Gå til innhold

Fordel / ulempe å kunne lese før skolestart?


Anbefalte innlegg

Jenta vår begynner på skolen til høsten. Hun kan flere bokstaver og syns det er gøy å lekeskrive. Lesekoden har hun ikke knekket og ikke pusher vi det på henne heller.

Hvordan opplevde dere at ditt/dine barn hadde det mht lese og skriveferdigheter ved skolestart?

Nå er vår skole tidlig ute mht utvikling og praktiserer såvel fleksibel skolestart som aldersblandete grupper (1. & 2.klasse). Hun vil altså gå i gruppe med 6-åringer som starter denne våren og de som begynner samtidig med henne til høsten, det samme gjelder da andreklassingene.

Antar jo da at "kunnskapsnivået" er veldig variert i en gruppe. Fordelen med aldersblandete trinn, sier de, er jo at de minste som er forut for sitt trinn kan bryne seg på vanskeligere oppgaver og de som burde ha kommet lenger kan fortsette med det enkle, uten at man får såkalte "vinnere og "tapere" (missforstå meg rett). Således kan barna lettere følge sin egen utvikling, men har på følelsen av at de fleste 6 åringer idag kan lese før de begynner på skolen, jeg.

Bare lurer på deres erfaringer. Men det er kanskje ikke så mange andre skoler som praktiserer denne modellen foreløpig?

Men kom gjerne med innspill om hvordan barnet ditt opplevde skolestart mht lesing/skriving utifra hva barnet kunne fra før av.

Hvis du orker sier jeg takk ,o)

Fortsetter under...

Den eldste her kunne lese og skrive litt da hun begynte på skolen. Hun klarte seg greit på skolen og gjør det fremdeles. I matematikk får hun litt ekstra å bryne seg på. Hun synes egentlig det er et drepende kjedelig fag, men det mener læreren er fordi hun ikke får nok utfordringer.

Sønnen min kunne knapt skrive navnet sitt da han begynte på skolen. Lese kunne han i allefall ikke. Nå går han i 2. klasse og leser bra. Han er like flink som søsteren var i 2. klasse. Det så litt håpløst ut med han før skolestart, for han hadde null interesse for å lære om tall og bokstaver.

På skolen her er de flinke til å gi oppgaver tilpasset den enkelte elevs ferdigheter. De opererer ofte med 3 vanskelighetsgrader når de gir lekser i enkelte fag.

mariaflyfly

Lillemann var totalt uinteressert i bokstaver da han begynte på skolen. Han har et ganske langt navn, og kunne ikke skrive hele. Han kunne en del bokstaver.

Han lærte seg å skrive navnet sitt veldig fort, og knakk lesekoden i november. Nå staver han seg gjennom ganske mye på egenhånd. :)

Vår skole er "vanlig". Barna begynner på høsten det året de fyller 6.

Storesøster kunne å lese når hun begynte på skolen. Hun fikk da egen lesebok med leselekser som ble hørt på skolen. Dette satte jeg veldig pris på. Nivået på elevene er jo naturligvis veldig spredt, og jeg hadde syntes det var synd hvis hun hadde måttet vente med å lese til de andre tok henne igjen.

Mitt inntrykk er at lærerene er obs på at det er store sprik i "kunnskapsnivået" hos de minste skolebarna, og at de tar hensyn til dette.

Hos oss lærte det ene barnet å lese høsten i 2. klasse. Det andre barnet lærte å lese siste høsten i barnehagen. Læringskurven til "den raskeste" var imidlertid myyyye slakere enn til hun som lærte å lese på skolen. Så ved utgangen av 2. klasse er/var begge på samme nivå, omtrent.

Jeg opplever at trygghet, selvstendighet og det å kunne fungere i en gruppe er viktigere egenskaper mht trivsel i skolen- enn at man har mest mulig faglig lærdom på forhånd. Overgangen fra bhg er stor på det planet: de går fra en beskyttet verden til en hverdag der de må ta mye mer ansvar for seg selv, og det skjer nærmest over natten.

Vi er blitt veldig fokusert på at barna skal mestre veldig mye veldig tidlig, men om det har noen effekt sett over tid,er jeg veldig usikker på.

Hos oss lærte det ene barnet å lese høsten i 2. klasse. Det andre barnet lærte å lese siste høsten i barnehagen. Læringskurven til "den raskeste" var imidlertid myyyye slakere enn til hun som lærte å lese på skolen. Så ved utgangen av 2. klasse er/var begge på samme nivå, omtrent.

Jeg opplever at trygghet, selvstendighet og det å kunne fungere i en gruppe er viktigere egenskaper mht trivsel i skolen- enn at man har mest mulig faglig lærdom på forhånd. Overgangen fra bhg er stor på det planet: de går fra en beskyttet verden til en hverdag der de må ta mye mer ansvar for seg selv, og det skjer nærmest over natten.

Vi er blitt veldig fokusert på at barna skal mestre veldig mye veldig tidlig, men om det har noen effekt sett over tid,er jeg veldig usikker på.

Tusen takk for kjempeflott svar! Jeg er så hjertens enig!

Nå må jeg innrømme jeg er imot hele denne reformen jeg da, men der har du meg.

Heldigvis har vår skole små klasse-/gruppehus så barna slipper å komme til en stooooooor skolebygning. De har også aldersblandete grupper og ser god effekt av det, da det er denne formen barna kjenner fra sine barnehager og overgangen blir mykere. Hvert klassehus har egen garderobe og toalett, så de slipper også å gå på store fellestoaletter, som for mange er veldig skummelt.

Heldigvis kjenner hun mange som går og skal gå på skolen, da m.m alle nabobarna og barnehagebarna går og skal begynne der. DET er en stor trygghet for meg.

Igjen takk for flott svar ;o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...