Gjest surreal Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 En kollega av meg har innimellom søvnproblemer. Hun sover dårlig om natten, gjerne flere netter på rad. Ved en anledning ringte hun på jobben og sa hun ikke kom, pga. hun var helt "ødelagt" av søvnmangel. Vi jobber i barnehage og må ha overskudd, så jeg skjønner hvorfor hun ringte og meldte forfall.. (Og dette er ikke noe hun pleier å gjøre). Men SJEFEN ble ikke blid og mente vedkommende kunne "funnet på noe bedre enn det"! ("søvnmangel er ikke en sykdom" - med litt glimt i øyet). Vi er IA-bedrift. Hva tenker dere? Er det greit å benytte seg av sykedager pga slike ting? Grenser det nesten mot å ta fri når man er dårlig dagen derpå, eller hva..? 0 Siter
Gjest det blir feil Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg mener at det ikke er greit. 0 Siter
Gjest midjemål Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Hvis man sover dårlig så kan det skyldes at et eller annet er galt ("syk"). Så jeg synes det er ok å ikke gå på jobb hvis man er "helt skutt". Hvis hun derimot går på jobb og tvinger seg gjennom dagen, så kan dette være så belastende at hun blir skikkelig syk. Det er svært viktig at man ikke er trett, for dette kan fort bygge på seg til noe som er mye verre å komme ut av. 0 Siter
Ulrikke Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Synes det kommer litt an på... Er man stuptrøtt, men klarer å fungere på jobb, så synes jeg ikke det er ok. Har man ikke sovet et sekund, og er skikkelig uggen, ikke klarer å fungere, ikke "henger med", og kanskje får kortere lunte enn man bør overfor ungene (siden dette var i en bhg, har vært ped.leder selv), så er det kanskje mer greit... Gitt at man faktisk har PRØVD å sove da, og at søvnmangelen ikke skyldes at man var på by'n til klokka 5 samme natt, liksom... Men uansett er det vel neppe greit om det skjer jevnlig. Men et engangstilfelle kunne jeg forstått... Evt. kunne vel vedkommende kanskje fått bytte vakt med noen, eller få gå litt før eller komme litt seinere... Men som sagt, jeg er ikke HELT firkantet imot en sånn dag... Kommer helt an på situasjonen. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg har aldri tidligere tatt sykedag pga. dårlig søvn... Har "kreket" meg på jobb.. Men da jeg for en stund siden ble plaget med minstemann som ikke sov på over 5 netter... Hadde kanskje 1-2 t. urolig søvn. DA fikk jeg nok, og tok meg en sykedag.. Da skjønte jeg hvor slitsom de kan ha det de som sliter med søvnen... Har forståelsen for det om det foregår over lang tid, men ikke etter bare en natt med lite søvn. Og nei - det er ikke likestilt med dagen derpå. Da bør INGEN få ta seg fri! 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg mener at det ikke er greit. Har du hatt barn? Eller vært plaget med søvnmangel noen gang? 0 Siter
Gjest det blir feil Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Har du hatt barn? Eller vært plaget med søvnmangel noen gang? Ja. 0 Siter
McLoud Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Folk har ulike terskler for å være borte fra jobben. Noen kreker seg på jobb uansett, og det er ikke alltid bra. Det får være en vurdering ut i fra hva slags type arbeide man har har mener jeg. Noen yrker krever litt mere enn andre, og det er en forutsetning at man er på topp mentalt og tilstrekkelig uthvilt. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Mangel på søvn alene er selvfølgelig ikke nok til å la seg sykmelde. Mangel på søvn over tid kan imidlertid føre til at man blir direkte dårlig, kvalm og rett og slett syk. Har man ikke erfart dette, vet man neppe hva det dreier seg om. Selvfølgelig kan manglende søvn, eller rettere sagt symptomene fra dette, føre til "kvalifisert sykmelding". 0 Siter
kizmiaz Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Syns det er greit i alvorlige, "ekstreme" tilfeller, hvor man har gått mange netter uten eller med dårlig søvn og er ødelagt av søvnmangel. Men synes vedkommende først bør ha prøvd å hente inn søvntapet sitt på andre måter, f.eks. sove noen timer om ettermiddagen. Ikke en kurant fraværsgrunn, m.a.o, men greit i alvorlige tilfeller. 0 Siter
flisa Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Folk har ulike terskler for å være borte fra jobben. Noen kreker seg på jobb uansett, og det er ikke alltid bra. Det får være en vurdering ut i fra hva slags type arbeide man har har mener jeg. Noen yrker krever litt mere enn andre, og det er en forutsetning at man er på topp mentalt og tilstrekkelig uthvilt. Jeg er et sånt krek (lengter hjem til senga - jeg har feber og er helt tett) 0 Siter
McLoud Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg er et sånt krek (lengter hjem til senga - jeg har feber og er helt tett) Da er du herved innvilget fri resten av dagen. Husj, avgårde med deg. 0 Siter
snø Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg er et sånt krek (lengter hjem til senga - jeg har feber og er helt tett) Håper du holder deg langt unna kollegaene dine? ;-) Vi hadde et sånn krek på jobb her, og h*n smittet oss alle, gang på gang :-( 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Ved manko på søvn over lengre tid, blir man helt ødelagt, og da synes jeg det kan defineres som "syk". 0 Siter
flisa Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Håper du holder deg langt unna kollegaene dine? ;-) Vi hadde et sånn krek på jobb her, og h*n smittet oss alle, gang på gang :-( Jeg holder meg langt vekk og advarer alle 0 Siter
cecily Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Om en ikke sover skikkelig over en lengre periode, så vil jeg tro at en slett ikke er egnet for å gå på jobb. Det kan sammenlignes med å ha promille i effekt og hvem vil vel ha en full ansatt i en barnehage. I tillegg er en mye mer utsatt for å bli syk og totalt utslitt. Helt greit for min del om noen hadde ringt seg inn syk med den grunnen, men ikke kun etter en dårlig natt. 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg har aldri tidligere tatt sykedag pga. dårlig søvn... Har "kreket" meg på jobb.. Men da jeg for en stund siden ble plaget med minstemann som ikke sov på over 5 netter... Hadde kanskje 1-2 t. urolig søvn. DA fikk jeg nok, og tok meg en sykedag.. Da skjønte jeg hvor slitsom de kan ha det de som sliter med søvnen... Har forståelsen for det om det foregår over lang tid, men ikke etter bare en natt med lite søvn. Og nei - det er ikke likestilt med dagen derpå. Da bør INGEN få ta seg fri! Enig. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg vet ikke helt... Du skriver "har innimellom søvnproblemer", men hva er innimellom? Om det er ukentlig, så ville jeg forventet at vedkommende gjorde noe med situasjonen, fordi det blir for ustabilt. Om det er i perioder med måneder imellom, så ville jeg ogås regnet med at man gjorde noe med det. Men; om dette skjer tildels regelmessig, og etter at man har sovet dårlig én natt - så er det IKKE greit. Og så handler det vel litt om vedkommende ellers. Er det en som aldri er borte, alltid står på, og er "perfekt" arbeidstaker på alle andre måter - så har man gjerne litt mer slingringsmonn enn om man stadig sluntrer unna alt man kan. Så svaret mitt blir; det kommer an på hvem det gjelder, og omstendighetene rundt. 0 Siter
Hatsumomo Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Jeg er en som sover svært dårlig om natten og ofte kan det gå noen dager uten søvn pr uke. Har sykemeldt meg noen ganger pga dette ja, men jeg oppgir da ikke grunnen til at jeg er hjemme. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.