tonie Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Har kjøpt meg leirgryte, og har planer om å innvie den til helga. Men hva skal jeg lage? Noen som har oppskrift på noe knallgodt? :-) 0 Siter
NeaNoor Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Laget denne flere ganger. Nam. Güvec: ca. 800 g magert lammekjøtt, 1 aubergine, salt, 2 løk, 1 squash, 1 paprika, 1/2 boks (400 g) hermetiske tomater, 500 g poteter, 1 ss olivenolje, 1 ts paprikapulver, 1/3 ts pepper, 2 ts salt, 5 dl vann/sjy, 1 bunt persille. 1. Skjær kjøttet i 2-3 cm store terninger. 2. Skjær auberginen i tynne skiver og strø over salt. La den stå i ca. 15 minutter - skyll så av saltet. 3. Rens løk og poteter, squash og paprika i skiver. 4. Brun kjøttet i olivenolje i varm panne. Stek små porsjoner av gangen og kok ut pannen mellom hver gang. Ta vare på sjyen. 5. Legg kjøtt og grønnsaker lagvis i en leirgryte eller ildfast form med lokk. Dryss på krydder og salt mellom lagene. Tilsett vann/sjy. 6. Stekes i ovn ved 200° C i ca. 1 1/2 time. Dryss over grovhakket persille ved servering. Serveres med godt brød eller ris til. 0 Siter
tonie Skrevet 4. april 2006 Forfatter Skrevet 4. april 2006 Laget denne flere ganger. Nam. Güvec: ca. 800 g magert lammekjøtt, 1 aubergine, salt, 2 løk, 1 squash, 1 paprika, 1/2 boks (400 g) hermetiske tomater, 500 g poteter, 1 ss olivenolje, 1 ts paprikapulver, 1/3 ts pepper, 2 ts salt, 5 dl vann/sjy, 1 bunt persille. 1. Skjær kjøttet i 2-3 cm store terninger. 2. Skjær auberginen i tynne skiver og strø over salt. La den stå i ca. 15 minutter - skyll så av saltet. 3. Rens løk og poteter, squash og paprika i skiver. 4. Brun kjøttet i olivenolje i varm panne. Stek små porsjoner av gangen og kok ut pannen mellom hver gang. Ta vare på sjyen. 5. Legg kjøtt og grønnsaker lagvis i en leirgryte eller ildfast form med lokk. Dryss på krydder og salt mellom lagene. Tilsett vann/sjy. 6. Stekes i ovn ved 200° C i ca. 1 1/2 time. Dryss over grovhakket persille ved servering. Serveres med godt brød eller ris til. Å, yummi!:-) Lurer på om det å droppe paprikaen gjør retten for tam? Næsj, dette må da bli godt uten også? Tåler ikke paprika i noen form, dessverre. Nå ble jeg vanvittig sulten her. Tusen takk for oppskriften:-) 0 Siter
NeaNoor Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Å, yummi!:-) Lurer på om det å droppe paprikaen gjør retten for tam? Næsj, dette må da bli godt uten også? Tåler ikke paprika i noen form, dessverre. Nå ble jeg vanvittig sulten her. Tusen takk for oppskriften:-) Går nok heelt greit å droppe paprikaen. Lykke til med kokkeleringen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.