Gå til innhold

Idiotiske skatteetaten!

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Meg og samboeren har tatt opp stort lån sammen og kjøpt hus. For å være føre var, sendte vi inn opplysninger om felles gjeld som skal deles likt mellom oss til skatteetaten i GOD til før oppgjøret kom.

Men tror du de har fått det med seg??!

Neida - jeg har blitt godskrevet all gjelda, og han har ikke fått noenting. Så nå har han fått baksmell, og jeg masse penger tilbake. For at det skal bli riktig nå, så må vi gjøre hele prosessen en gang til..

Hva er da vitsen med å sende inn opplysninger og lage nytt skattekort når man får endrede forhold?

Grrr 654**###!!. Jeg blir så forbannet!

Gjest b-bjørn
Skrevet

Jeg fikk fire tusen i baksmell, men det driter jeg i. Det blir bare et rusk i hvalfitta i forhold til det jeg har snytt.

Skrevet

Dette kan dere endre. Selvangivelsene er maskinutskrevne utfra opplysninger som er tilsendt fra arbeidsgivere osv.

Når dere endrer de påførte tallene vil ligningskontoret gå gjennom det og evt godta endringene.

Gjest mirakel*2
Skrevet

vi har mange store regninger å betale for tiden og gledet oss til samboer skulle få igjen på skatten. Han får alltid en pen sum. Men nei, i år ble det 6000 i baksmell. Det siste vi trengte. Det må være lånet vi har redusert kraftig.

Skrevet

*kremt*

Det er bare å endre opplysningene på selvangivelsen, det da - ikke stor verre ;-)

fuji1365380447
Skrevet

*kremt*

Det er bare å endre opplysningene på selvangivelsen, det da - ikke stor verre ;-)

Jeg vet det - bare så jævla irriterende at de ikke kan ta det med i beregningen, når vi har meldt inn endringen!

fei1365380229
Skrevet

Er du sikker på at ikke dette var det som gagnet dere best tilsammen? Vi får aldri likt på selvangivelsen selvom vi hefter for like mye, de prøver å gjøre det sånn at vi tjener på det samme hva.

Skrevet

Gjeld og renter blir ført på selvangivelsen til den personen som banken innberetter det på. Det er banken som sender disse opplysningene til skatteetaten.

Som de andre sier: det er jo bare å rette..

Skrevet

Jeg vet det - bare så jævla irriterende at de ikke kan ta det med i beregningen, når vi har meldt inn endringen!

:-)

fuji1365380447
Skrevet

:-)

Uff, litt amper i dag...

Sorry ,-)

Skrevet

Før du blir forbannet må du undersøke hvorfor det er slik.

Det kan være at det er gjort slik fordi det vil være mest gunstig for dere. Deler dere det likt kan det være slik at dere ikke får så stor uttelling av rentene. Det skal kun deles likt hvis dere har like høy lønn og like store avskrivninger, hvis ikke må det til en annen fordelingsnøkkel fot at dere skal få full uttelling.

Undersøk dette før dere endrer noe.

Skrevet

Uff, litt amper i dag...

Sorry ,-)

He-he... det går bra!

Er vi ikke alle det innimellom?!

Skrevet

Det kan være at det er gjort slik fordi det vil være mest gunstig for dere. Deler dere det likt kan det være slik at dere ikke får så stor uttelling av rentene. Det skal kun deles likt hvis dere har like høy lønn og like store avskrivninger, hvis ikke må det til en annen fordelingsnøkkel fot at dere skal få full uttelling.

Det var vel i gamle dager man tjente på at den som tjente mest, fikk alle gjeldsrentene?

Skrevet

De gjør det samme med oss. Så da får jeg endre det igjen, så får vi se hvordan det går.

fuji1365380447
Skrevet

Jo, men vi tjener nesten nøyaktig det samme, og har all gjelden (bortsett fra Studielånet) felles.

Slik som det er nå, så har han kommet høyt opp i toppskatten, og er rimelig muggen...

fuji1365380447
Skrevet

De gjør det samme med oss. Så da får jeg endre det igjen, så får vi se hvordan det går.

Det er jo ikke noe større problem å endre det, jeg blir bare så irritert over at de ikke tar hensyn til de opplysningene vi så pliktoppfyllende har sent inn i god tid....

" er di`kke deilig å ha non` å hate"

Skrevet

Det er jo ikke noe større problem å endre det, jeg blir bare så irritert over at de ikke tar hensyn til de opplysningene vi så pliktoppfyllende har sent inn i god tid....

" er di`kke deilig å ha non` å hate"

Hehehe, jo det er deilig!

Det er mulig jeg ser litt vel enkelt på det. Men om dere tjener ca like mye og har ca like mye gjeld så må jo totaltsummen bli ganske lik for dere begge, om det blir gjort på den rette måten. Så strengt tatt kan dere vel bare fordele det som blir til overs? (selv om det som enkelte påpeker er ganske enkelt å rette på før pengene utbetales).

Selv hadde jeg i alle år hele lånet stående på meg og betalte lite og ingenting skatt. Og fikk masse penger igjen. Det festlige var den gangen maen skulle overføre penger og fikk beskjed om at det var _jeg_ som stod som kontoeier - han måtte ha min tillatelse! Kanonbra :-)) Særlig siden det er han som drar inn de store pengene til familien.

Skrevet

I rettleiinga for selvangivelsen står det klart og tydelig:

"Felles gjeld som begge er ansvarlige for overfor långiver, føres opp med en halvpart på hver av dem"

(Det finnes selvsagt unntak, men det gjør det jo alltid. ;) )

Skrevet

Jeg fikk fire tusen i baksmell, men det driter jeg i. Det blir bare et rusk i hvalfitta i forhold til det jeg har snytt.

*ler vulgært med*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...