Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Mette!Skal forsøke å være kort - for det blir gjerne langt når man skal være så informativ som mulig. Jeg er 34 år og har en gutt på 3.5 år. Vi brukte ca året før jeg ble gravid med han. Nå er vi igang igjen men har slitt med å oppnå graviditet i 2,5 år. Står på venteliste til IVF og har vært gjennom utredning med kikkhullsoperasjon og det hele. Det feiler oss ingenting. Da vi slet første gang, ble mine sykluser forsinket og uregelmessige jo mer jeg stresset med å bli gravid, naturlig nok. Etter fødselen fikk jeg satt inn kobberspiral (skjønner ikke hvorfor jeg gjorde det.....) men fjernet den etter 4 mnd. da jeg kjente den. Vi ville jo uansett ha flere barn. Jeg vil si jeg er mye mer psykisk turbulent nå enn forrige gang, men syklusene mine er som ei klokke! Eggløsning skjer konsekvent på dag 16 eller 17 og jeg har knapt menssmerter. Akkurat som en slags falsk mens/syklus, som da jeg gikk på p-piller. Dette finner jeg litt merkelig, ellers så er det det at jeg prøver å finne enn eller annen forklaring på vår ufrivillige barnløshet. Mitt sp.mål til deg er: KAN det være igjen en eller annen effekt av spiralen som forhindrer en graviditet? Dette høres vel litt merkelig ut - men jeg måtte bare spørre deg. Skjønner bare ikke hva som er feil. Håper forøvrig at det klaffer med IVF når den tid kommer.Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225625-spiral-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes det var en god ide med spiral etter fødselen. I sjeldne tilfeller kan den føre til betennelse (typiske symptomer vil være feber, utflod og smerter). Du har vært laparoskopert og man har ikke funnet tegn på at du har gjennomgått betennelse, så jeg tror du kan glemme spiralen som årsak til at du ikke blir gravid.

Du brukte ett år før du ble gravid forrige gangen, nå er du blitt noen år eldre og det vil gjerne medføre at det blir vanskeligere. Fruktbarheten reduseres med årene, hos noen er det merkbart fra 30 år, hos andre fra 40 år. Det kommer an på når du er ’timet’ for å komme i overgangsalder. Ca 15 år før dette blir fruktbarheten gradvis redusert. Menstruasjonen vil fortsatt være helt normal med eggløsning, men eggkvaliteten blir dårligere med årene da det ikke dannes nye egg etter fosterlivet. Men så en dag løsner et egg av god kvalitet og så blir det graviditet. Så ikke gi opp.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/225625-spiral-og-graviditet/#findComment-1698393
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...