.

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

jeg skjønner at det er tøft. Men du får en fin erfaring på cv`en , en god referanse. Kan bety mye for at du får en bra jobb i fremtiden.

Og etter hva jeg hører er det forferdelig tøft å være i full jobb i dag. Det kreves omtrent at man skal yte 110%

har du ikke fått noen tidsplan på hvor lenge det her skal vare , eller om muligheten for fast ansettelse eller vikaroppdrag er der. ?

Jeg skal være til slutten av mai.

Det er fint på cv, jeg setter jo fotspor slik at det er en mulighet om det blir en åpen plass i fremtiden.

Men å jobbe så lange dager går utover min vanlige jobbsøking. Når jeg kommer hjem er det middag, lekser, hus og så er jeg så sliten at jeg ikke orker.

Det skal være en positiv opplevelse også for de som er utplasserte, en konstant følelse av utnyttelse gjør en forferdelig sliten og matt desverre.

Jeg prøver å ringe andre arbeidsgivere og søke jobber, sjekke, lete, men jeg har så mye å gjøre der jeg er at jeg så vidt får tid til en telefon eller to i spisepausa omtrent.

Og det er litt bittert å være borte fra ungene så og si hele dagen og så ikke kunne komme hjem med noe ekstra smør på maten den uka liksom.

Satt på spissen men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

Jeg skjønner at det er bittert, men hvis du fungerer så godt så kan du vel finne deg en jobb selv eller?

Jeg søker og leter, tro du meg.

Men i mellomtiden må jeg ha inntekter, jeg har ikke krav på ledighetstrygd fordi jeg også har vært trygdet.

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

Jeg synes ikke det der hører hjemme noe sted, og hadde nok kommet til å si kraftig i fra... jeg gikk på dagpenger fra Aetat for _ni_ år siden, og fikk 415 kroner dagen! Du får jo mildt sagt luselønn!

Ender nok med å si ifra, selv om jeg liker stedet, jobben og folkene så synes det lang veg at jeg ikke føler meg bra for å si det sånn.

Det er bittert å bli nedlesset av bunker på bunker med papirer og gjøre akkurat det samme som de andre på huset og få såpass mye mindre i "lønn".

En får en skikkelig knekk i selvtilliten når man er godt voksen og går sånn.

Det er lusete penger, 265 kr. dagen plus 60 kr. for barna, det blir 43,33.-kr i timen.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Siden a-etat er den som betaler meg så er det lov, jeg får kursstønad.

Det er meningen jeg skal være i praksis der så det er stedet som utnytter det at jeg klarer jobben til hun som er borte.

Arbeidsplassen betaler ingen ting for meg, måtte kun tegne forsikring den tid jeg er der, de har således fått seg en skikkelig billig vikar.

Det er vel bare sånn systemet er. Det høres 'greit ut' formelt sett.

Det som blir feil, er hvis du blir helt utkjørt, og ikke har overskudd til å søke vanlig jobb. Kunne du ikke gå ned litt i stillingsprosent? En time kortere pr. dag, samt lov til å ringe ang. jobber i arbedistiden?

fei1365380229
Skrevet

Jeg søker og leter, tro du meg.

Men i mellomtiden må jeg ha inntekter, jeg har ikke krav på ledighetstrygd fordi jeg også har vært trygdet.

Ja da skjønner jeg det litt mer på en måte, men for meg så er det bedre å prøve å jobbe litt enn å bare motta trygdepengene. Nå viste det seg at det ikke gikk i mitt tilfelle enda, men jeg håper jeg kan prøve igjen, men det er jo måte på hvor lenge en bedrift kan holde på sånn uten å ansette.

Men nå får du ihvertfall noe mer på CV'en og skilte med og da kanskje du får lettere jobb etterhvert.

Skrevet

Sjefen min regna over hvor mye hun fikk i timen i forhold til hvor mye hun la ned i bedriften.

ca 50 kr timen kom hun til, så det regnestykket tok hun aldri igjen....og hun var daglig leder. Hun tjente bra da likevel..

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

Sjefen min regna over hvor mye hun fikk i timen i forhold til hvor mye hun la ned i bedriften.

ca 50 kr timen kom hun til, så det regnestykket tok hun aldri igjen....og hun var daglig leder. Hun tjente bra da likevel..

Jeg er også en person som er flink til å jobbe, det er det jeg hører rundt meg : veldig arbeidsom.

Det er ikke problemet, å jobbe er greit det når man kan høste fruktene av det etterpå.

Det jeg tjener på å være borte fra barn og familie en hel lang dag, jeg ser ikke ungen på morgenen engang, er 3250 kr pr 14 dag, vet du, det er knappt til å fø en familie på.

