Gå til innhold

SAS streiker

Anbefalte innlegg

Gjest fridalida
Skrevet

Og dette er kravene fra kabinansatte (sakset fra VG):

"Seks krav

Det er i alt formulert seks krav til arbeidsgiver.

** En felles avtale for alle kabinansatte i SAS Braathens AS.

** Samme arbeid og fritidsbestemmelser for alle flygende i SAS Braathens AS.

** Normalarbeidsdagen ned til 10 timer og 30 minutter.

** NKFs krav er like lønn for likt arbeid for alle kabinansatte i SAS Braathens AS.

** Opprettholde minimum én helg fri i måneden.

** En normalarbeidsuke begrenset til 42 timer, utover dette skal det betales overtid."

Jeg må si jeg godt skjønner at de streiker - disse kravene er da ikke urimelige?

Utrolig kjedelig for alle de som rammes uskyldig, men.

God påske!

Videoannonse
Annonse
Gjest Persille
Skrevet

Husk at disse menneskene tjener litt (les mye) mer enn vanlige arbeidstakere med like lang (les kort) utdanning også da, og har goder som gratis flybilletter, taxfreehandling, utenlandsopphold, i det hele tatt...

Det er ikke bare helvete å jobbe i den bransjen.

petter smart
Skrevet

De ble tilbudt 5% lønnsøkning og 1 ekstra friuke. De krevde 10% lønnsøkning og enda mer fri.

Og som vanlig er det kun de fra gamle SAS som streiker. De fra gamle Braathens er fornøyde, selv om de har langt dårligere vilkår.

Her er de ansatte altfor kravstore og burde jobbet mer for å få til en løsning. De bruker passasjerene for å presse ledelsen. De får ingen sympati fra meg.

Gjest Persille
Skrevet

De ble tilbudt 5% lønnsøkning og 1 ekstra friuke. De krevde 10% lønnsøkning og enda mer fri.

Og som vanlig er det kun de fra gamle SAS som streiker. De fra gamle Braathens er fornøyde, selv om de har langt dårligere vilkår.

Her er de ansatte altfor kravstore og burde jobbet mer for å få til en løsning. De bruker passasjerene for å presse ledelsen. De får ingen sympati fra meg.

"Her er de ansatte altfor kravstore og burde jobbet mer for å få til en løsning."

*host ansattvernet host host*

De får ingen sympati hos meg heller, men dette er faktisk konsekvensen av arbeidspolitikken vi kjører. Det er greit å kreve fra arbeidsgivere, men det er ikke greit å kreve noe fra arbeidstakerne - da streiker de.

Skrevet

Jeg er _drit_ lei sutrete nordmenn som streiker i hytt og pine. Vi har det jævlig godt i dette landet her, med gode lønninger gratis healthcare (kommer ikke på det norske ordet), lange fødselspermisjoner, betalt ferie og what not.

Og det er forresten mange som jobber mer enn 42 timer i uken uten overtidsbetaling også i Norge.

Skrevet

Jeg er dritt lei hele SAS Braathens. Enten er det forsinkelser, "syke" flygeledere og nå streik. Har ingen sympati med de folka i det hele tatt.

Skulle fly i kveld, men må forberede meg på en laaaang biltur fra Vestlandet til Oslo i morgen.....

Gjest Brenn i..!!
Skrevet

Jeg har INGEN sympati for SasBraathens mer. Håper dem taper på dete, for resten av evigheten!

Gjest pellepigg
Skrevet

Jeg har INGEN sympati for SasBraathens mer. Håper dem taper på dete, for resten av evigheten!

Typisk pre-pre-kvinnfolk-uttalelse.

Skrevet

Husk at disse menneskene tjener litt (les mye) mer enn vanlige arbeidstakere med like lang (les kort) utdanning også da, og har goder som gratis flybilletter, taxfreehandling, utenlandsopphold, i det hele tatt...

Det er ikke bare helvete å jobbe i den bransjen.

Sjekk fakta før du skriver om noe du ikke har greie på.

