Incubo Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Saken er den at jeg og barnefaren bor fra hverandre..er ikke sikker på hva vi vil videre. Men akkurat nå så kan vi ikke ha noe forhold, så han bor hjemme hos foreldrene, og skal nok finne seg en leilighet etterhvert. Nå har det seg sånn at jeg har en svært liten inntekt..jeg jobber en gang i uka + en vaskejobb der jeg tjener i underkant av 3000 kr.. Barnefaren hjelper meg med husleien..vi deler 50/50 der. samme med strømmen. Men så er det i tillegg bensinutgifter, barnehage (3 dager i uka), mat, klær, barnebokklubb og andre småting som jeg self kan kutte ut, tlf regning mm.. Disse tingene er jeg vant til at vi deler..men nå betaler jeg det..og det går bare ikke! Jeg har ikke kjøpt meg selv klær på veeeldig lenge..det er ikke noe jeg har behov for ..men jeg har jo ikke råd til noe..sitter med en masse regninger nå, og en 1000-lapp på konto..og det skal vare i 14 dager..det går jo ikke.. Såh..har jeg rett til noe i det hele tatt? er jo ikke akkurat alenemor da vi ikke vet helt hva som skjer videre, og han har jo adr hit. Han har i tillegg dårlig råd, da han betaler for seg + deler utgifter på strøm og husleie her..og han betaler på bilen.. Men allikavel..må jo være noe? for jeg vet ærlig talt ikke helt hva jeg skal gjøre lenger..er så mye jeg må ha penger til nå. 0 Siter
tonie Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Tør jeg foreslå en jobb, eller er barnet for lite til at du kan jobbe? Som alenemor uten særlig til inntekt antar jeg at du kan få overgangsstønad, men så lenge han har adresse hos deg blir jo ikke det aktuelt. 0 Siter
Nikki Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Ta kontakt med trygdekontoret - du er i realiteten en enslig forsørger nå, og har da krav på en del økonomisk støtte. Jeg vil anbefale deg at far registrerer seg på en annen adresse, så slipper du at det blir spørsmål rundt det. Så lenge du har mer enn 50% av omsorgen for barnet alene, er du enslig forsørger. Det spiller da ingen rolle om dere er kjærester eller lignende. 0 Siter
Incubo Skrevet 4. april 2006 Forfatter Skrevet 4. april 2006 Tør jeg foreslå en jobb, eller er barnet for lite til at du kan jobbe? Som alenemor uten særlig til inntekt antar jeg at du kan få overgangsstønad, men så lenge han har adresse hos deg blir jo ikke det aktuelt. jeg kommer til å få større stillingsprosent der jeg jobber nå. Men må vente til jeg er ferdig med diverse kurs før jeg kan jobbe..men det er ikke før til høsten..og det er en stund.. Men hvis det ikke er noe så får jeg heller bare holde ut og prøve å låne penger. Takk for svar:) 0 Siter
Incubo Skrevet 4. april 2006 Forfatter Skrevet 4. april 2006 Ta kontakt med trygdekontoret - du er i realiteten en enslig forsørger nå, og har da krav på en del økonomisk støtte. Jeg vil anbefale deg at far registrerer seg på en annen adresse, så slipper du at det blir spørsmål rundt det. Så lenge du har mer enn 50% av omsorgen for barnet alene, er du enslig forsørger. Det spiller da ingen rolle om dere er kjærester eller lignende. Hm..ok..kan prøve å snakke med de om det! Håper det går greit! Takk for svar! 0 Siter
Incubo Skrevet 4. april 2006 Forfatter Skrevet 4. april 2006 Hva med å jobbe mer? som jeg skrev i svar til tonie, så får jeg ikke større stillingsprosent før til høsten når jeg er ferdig med å gå kurs. Kursene opptar meg to ganger i uka..så er det jobb en dag. Så hun er i barnehage de tre dagene..ellers er vi hjemme. Heldigvis jobben som betaler for kurs da, men allikavel..jeg tjener jo ikke stort på det. Er ikke alltid _bare_ å jobbe mer..desverre. 0 Siter
Gjest AveM Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Som alenemor med hovedansvar for barnet kan du ha rett til overgangsstønad, stønad til barnetilsyn, en ekstra barnetrygd og bostøtte. Som aleneforsørger liknes du i skatteklasse 2. Lav lønn betyr høy overgangsstønad, men har du under 50 % stilling tror jeg du må stå som arbeidssøker hos Aetat. 0 Siter
