Gå til innhold

Hvem er 'like' og 'ikke like'

Anbefalte innlegg

amerikafareren
Skrevet

"Når de som har et handikapp har det best blant de som er 'like', hva er argumentene?"

Hvis du tenker på spesialskoler er argumentene at blinde f.eks. har nytte av å få god undervisning i blindeskrift, trening på vanskelige situasjoner og gym tilrettelagt dem av lærere som er spesialister på dette og ikke må gjøre det etter å ha lest en bok om temaet samtidig som de underviser 25 andre seende. Sterk psykisk utviklingshemmede kan ha nytte av trening på sitt nivå, og kan ha glede av å få venner på samme nivå. Folk med andre handicap kan vel ha glede av å møte andre som eventuellt har noe av den samme hverdagen som dem selv, selvom å måtte gå på skole sammen eller bo sammen ikke alltid er det beste. Men for noen er det det.

Tåbitere er det vel ingen som "tåler", men hvis man sliter med aggresjon, er det kanskje bra å være på et sted der man kan få hjelp til det og kanskje andre sliter med det samme?

Er det bedre å bli bitt å tåa hvis man har noe å slite med?

Gjest Fresi Fantastika
Skrevet

Er det bedre å bli bitt å tåa hvis man har noe å slite med?

Nei.

Er det bedre å bli bitt i tåa hvis man ikke har noe å slite med? Jeg mener nei der også.

Er det bedre å være et sted der man blir forstått og kan få adekvat hjelp hvis man f.eks. er tilbøyelig til å bite? Ja. Hjelper det den som ble bitt? Neppe, med mindre man er en tåbiter selv.

Jeg kan ikke skjønne at noen har påstått at det skulle være bedre å bli bitt enn å ikke bli bitt, eller bedre å bli bitt for enkelte typer mennesker enn andre, hvor har du dette fra?

amerikafareren
Skrevet

Nei.

Er det bedre å bli bitt i tåa hvis man ikke har noe å slite med? Jeg mener nei der også.

Er det bedre å være et sted der man blir forstått og kan få adekvat hjelp hvis man f.eks. er tilbøyelig til å bite? Ja. Hjelper det den som ble bitt? Neppe, med mindre man er en tåbiter selv.

Jeg kan ikke skjønne at noen har påstått at det skulle være bedre å bli bitt enn å ikke bli bitt, eller bedre å bli bitt for enkelte typer mennesker enn andre, hvor har du dette fra?

Hvor har du det fra at det er bedre å bli bitt i tåa hvis man er tåbiter selv?

Gjest togli
Skrevet

Ja på en måte kanskje, men ikke en gruppetilhørighet. Tror jeg føler mere tilhørighet bl. de med lik politisk bakgrunn eller utdannelse f.eks.

Kanskje fordi du ikke hører så veldig dårlig?

amerikafareren
Skrevet

Kanskje fordi du ikke hører så veldig dårlig?

Ja, men jeg har ingen tro på at det kommer til å endre seg etter som hørselen forsvinner.

Skrevet

Jeg er veldig for segregering av alle folk.

Alle leker best med sine egne.

I Oslo fins to store boligblokker med snart nesten bare homser. De har det vanvittig gøy.

amerikafareren
Skrevet

Jeg er veldig for segregering av alle folk.

Alle leker best med sine egne.

I Oslo fins to store boligblokker med snart nesten bare homser. De har det vanvittig gøy.

Men hvis noen av homsene er blinde eller har ADHD, skal de danne egne grupper da?

Tror jeg tar meg en tur ut. Får snart firkantede øyne av å sitte slik ved datamaskinen.

Skrevet

Men hvis noen av homsene er blinde eller har ADHD, skal de danne egne grupper da?

Tror jeg tar meg en tur ut. Får snart firkantede øyne av å sitte slik ved datamaskinen.

De skal ikke noe som helst, men de kan gjøre det. Så lenge enkeltmennesket respekteres er det greit.

Hvis jeg vil bare omgås fialtelister, så plager det ingen så lenge jeg ikke tvinger mine barn til å bli slik.

amerikafareren
Skrevet

De skal ikke noe som helst, men de kan gjøre det. Så lenge enkeltmennesket respekteres er det greit.

Hvis jeg vil bare omgås fialtelister, så plager det ingen så lenge jeg ikke tvinger mine barn til å bli slik.

Enkeltmennesker faller som regel i flere enn en kategori. Det er derfor ikke helt enkelt å sortere sammen dem 'som er like'. Det betyr oftest dem som er annerledes enn oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...