Gå til innhold

Trenger noe som kan dempe søthetsbehovet?!

Anbefalte innlegg

Henriette1365380130
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å slanke meg, og klarer det meste rimelig bra. Trener regelmessig og har begynt å spise sunnere. Jeg har bare et stort problem, og det er at jeg har et helt sykt behov for søtsaker. Tenker på det absolutt hele tiden, og sprekker veldig ofte. Da er det heller ikke sånn at jeg bare putter i meg en liten sjokolade, men jeg "tar helt av" og angrer helt sinnsykt etterpå. Er det noe man kan få tak i som kan dempe behovet? Har prøvd ulike tips om hva man skal spise/gjøre når man får lyst på søtsaker, men føler at ingenting hjelper for meg. Det er så synd, for jeg klarer alt det andre ved slankingen så bra, det er bare de forferdelige søtsakene som ødelegger alt for meg :(

Skrevet

Hva med å begrense tilgangen til søtsaker? Altså ikke ha det i hus.

Evt. bare kjøpe mørk sjokolade med minimum 70% kakao og/eller Dietorelle. Sistnevnte er jo gode også. :)

Gjest Theresew
Skrevet

Hørt at det hjelper med eple eddig og krom. Apoteket/helsekost kan sikkert hjelpe deg ;)

Skrevet

Gå på helsekost å kjøp krom. Det demper søtbehovet.

Gulrøtter kan også være gunstig da disse fort gjenoppretter balansen i blodsukkeret.

Gjest fridalida
Skrevet

Kjøp dr Phils 7 nøkler til varig vekttap. Utrolig bra bok, uansett hva man måtte mene om fyren.

Inneholder også strategier for å bli kvitt søtbehov.

Men det opplegget hans krever litt mer enn å bare endre kosthold.

Grtulere med beslutningen, forresten.

Skrevet

Spis frokost og spis ofte. Spis magert, proteinrikt og fibberrikt slik at du er mett. Ikke handle mens du er sulten! :) Sikkert disse rådene du kan på rams? :P

Slanking handler mye om psyken og mye av problemet er ofte svart-hvitt tenkning. Det er "alt eller ingenting", går det til helvete en dag så kan man like så godt gi opp, ikke sant? I hvertfall til neste mandag eller neste måned?

Tror det er lurt å unne seg litt i blandt uten å få dårlig samvittighet.

Jeg er litt på slankern og det hender jeg kjøper meg en kindersjokolade. De veier rundt 20 gram. Tror ikke en skal gå så veldig lang tur for å forbrenne en slik en. Når det er sagt så er det ingen sak for meg å smokke innpå en 200 grams sjokolade eller en sågodtpose til 30-40 kroner så det er en utfordring å klare å begrense seg og være fornøyd med en liten smak av noe søtt, men etter hvert blir man faktisk avvent. Prøv å kutt ut mest mulig sukker og raske karbohydrater og erstatt med mer fiberholdig, proteinrik mat så vil du nok merke forskjell.. Trenger ikke være helt Fedon, men et normalt bra kosthold har jeg tro på i alle fall.

Hvis en lever på en slags diett så tror jeg det blir kjedelig i lengden og tror også man lettere blir sugen på noe forbudt.

Ellers KAN man jo velge litt lettere varianter feks sjokoladepudding, dream is osv.. Problemet er da kanskje at en har store mengder hjemme som en kan bli fristet av. Bedre å ha litt frukt og grønnsaker lett tilgjengelig, selv om det ikke er det samme som godis...

Skrevet

Min styrke er å ikke kjøpe søtsaker. Svakhetene kommer når det allerede er i hus.

Det hjelper for meg å spise frukt, spesielt kiwi, druer og epler. Apelsiner gir samtidig god metthetsfølelse.

Skrevet

Jeg har akkurat det samme problemet. På meg hjelper ikke krom.

*snavler videre*

Gjest berlitz
Skrevet

Det er mitt problem også. Har prøvd krom, med dårlige resultater.

Det eneste som funker, helt sant, er å avstå totalt fra søtt. Det er grusomt første to-tre dagene. Drikker masse vann og ser på det som litt selv-straff for alle gangene jeg har proppa meg full av snop. Etter noen dager slipper suget, og etter det er det bare å be kjærs'ten gjemme unna alt snop når det fins i hus, unngå å kjøpe snop, unngå å se på snophylla i butikken (skikkelig ignoreringstaktikk). Prøvde å smake på glasur etter å ha bakt litt, men fy så søtt, det ble faktisk kvalmende etter tre uker uten søtt. Så denne gangen skal jeg holde meg. Påskeegget skal være fullt; men av sunne ting.

Vet at noen klarer å spise litt på lørdager, og holde seg unna resten av uka. Det fungerer IKKE hos meg, for da har jeg hele tiden unnskyldninger, og til slutt består uka kun av lørdager.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...