Vi har IKKE lov til å handle taxfree. Vi har IKKE gratis flyreiser (hvis du ikke regner det å være på jobb som en gratis flyreise da...) - riktignok har vi billige billetter, men de er på stand-by basis. Det vil si at du kun kommer med ved ledig plass.

Ang. utenlandsopphold: Misunner du oss 1 time på bakken turn around på utlandsdestinasjoner? Prøv å få spist maten din stående mellom rengjøringspersonell, cateringpersonell og trafikkpersonell som maser om å starte boarding. DET er det mest vanlige utenlandsoppholdet vi har.

Hilsen Juneau ex Braathens - nå SAS Braathens purser

Skrevet

Sjekk fakta før du skriver om noe du ikke har greie på. Og tro ikke at alt tabloidene skriver stemmer.

Det stemmer IKKE at ex-SK ble tilbudt 5 %. Tvertimot måtte de gå NED 10% ved forrige korsvei i -04, samtidig med at arbeidstiden øket med 30%. Denne gang har de ikke fått tilbud om noen lønnsøkning. SAS-ledelsen har en merkelig omgang med tall. De har ikke fått tilbud om 1 ekstra friuke - derimot 7 enkeltdager som kan taes ut enkeltvis når firmaet synes det passer. Dvs at man aldri vil få de i helger eller i sommerhalvåret.

Jeg kan fortelle om mange andre hårreisende arbeidsvilkår også - hva sier dere til 1 friweekend i måneden, opptil 16 timers arbeidsdager, null tillegg for arbeid på helligdager, natt, overtid osv. + mye annet som det fører for langt å gjengi.

Nå er jeg ex-Braathens, og har således bedre arbeids- og fritidssystem enn ex-sas -dog lavere lønn enn så lenge. Men jeg kan ihvertfall si at det arbeissystemet ex-SAS har hatt de siste 2 årene er TOTALT umenneskelig. Og det kan jeg si fordi jeg vet hvordan det fungerer. Og alle dere som leser dette kan jo være sjeleglade for at dere er omfattet av arbeidsmiljøloven, og således ikke er nødt til å forhandle med deres arbeidsgivere om arbeidstiden deres. Flygende personell er IKKE omfattet av nevnte lov (av en eller annen idiotisk grunn), og må derfor tragisk nok forhandle om det som alle andre tar som en selvfølge.

Skrevet

Jeg er _drit_ lei sutrete nordmenn som streiker i hytt og pine. Vi har det jævlig godt i dette landet her, med gode lønninger gratis healthcare (kommer ikke på det norske ordet), lange fødselspermisjoner, betalt ferie og what not.

Og det er forresten mange som jobber mer enn 42 timer i uken uten overtidsbetaling også i Norge.

"...gratis healthcare (kommer ikke på det norske ordet), lange fødselspermisjoner, betalt ferie og what not.

Og det er forresten mange som jobber mer enn 42 timer i uken uten overtidsbetaling også i Norge."

Gratis helsevesen i Norge har kun de som ikke er syke. Syke mennesker får stadig økte utgifter, bl.a. fordi færre medisiner kan skrives på blå resept, høyere egenandeler, egenandel på ting som tidligere var gratis (eksempelvis fysioterapi til uføre revmatikere), and the list goes on...

Og de som jobber 42-timers arbeidsuke i Norge uten overtidsbetaling, jobber enten hos en arbeidsgiver som bryter loven, eller har en "særskilt ledende og/eller selvstendig stilling" - noe som iflg. loven er fritatt bestemmelsen om overtidsgodtgjørelse. De ALLER fleste av de som har stillinger som faller i en slik kategori, har også gode lønninger som tar høyde for overtid.

Skrevet

Sjekk fakta før du skriver om noe du ikke har greie på. Og tro ikke at alt tabloidene skriver stemmer.

