Gjest anonym her Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Det er spørsmål om vi skal ha røykfri arbeidsplass. Hva mener du om det? Selv røyker jeg ikke og synes det høres fint ut (mange har røykepauser mens de som ikke røyker ikke har pauser). 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 De som ikke røyker har også rett på en 5minutts pause pr time. Jeg er røyker men ser ingen problem om jeg må gå ut for å røyke. 0 Siter
mrxx Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jeg røyker ikke, men så lenge det ikke røykes inne, så bryr ikke jeg meg. Hvorfor skulle jeg det egentlig. 0 Siter
Petrine Eiffel Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Her jeg jobber er det bare lov til å røyek ute (selvfølgelig, det er det vel alle steder?). ALLE har pause ti på hver time, og om man da velger å røyke eller ikke er jo opp til hver enkelt. Det er ikke røykernes skyld at ikke-røykerne ikke forlater plassen sin denne tiden. 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 De som ikke røyker har også rett på en 5minutts pause pr time. Jeg er røyker men ser ingen problem om jeg må gå ut for å røyke. Dette med at folk har krav på 5 minutters pause pr. time er en av de mest seiglivete myter som går. Det eksisterer ikke noen slik generell rett i norsk arbeidsliv. 0 Siter
Gjest anonym her Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Her jeg jobber er det bare lov til å røyek ute (selvfølgelig, det er det vel alle steder?). ALLE har pause ti på hver time, og om man da velger å røyke eller ikke er jo opp til hver enkelt. Det er ikke røykernes skyld at ikke-røykerne ikke forlater plassen sin denne tiden. Jeg jobber på et sykehjem og da må noen alltid være inne med beboerene. Det er på en måte ikke akseptert for en ikke røyker å si at "nå tar jeg en liten pause". Om man f.eks. jobber med demente bør alle ha fem min i timen, men det skjer veldig sjeldent. Det er rett og slett ikke tid, siden de må passes på hele tiden. 0 Siter
Petrine Eiffel Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jeg jobber på et sykehjem og da må noen alltid være inne med beboerene. Det er på en måte ikke akseptert for en ikke røyker å si at "nå tar jeg en liten pause". Om man f.eks. jobber med demente bør alle ha fem min i timen, men det skjer veldig sjeldent. Det er rett og slett ikke tid, siden de må passes på hele tiden. Jeg vet at dette ikke en praksis som fungerer på alle arbeidsplasser, men jeg forklarte bare hvordan situasjonen på vår arbeidsplass er. 0 Siter
Gjest anonym her Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Jeg vet at dette ikke en praksis som fungerer på alle arbeidsplasser, men jeg forklarte bare hvordan situasjonen på vår arbeidsplass er. Arbeidsplasser er forskjellige. :-) 0 Siter
Petrine Eiffel Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Arbeidsplasser er forskjellige. :-) Ja nettopp, derfor skrev jeg om MINE erfaringer. 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Dette med at folk har krav på 5 minutters pause pr. time er en av de mest seiglivete myter som går. Det eksisterer ikke noen slik generell rett i norsk arbeidsliv. ok, synes den var så grei jeg Hva har man rett til av pauser utenom lunsj? Nada? 0 Siter
AAA Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 ok, synes den var så grei jeg Hva har man rett til av pauser utenom lunsj? Nada? Nix - ingenting. Hvis man jobber med særlig ensformige ting har man rett til 5 minutter i timen med avveksling. Det kan f.eks bety å gå til kopimaskinen og kopiere litt istedet for å punche på maskinen, for å sette det litt på spissen. De 5 minuttene der betyr nok ikke pause. Min arbeidsgiver praktiserer en litt annen ordning, der alle (røykere og ikke røykere) har 10 minutters pause før lunsj og 10 minutter etter lunsj. Det forutsettes at disse minuttene benyttes til å strekke på beina, og hvis noen vil røyke mens de beinstrekker, så gjør de det. Poenget er at også ikke-røykerne er ute og strekker beina sine. Sånn var det ikke før, da var det ingen kultur for at også ikke røykere kunne trenge en liten pause dann og vann. Det er faktisk kjempedeilig med disse "beinstrekkepausene". Blir mye våknere etterpå. :-) MVH 0 Siter
Gjest pekka Skrevet 6. april 2006 Skrevet 6. april 2006 Nix - ingenting. Hvis man jobber med særlig ensformige ting har man rett til 5 minutter i timen med avveksling. Det kan f.eks bety å gå til kopimaskinen og kopiere litt istedet for å punche på maskinen, for å sette det litt på spissen. De 5 minuttene der betyr nok ikke pause. Min arbeidsgiver praktiserer en litt annen ordning, der alle (røykere og ikke røykere) har 10 minutters pause før lunsj og 10 minutter etter lunsj. Det forutsettes at disse minuttene benyttes til å strekke på beina, og hvis noen vil røyke mens de beinstrekker, så gjør de det. Poenget er at også ikke-røykerne er ute og strekker beina sine. Sånn var det ikke før, da var det ingen kultur for at også ikke røykere kunne trenge en liten pause dann og vann. Det er faktisk kjempedeilig med disse "beinstrekkepausene". Blir mye våknere etterpå. :-) MVH Ja det hørtes ut til å være en bra løsning. Litt frisk vårluft har ingen vondt av 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.