Gemini Skrevet 4. april 2006 Skrevet 4. april 2006 Hva med grunnstønad og/eller hjelpestønad pga barnets funksjonshemning? http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=grunn_bs_mrog_mrhjelpest_oenad Omsorgslønn kan også være aktuelt om barnet har stort hjelpebehov, men det er vanskeligere å få. Tror det er opp til hver enkelt kommune å innvilge eller avslå det. Men grunn- og hjelpestønad har man krav på hvis vilkårene er oppfylt, se linken. Se også http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykt_mrbarn_ssfamilie - ulike støtteordninger, fx hvis barnet må på sykehus eller annen helseinstitusjon, eller hvis dere skal på kurs/opplæring for å lære mer om barnets spesielle utfordringer. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Da må barnefaren melde flytting.. Da har du rettene som alenemor.. Ikke så lenge dere har felles adresse... 0 Siter
Clue1365380406 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Kanskje du først og fremst burde jobbe litt mer? Utover det bør dere melde flytting på ham til folkeregisteret, og du bør registreres som alenemor. Da har du rettigheter. 0 Siter
Clue1365380406 Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Kanskje du først og fremst burde jobbe litt mer? Utover det bør dere melde flytting på ham til folkeregisteret, og du bør registreres som alenemor. Da har du rettigheter, forutsatt at du virkelig er det, selvfølgelig. 0 Siter
Incubo Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Kanskje du først og fremst burde jobbe litt mer? Utover det bør dere melde flytting på ham til folkeregisteret, og du bør registreres som alenemor. Da har du rettigheter. jeg går kurs og får ikke mer stillingsprosent før jeg er ferdig med kurset. 0 Siter
Incubo Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Kanskje du først og fremst burde jobbe litt mer? Utover det bør dere melde flytting på ham til folkeregisteret, og du bør registreres som alenemor. Da har du rettigheter, forutsatt at du virkelig er det, selvfølgelig. vi skal melde flytting nå..har snakket med trygdekontoret ang div stønader nå jeg ville jobbet mer om jeg bare kunne, men går kurs, og får ikke større stillingsprosent før endt kurs. 0 Siter
Gemini Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 vi skal melde flytting nå..har snakket med trygdekontoret ang div stønader nå jeg ville jobbet mer om jeg bare kunne, men går kurs, og får ikke større stillingsprosent før endt kurs. Hvis du vil, og har mulighet til det, så kan du vel ta ekstra-vakter på sykehjemmet, bensinstasjonen eller sitte i kassa på matbutikken, eller noe annet som lar seg kombinere med kurs, annen jobb osv. 0 Siter
Incubo Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Hvis du vil, og har mulighet til det, så kan du vel ta ekstra-vakter på sykehjemmet, bensinstasjonen eller sitte i kassa på matbutikken, eller noe annet som lar seg kombinere med kurs, annen jobb osv. Ja jeg har prøvd det..men bor på en liten plass med mange søkere og lite jobber. Har søkt en del plasser, og er i tillegg innmeldt på aetat. Men samtidig..skal jeg jobbe ekstravakter må jeg ha ungen i barnehagen flere dager enn 3 dager i uka, jeg må også få jobb på dagtid da. Nå klarer jeg meg med barnehagen pga jeg får litt kontantstøtte som dekker opp de tre dagene.. men skal jeg ha full barnehage-uke, så spørs det om jeg ikke heller vil tape på det..om jeg bare får noen få ekstra-vakter et annet sted. Skjønner? Men jeg prøver..men er ikke bare bare å jobbe litt mer..hehe..da hadde jeg nok gjort det. Ikke såå enkelt å "bare" finne seg en jobb til. Har en vaskejobb to ganger i uka, og kontorjobb en dag i uka + kurs to dager i uka. I tillegg bor faren til ungen 40 minutter unna, og ikke så lett å skal få noen til å passe henne alltid når man er alenemor. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.