Gå til innhold

Skattefradrag på gjeldsrenter

Anbefalte innlegg

fuji1365380447
Skrevet

Hvor mye av gjeldsrentene får man fratrekk for på skatten?

Skrevet

Hvis du har betalt f.eks kr 10.000 i renter, skal hele beløpet skrives på selvangivelsen. Effekten av dette er 28%. Dvs. at du skal betale kr 2.800 mindre i skatt pga. rentene.

fei1365380229
Skrevet

Hvis du har betalt f.eks kr 10.000 i renter, skal hele beløpet skrives på selvangivelsen. Effekten av dette er 28%. Dvs. at du skal betale kr 2.800 mindre i skatt pga. rentene.

Ja, 28 % var det :).

fuji1365380447
Skrevet

Står det prosent-tallet noe sted i veiledningen? Jeg finner det ikke.

Meg og samboeren er uenige om dette - jeg har alltid forstått det slik som du sier, men han sier at hele rentebeløpet trekkes fra. Og i skatteveiledningen står det som følger:

" Du kan vanligvis føre til fradrag alle renter som er påløpt i inntektsåret".

Jeg fatter ingenting.

Skrevet

Meg og samboeren er uenige om dette - jeg har alltid forstått det slik som du sier, men han sier at hele rentebeløpet trekkes fra. Og i skatteveiledningen står det som følger:

Jeg fatter ingenting.

Hele beløpet trekkes fra. Da blir nettoinntekten din tilsvarende redusert, og du får ikke nettoskatt på 28% på fradragsbeløpet.

Spart skatt = 28% av betalte renter.

Skrevet

Jeg fatter ingenting.

Det var jo det jeg skrev: "Hele" beløpet skal stå i selvangivelsen.

fuji1365380447
Skrevet

Hele beløpet trekkes fra. Da blir nettoinntekten din tilsvarende redusert, og du får ikke nettoskatt på 28% på fradragsbeløpet.

Spart skatt = 28% av betalte renter.

Men hvor får du de 28% fra? Hvor står det?

Er det bare meg som er dum her, eller?

Mary Poppins
Skrevet

Men hvor får du de 28% fra? Hvor står det?

Er det bare meg som er dum her, eller?

28 prosent er skattesatsen

fuji1365380447
Skrevet

28 prosent er skattesatsen

Jeg ser at du sier det - men jeg spør om du har en link eller et sidetall i skatteveiledningen..?

Vil så gjerne vise til mannen min at jeg har rett, og desverre så holder det ikke å si til ham at Mary Poppins på DOL sier det ;-)

Skrevet

Jeg ser at du sier det - men jeg spør om du har en link eller et sidetall i skatteveiledningen..?

Vil så gjerne vise til mannen min at jeg har rett, og desverre så holder det ikke å si til ham at Mary Poppins på DOL sier det ;-)

At nettoskatten er 28% kan du f.eks. finne på side 28 i veiledningen, under utregningen.

Fellesskatt til staten, 11,8% + inntektsskatt til kommune og fylke, 16,2%. Til sammen 28%. Dette er den skattesatsen som benyttes på nettoinntekt, og dermed også den prosenten av fradraget som skatten reduseres med.

Mary Poppins
Skrevet

Hehe kan ikke skjønne at ikke det holder? ;)

Desverre har jeg ingen link i farten, men nominell skattesats er garantert 28% og det er dette som brukes på nettoinntekten.

Det er sikkert noen som kan finne link til deg hvis du spør igjen på dol :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...