Det stemmer IKKE at ex-SK ble tilbudt 5 %. Tvertimot måtte de gå NED 10% ved forrige korsvei i -04, samtidig med at arbeidstiden øket med 30%. Denne gang har de ikke fått tilbud om noen lønnsøkning. SAS-ledelsen har en merkelig omgang med tall. De har ikke fått tilbud om 1 ekstra friuke - derimot 7 enkeltdager som kan taes ut enkeltvis når firmaet synes det passer. Dvs at man aldri vil få de i helger eller i sommerhalvåret.

Jeg kan fortelle om mange andre hårreisende arbeidsvilkår også - hva sier dere til 1 friweekend i måneden, opptil 16 timers arbeidsdager, null tillegg for arbeid på helligdager, natt, overtid osv. + mye annet som det fører for langt å gjengi.

Nå er jeg ex-Braathens, og har således bedre arbeids- og fritidssystem enn ex-sas -dog lavere lønn enn så lenge. Men jeg kan ihvertfall si at det arbeissystemet ex-SAS har hatt de siste 2 årene er TOTALT umenneskelig. Og det kan jeg si fordi jeg vet hvordan det fungerer. Og alle dere som leser dette kan jo være sjeleglade for at dere er omfattet av arbeidsmiljøloven, og således ikke er nødt til å forhandle med deres arbeidsgivere om arbeidstiden deres. Flygende personell er IKKE omfattet av nevnte lov (av en eller annen idiotisk grunn), og må derfor tragisk nok forhandle om det som alle andre tar som en selvfølge.

Det er jo en grei fremstilling du kommer med her. Men for den jevne reisende er slike argumenter totalt irrelevante. Lønn og arbeidsforhold er en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Streik er et fullt ut legalt våpen, men vi finner oss ikke i at kampen føres med passasjerene som gisler.

Derfor kommer de streikende og ledelsen i fellesskap, nå til å ødelegge det som er igjen av SAS Braathens. Kundene har ofte kort hukommelse i slike saker, men nå begynner det å brenne seg fast.

Skrevet

Det er jo en grei fremstilling du kommer med her. Men for den jevne reisende er slike argumenter totalt irrelevante. Lønn og arbeidsforhold er en sak mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Streik er et fullt ut legalt våpen, men vi finner oss ikke i at kampen føres med passasjerene som gisler.

Derfor kommer de streikende og ledelsen i fellesskap, nå til å ødelegge det som er igjen av SAS Braathens. Kundene har ofte kort hukommelse i slike saker, men nå begynner det å brenne seg fast.

Er enig i det du skriver. Streik er tragisk, og man bør strekke seg utrolig langt for å unngå at det skjer.

Tror nok at Kabinforeningen til ex SK (NKF) ville tjent på å bruke noen kroner på PR-rådgivning, og heller tatt kampen med ledelsen på andre måter enn streik (vet ikke helt hvordan men...).

Gjest Persille
Skrevet

Sjekk fakta før du skriver om noe du ikke har greie på.

Vi har IKKE lov til å handle taxfree. Vi har IKKE gratis flyreiser (hvis du ikke regner det å være på jobb som en gratis flyreise da...) - riktignok har vi billige billetter, men de er på stand-by basis. Det vil si at du kun kommer med ved ledig plass.

Ang. utenlandsopphold: Misunner du oss 1 time på bakken turn around på utlandsdestinasjoner? Prøv å få spist maten din stående mellom rengjøringspersonell, cateringpersonell og trafikkpersonell som maser om å starte boarding. DET er det mest vanlige utenlandsoppholdet vi har.

Hilsen Juneau ex Braathens - nå SAS Braathens purser

Jeg har ikke sympati med noen av de som streiket denne runden, beklager.

Jeg kjenner flere av dine kolleger, og jeg kjenner flere som har jobbet både i SAS og Braathens tidligere - og dere har det faktisk ikke så ille som dere skal ha det til.

Dere tjener relativt godt sammenlignet med både andre i samme yrke, og andre med tilsvarende utdannelse og arbeidstid.

I tillegg jobber dere langt færre timer enn den vanlige arbeidstakeren, selv om dere jobber lenger i strekk.

Så - ingen sympati å hente her, uansett hvor lite oppdatert du mener jeg er.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...