Jeg får ødelagt min arbeidsgiver og gode humør fordi denne jobben tar mye tid, krefter og energi og jeg kan ikke komme hjem til de hjemme og tilgodese dem med noe ekstra pga av at jeg har vært så mye borte.

Og jeg er sliten fra å være oppe fem hver morgen, og når jeg er hjemme halv fem på efta er som sagt middag, lekser, litt hus oa. Så tid og energi til vanlig jobbsøk, som jeg jo trenger, er det så godt som ikke noe av.

Jeg får vurdere å få med a-etat på å gi meg en fridag i uka til jobbsøk eller noe. Tviler sterkt på at disse tre månedene på cv er verdt alt som går skeis nå for å si det sånn.

Skrevet

Unnskyld, men hva i all verden bruker du 1 t 40 min til på morran!? Har du 6 unger som skal avgårde eller?

Vi er en voksen og to barn som skal avgårde, vi står opp 6:20 og rusler litt over 7:30 og da har ungene hatt bortimot en halvtime å leke på!

Skrevet

Det er noe av det samme jeg håper på for å få litt praksis igjen etter lang tids sykdom. Jeg får kun penger gjennom aetat - opparbeidede attføringspenger.

Jeg syns det er en flott ordning, men det er klart at man ikke skal utnyttes, men det er vel en utprøving for å se om du orker å stå i jobb eller?

Man blir utnyttet. Man jobber som en helt og på lik linje med alle de andre som tjener penger og likevel betaler arbeidsplassen ingenting.

Og gjør du ikke jobben så får du ikke være der lenger og da er ikke aetat blide, det skal jeg love ;o)

Skrevet

Jeg er også en person som er flink til å jobbe, det er det jeg hører rundt meg : veldig arbeidsom.

Det er ikke problemet, å jobbe er greit det når man kan høste fruktene av det etterpå.

Det jeg tjener på å være borte fra barn og familie en hel lang dag, jeg ser ikke ungen på morgenen engang, er 3250 kr pr 14 dag, vet du, det er knappt til å fø en familie på.

Jeg får ødelagt min arbeidsgiver og gode humør fordi denne jobben tar mye tid, krefter og energi og jeg kan ikke komme hjem til de hjemme og tilgodese dem med noe ekstra pga av at jeg har vært så mye borte.

Og jeg er sliten fra å være oppe fem hver morgen, og når jeg er hjemme halv fem på efta er som sagt middag, lekser, litt hus oa. Så tid og energi til vanlig jobbsøk, som jeg jo trenger, er det så godt som ikke noe av.

Jeg får vurdere å få med a-etat på å gi meg en fridag i uka til jobbsøk eller noe. Tviler sterkt på at disse tre månedene på cv er verdt alt som går skeis nå for å si det sånn.

Nei altså jeg er klar over at jeg ikke svarte på noe spørsmål, og at det jeg skrev egentlig ikke har noe med saken å gjøre...

Nei altså skjønner at det er drittlønn og skikkelig slitsomt. Men sant, hvor gamle er ungene dine? Og er det en mann inne i bildet her? Ser jo her at det er ganske lang vei å kjøre også. Høres helt klart uoverkommelig ut. MEN: det er bare 1.5 mnd igjen!

Har du hørt hvilken avtale aetat faktisk har med denne bedriften i forhold til arbeidstimer?

Skrevet

Det er jo ikke jobb, det er praksisplass...Du kan derfor ikke se på det som lønn. Det er en liten kompensasjon, ikke noe mer.

Skjønner likevel frustrasjonen over at du opplever å bli utnyttet. Sånn er det dessverre en del av, men hold fokuset på hvorfor du er der!

Regner med du har fått praksisplass for at du skal ha en jobb å søke jobber fra og en fersk referanse og kanskje også utprøving i forhold til interesser og arbeidskapasitet?

Du skriver at du hadde en trygdeytelse før, hvorfor kan du ikke ha denne ytelsen mens du er i praksis? Er det lenge siden du hadde trygd?

Ville tatt opp det økonomiske ift ytelsen din med Aetat og evt trygdekontor om det kan være aktuelt at du er under utprøving på en annen ytelse. (Kommer jo an på om du feks er under behandling osv hva som kan være aktuelt). Jeg vet at om praksisen kan defineres inn under utredning eller del av behandlingsopplegg så KAN det være mulig å motta rehabiliteringspenger mens man er i praksis, blant annet.

For at du skal få tid til jobbsøking så bør du som andre har nevnt få redusert arbeidstiden eller feks få mulighet til å skrive jobbsøknader og ringe arbeidsgivere. Dette må du ta med Aetat.

