Gå til innhold

Når er man multihandikappet?

Anbefalte innlegg

Gjest blue cucumber
Skrevet

Vel, når det er så mye snakk om handikap her på DOL... får smi mens jernet er varmt.

Lurer litt på når man

kvalifiserer til å ha en multifunksjonshemning. Jeg har alltid trodd at det omfattet store kognitive og fysiske funksjonshemninger i en svært alvorlig grad, og at man da var dypt psykisk utviklingshemmed.

Men da jeg så på Tore på Sporet, så ble en mann med CP og MS omtalt som multifunksjonhemmet.

Altså, hvis man har flere fysiske funksjonshemninger, er man da multihandikappet?

amerikafareren
Skrevet

multi betyr fler så multihandikappet betyr flerhandikappet- dvs. med flere handikapp. Begrepet har likevel vært mest brukt om de som er mentalt og fysisk sterkt handikappet. En mann med Cp og MS har flere handikapp, men jeg ville ikke brukt betegnelsen multihandikappet selv om det ikke er feil.

Skrevet

Den ikke-medisinske og sosiale varianten;

Hvis man - samtidig - er stygg, fattig, dum og lat vil man slite, og ha en såkalt sosialt multidysfunksjon.

Hvis man kan unngå bare en eneste av disse egenskapene, vil det gjerne gå en vel her i livet.

Enda en teori fra....

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg har samme oppfatning som amerikafareren.

Skrevet

Jeg reagerte også på det. Det virket ikke som mannen hadde kognitive problemer selv om det er mulig å ha med både MS og CP.

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror man pleier å betegne døvblinde som multihandicappede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...