Gjest poltat Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Kjøpte laptop for ca. ett oget halv år sida. Nå er den kaputt: Slår den på, men ingenting skjer bortsett fra at den lyser, svart skjerm. Går dette under rkelamasjonsretten? Hva er maks tid før jeg kan kreve at den er fikset eller at jeg får ny i så fall? 0 Siter
Gjest Polio Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Du får spørre der du kjøpte den da, vettu!! 0 Siter
Gjest BattleClown Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Etter det jeg skjønte under et nettmøte med en fyr fra forbrukerrådet, så har man 2 års garanti her i Norge på produkter som er ment å vare i minst 2 år. I dette tilfellet så var det snakk om en mobil, og en laptop er i hvertfall ment å vare i minst 2 år. Men mange butikker er vanskelige, og kan fort hevde at det kun er ett års garanti osv, til tross for lovverket. Hvis du ringer forbrukerrådet så vil du få svar. Der jeg kjøpte min laptop, så står det 2 års garanti på web-sidene. 0 Siter
Gjest man kan da svare skikkelig Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Du får spørre der du kjøpte den da, vettu!! Jøsses, det var da ikke nødvendig å komme med et slikt svar! Sitter polioen i huet på deg, eller...? For å svare innsenderen skikkelig: Det er 2 års garanti, og 5 års reklamasjonsrett på ting som er ment å vare mer enn 2 år. http://forbrukerportalen.no/ Vedkommende kan også se på denne: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2006/1137758188.94 0 Siter
tamarana Skrevet 5. april 2006 Skrevet 5. april 2006 Du må levere den tilbake der du kjøpte den, evt samme kjede, de har rett til å forsøke å reparere, men klarer de ikke det på to forsøk, har du rett til å heve kjøpet å få hele kjøpesummen av varen utbetalt. Lykke til, stå på krava:-) 0 Siter
Gjest liede Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Etter det jeg skjønte under et nettmøte med en fyr fra forbrukerrådet, så har man 2 års garanti her i Norge på produkter som er ment å vare i minst 2 år. I dette tilfellet så var det snakk om en mobil, og en laptop er i hvertfall ment å vare i minst 2 år. Men mange butikker er vanskelige, og kan fort hevde at det kun er ett års garanti osv, til tross for lovverket. Hvis du ringer forbrukerrådet så vil du få svar. Der jeg kjøpte min laptop, så står det 2 års garanti på web-sidene. Garanti og reklamasjonsrett er litt forskjellig. Ved garanti har butikk/produsent lovet da varen skal vare så og så lenge. Innenfor den perioden har butikk/produsent et avtalefestet ansvar for feil ved varen og vil som regel ikke krangle. Reklamasjonsretten er en del av det kjøpsrettslige system. For å ha krav på at selger kostnadsfritt retter feilen må det for det første foreligge en "mangel" i rettslig forstand, og for det andre må man ha klaget(reklamert) i tide. Reklamasjonsfristene påvirkes _ikke_ av hva selgeren eventuelt har påtatt se av garantier. Garantien er primært et triks for å få oss til å kjøpe tingen. Den absolutte reklamasjonsfristen er 2 år etter overtagelsen, MEN for som ting som etter vanlig bruk er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år er fristen 5 år. eks. mobiltlf, laptop, kjøleskap, etc. Innenfor dette må man uansett reklamere innen den relative fristen som er innen rimelig tid etter at man oppdaget feil ved tingen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.