amerikafareren Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Normalisering eller "normalization" er et begrep som ble lansert først av en svensk psykolog på 80-tallet. I Skandinavia har det vært praksis å jobbe mot såkalt normalisering på alle fronter. HVPU reformen i begynnelsen av 90-årene gjorde at alle funksjonshemmede ble flyttet til egne leiligheter og institusjoner ble nedlagt. Spesialskoler og klasser er stort sett borte, og alle (nesten alle) går i vanlige klasser). Da jeg jobbet innenfor HVPU for ca. 20 år siden hadde jeg en skarp diskusjon med en psykolog om hva som var normalt eller ikke. En jente bjeffet mye da hun var glad, og siden jeg ville ha henne glad og lykkelig bjeffet jeg tilbake og da lo hun og vi begge to. Han observerte dette engang og likte det ikke siden det ikke er normalt for et menneske å bjeffe. Jeg husker at jeg svarte han at hverken jeg eller han kunne svare på hva som var normalt og det eneste jeg viste at var helt sikkert unormalt var hvis en hund begynte å snakke. Jeg kan godt smile nå når jeg husker at han ikke kunne svare noe annet enn si gang på gang "vi jobber mot normalisering". Jeg er fremdeles av den oppfatningen at det er mere unormalt at en hund snakker enn at et menneske bjeffer;) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.