Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Hvis ikke du ser sammenhengen mellom lærevansker og aggresjon så gidder ikke jeg å forklare det for deg. Mener du i virkeligheten at du ikke vet om den sammenhengen? Jo, det er sikkert en sammenheng der. Men da er det jo fint om de med lærervansker kan gå på en spesialskole hvor det finnes mange lærere med spesialkompetanse på nettop lærervansker og aggresjon. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Nei jeg har ikke argumentert mot spesialskoler. Jeg har kanskje vært naiv, men jeg trodde det var åpenbart at det var mere agresjon blant de med funksjonshemninger og jeg snur og vender på problemstillingen om hvem er lik eller ikke. Jeg mener overhodet ikke at det fungerer bra som det er i dag, men det fungerer ikke særlig med spesialskoler heller. Men det er vel ingen som har foreslått å plassere folk med lærevansker sammen med døve, blinde og rullestolbrukere? Ikke engang FrP kunne finne på å foreslå noe så dumt, håper jeg. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Jo, det er sikkert en sammenheng der. Men da er det jo fint om de med lærervansker kan gå på en spesialskole hvor det finnes mange lærere med spesialkompetanse på nettop lærervansker og aggresjon. Det jeg prøver å si er at så enkelt er det ikke, siden det alltid blir noen som blir skadelidende pga. agresjonen. Hvordan skal de som går på spesialskolene kategoriseres? Hvem er like? Jeg har diskutert det å være hørselshemmed en del med togli. jeg greier ikke å kategorisere meg med hørselshemmede selv om jeg er det selv. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Men det er vel ingen som har foreslått å plassere folk med lærevansker sammen med døve, blinde og rullestolbrukere? Ikke engang FrP kunne finne på å foreslå noe så dumt, håper jeg. Det er vanskelig å vite hvor kategorisering skal være. En i rullestol har ofte noe mer enn bare det å ikke kunne gå. 0 Siter
Gjest KariKruskakli Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jo, det er sikkert en sammenheng der. Men da er det jo fint om de med lærervansker kan gå på en spesialskole hvor det finnes mange lærere med spesialkompetanse på nettop lærervansker og aggresjon. Det finnes jo forskjellige grader av lærevansker og hvor skal man sette grensen? 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Det jeg prøver å si er at så enkelt er det ikke, siden det alltid blir noen som blir skadelidende pga. agresjonen. Hvordan skal de som går på spesialskolene kategoriseres? Hvem er like? Jeg har diskutert det å være hørselshemmed en del med togli. jeg greier ikke å kategorisere meg med hørselshemmede selv om jeg er det selv. Jeg sier ikke at alle døve er like, eller at alle med lærevansker er like. Men de jeg hører om som er døve sier ofte at det har vært veldig bra for dem å komme sammen med andre døve, fordi det er viktig å omgås noen som snakker samme språk og som de kan kommunisere med. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Det finnes jo forskjellige grader av lærevansker og hvor skal man sette grensen? Vet ikke, jeg tror nok man må vurdere hvert enkelt tilfelle og hva som er riktig for barnet. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Det er vanskelig å vite hvor kategorisering skal være. En i rullestol har ofte noe mer enn bare det å ikke kunne gå. Det finnes jo høyst oppegående og intelligente mennesker som sitter i rullestol, da. Og det er jo ingen grunn til å plassere en rullestolbruker på spesialskole hvis h*n fungerer bra i skolesituasjonen ellers. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Jeg sier ikke at alle døve er like, eller at alle med lærevansker er like. Men de jeg hører om som er døve sier ofte at det har vært veldig bra for dem å komme sammen med andre døve, fordi det er viktig å omgås noen som snakker samme språk og som de kan kommunisere med. Døve er i en spesiell situasjon siden de kommuniserer på sitt eget språk. Dvs. i hvert fall de som er født slik. For oss andre blir det annerledes. Hvis jeg har et barn med spesielle behov så vil jeg ikke at det blir banket opp, truet med kniv eller noe lignende, ikke noe mer enn med de barna mine med de såkalte 'vanlige' behovene hva nå det enn betyr. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Det finnes jo høyst oppegående og intelligente mennesker som sitter i rullestol, da. Og det er jo ingen grunn til å plassere en rullestolbruker på spesialskole hvis h*n fungerer bra i skolesituasjonen ellers. Skolesituasjonen fungerer ikke bra for en i rullestol hvis ikke forholdene blir lagt til rette. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Skolesituasjonen fungerer ikke bra for en i rullestol hvis ikke forholdene blir lagt til rette. Selsvagt. Men forholdene kan jo legges til rette på en vanlig skole, dvs slik at han kommer seg inn i bygge og i klasserommet for egen hjelp og så videre. Men en rullestolbruker vil jo ellers takle en vanlig skolesituasjon, forutsatt at alt er som det skal i topplokket. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Døve er i en spesiell situasjon siden de kommuniserer på sitt eget språk. Dvs. i hvert fall de som er født slik. For oss andre blir det annerledes. Hvis jeg har et barn med spesielle behov så vil jeg ikke at det blir banket opp, truet med kniv eller noe lignende, ikke noe mer enn med de barna mine med de såkalte 'vanlige' behovene hva nå det enn betyr. Lærerne på spesialskolen må jo selvsagt passe på at ingen banker opp andre, og at ingen har med seg kniv på skolen. Ideen med spesialskole er vel at man skal kunne sette inn ekstra ressurser, og at man har lærere med spesialkompetanse, nettop for å forhindre aggressivitet. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Lærerne på spesialskolen må jo selvsagt passe på at ingen banker opp andre, og at ingen har med seg kniv på skolen. Ideen med spesialskole er vel at man skal kunne sette inn ekstra ressurser, og at man har lærere med spesialkompetanse, nettop for å forhindre aggressivitet. Spesialskoler og ekstra ressurser behøver ikke å henge sammen. 0 Siter
Ugga Bugga Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Spesialskoler og ekstra ressurser behøver ikke å henge sammen. Det bør henge sammen. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Selsvagt. Men forholdene kan jo legges til rette på en vanlig skole, dvs slik at han kommer seg inn i bygge og i klasserommet for egen hjelp og så videre. Men en rullestolbruker vil jo ellers takle en vanlig skolesituasjon, forutsatt at alt er som det skal i topplokket. Forholdene på skolen dreier seg ikke bare om fysiske omgivelser. En 'vanlig' skolesituasjon har ingenting med hva er i hodet på vedkommende å gjøre. En vanlig skolesituasjon i dagens samfunn handler om å tilrettelegge for alles behov. Spesialskoler har vanlige skolesituasjoner. 0 Siter
amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Forfatter Skrevet 6. april 2006 Det bør henge sammen. Nei det henger ikke sammen. Selvfølgelig kan ekstra ressursene brukes i skolen i området, eller i en spesialklasse, ute på lekeplassen, hjemme hos elevene eller hvor som helst. Ekstraressursene følger elevene, ikke skolesituasjonen. Politikken har derimot vært å prøve å spare penger på slik undervisning, og det har gått ut over alt og alle. Hittil har det ikke lykkes å skape et samfunn som tar vare på alle, spesialskoler eller ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.