Gå til innhold

Språkfolk. Komparativ og superlativ.

Anbefalte innlegg

Gjest Svar fort, pliiis!
Skrevet

Barnet mitt skal skrive komparativ og superlatvformene av adjektivet sterkt.

Antar det er sterk- sterkere- sterkest.(gradbøying)

Noen som har en link?

Skrevet

Link til hva? Gradbøying av adjektiv? ;)

Det er korrekt ja. Eventuelt måtte det vært mer sterk mest sterk, men sterk bøyes på den vanlige måten.

Meg1365380063
Skrevet

Tenk compare - man sammenligner. Jeg er sterkere enn deg.

Og superlativ - som i at superlativene flagrer, da er det jo noe innmari til skryt. Den beste, den sterkeste, den flotteste, den mest sexy, også videre.

Skrevet

Og superlativ - som i at superlativene flagrer, da er det jo noe innmari til skryt. Den beste, den sterkeste, den flotteste, den mest sexy, også videre.

LURT!

Skrevet

Stilig måte å huske det på!

Meg1365380063
Skrevet

Stilig måte å huske det på!

Jeg måtte alltid ha huskeregler eller assosiasjonsopplegg for å huske ting. Type "aldri to l'er i aldri, alltid to l'er i alltid". Slike regler er artige enn grammatiske regler.

Meg1365380063
Skrevet

LURT!

Ikke sant? Jeg er faktisk litt stolt av den tankerekken. Men jeg liker å forstå hva som ligger bak ord, og synes vår latinske arv er spennende. Litt ordnerd der.

Gjest Yljali
Skrevet

Litt seint ute, men til neste gang du skal hjelpe barnet ditt med lekser kan du pråve denne lenken:

http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.1044.1115&session_id=305522651&spraak=bm

Vet ikke hvordan jeg får lenken aktiv, men klipp ut og lim inn i adressefeltet. Der er det mye greit hjelpestoff for alle fag på forskjellige klassetrinn. Egentlig et godt tips til foreldremøter: at lærerne presenterer ressurssider som kan støtte foreldrene i leksearbeidet. For det blir neppe siste utfordring ;)

Skrevet

Litt seint ute, men til neste gang du skal hjelpe barnet ditt med lekser kan du pråve denne lenken:

http://www.norsknettskole.no/ressurssidene/view.cgi?&link_id=0.1044.1115&session_id=305522651&spraak=bm

Vet ikke hvordan jeg får lenken aktiv, men klipp ut og lim inn i adressefeltet. Der er det mye greit hjelpestoff for alle fag på forskjellige klassetrinn. Egentlig et godt tips til foreldremøter: at lærerne presenterer ressurssider som kan støtte foreldrene i leksearbeidet. For det blir neppe siste utfordring ;)

Linken er jo aktiv den! hehe

Skrevet

Jeg måtte alltid ha huskeregler eller assosiasjonsopplegg for å huske ting. Type "aldri to l'er i aldri, alltid to l'er i alltid". Slike regler er artige enn grammatiske regler.

Absolutt. Det blir både lett og morsomt å huske da.

Gjest Yljali
Skrevet

Linken er jo aktiv den! hehe

Ja, så sannelig. Kunnskap jeg ikke visste at jeg hadde. Den ble bare ikke aktiv på "kladden", så jeg trodde ikke den ble det på trykk heller. Hva man ikke kan!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...