Ikke bli bitter, men fortsett å gjør en god jobb så vil det nok gi frukter etter hvert!

fei1365380229
Skrevet

Man blir utnyttet. Man jobber som en helt og på lik linje med alle de andre som tjener penger og likevel betaler arbeidsplassen ingenting.

Og gjør du ikke jobben så får du ikke være der lenger og da er ikke aetat blide, det skal jeg love ;o)

Javel. Jeg har vært i et mer skjermet tiltak jeg da, hvor jeg kan gå hjem når jeg ikke har vært bra. Nå har jeg vært så dårlig i det siste at de ikke kunne ha hatt bare meg på jobb heller :), derfor blir ikke jeg utnyttet.

Jeg får heldigvis ikke 43 kroner timen samme hva da, siden jeg har tjent opp et rimelig greit grunnlag og da får rundt 60 % (?) av det.

mumitrollet
Skrevet

Praksisplasser/traineestillinger er normalt sett veldig dårlig lønnet.Hva er alternativet? At du går hjemme og mottar pengene for å ikke gjøre noen ting?

Hvorfor får du deg ikke jobb gjennom et vikarbyrå el.l. da?

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

Praksisplasser/traineestillinger er normalt sett veldig dårlig lønnet.Hva er alternativet? At du går hjemme og mottar pengene for å ikke gjøre noen ting?

Hvorfor får du deg ikke jobb gjennom et vikarbyrå el.l. da?

Ja, alternativet er å gå hjemme og ha fri til å søke jobber og det er uten betalt.

Har ikke rett på arb.ledighetstrygd.

Men når det er sakt, vet ikke hva som er best/verst, å gå hjemme med betalt eller jobbe som en gal for slikk og ingen ting.

Synes nå ikke moralen til slike som de jeg jobber for er så særlig bedre enn min moral ville vært. Og når man faktisk skirver søknader, søker etter jobber, melder seg inn i vikarbyråer mm. da synes jeg ikke folk kan betegnes som late om de "går hjemme med betalt".

Det ligger litt verdi i å beholde selvrespekten også.

mumitrollet
Skrevet

Ja, alternativet er å gå hjemme og ha fri til å søke jobber og det er uten betalt.

Har ikke rett på arb.ledighetstrygd.

Men når det er sakt, vet ikke hva som er best/verst, å gå hjemme med betalt eller jobbe som en gal for slikk og ingen ting.

Synes nå ikke moralen til slike som de jeg jobber for er så særlig bedre enn min moral ville vært. Og når man faktisk skirver søknader, søker etter jobber, melder seg inn i vikarbyråer mm. da synes jeg ikke folk kan betegnes som late om de "går hjemme med betalt".

Det ligger litt verdi i å beholde selvrespekten også.

Tror ikke det skader selvrespekten å være ute i arbeid. Man kommer fort utav det om man er for lenge ute av arbeidslivet, og det er viktig å ikke ha for mange "hull" i CVen.

Å søke på jobber kan du vel gjøre i fritiden? Og skulle du bli innkalt til et intervju, så må det vel la seg gjøre å få fri til dette?

Gjest Temmelig utkjørt.
Skrevet

Tror ikke det skader selvrespekten å være ute i arbeid. Man kommer fort utav det om man er for lenge ute av arbeidslivet, og det er viktig å ikke ha for mange "hull" i CVen.

Å søke på jobber kan du vel gjøre i fritiden? Og skulle du bli innkalt til et intervju, så må det vel la seg gjøre å få fri til dette?

Du vil missforstå du eller? "Tror ikke det skader selvrespekten å være ute i arbeid."

Selvsakt gjør det ikke det. Men å gjøre det samme, og mer - det jeg sitter med er et av de to største har jeg funnet ut - som mange andre og tjene så lite, det kan ta på selvrespekten.

Jeg skulle vært i praksisplass, og kanskje du vet at det er å være ekstra, gå oppå og lære. Det jeg gjør er å vikariere, det er to helt forskjellige ting.

"Å søke på jobber kan du vel gjøre i fritiden?"

Jada, det kan jeg. Men så kan du prøve å få til en sprudlende søknad selv da etter å ha vært i vigør fra fem til halv fem, og etter det så er det middagslaging, lekser og noe nødvendig i huset.

Poenget mitt var at hele greiene er uriktig, jeg vet at jeg kan, at andre kan osv.

Men sånn som du skriver så kan du like gjerne være en av det slaget som de jeg jobber for.

Og når det gjelder hull i cv, hva vet vel du om det i dette tilfellet. Må det være det siden jeg er innom a-etat mener du? Til opplysning så er jeg tilkallingsvikar et sted, men det blir litt for lite jobbing desverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...