Gå til innhold

Hos legen

Gjest Pasient til dr xxx

Anbefalte innlegg

Gjest Pasient til dr xxx
Skrevet

Legen min vil bare at jeg skal ta opp ett problem på mit legebesøk.Hvis jeg har flere ting å spørre om må jeg bestille ny time. Er dette vanlig praksis?

Jeg skal tillegen i morgen fordi jeg har bekkenproblemer.Tør jeg spørre om å få sjekket noen blodprøver med det samme???

Skrevet

Hos min lege kan vi ta opp 2 spørsmål på en og samme time. Jeg har nå spurt om mer enn det uten at han har reagert i det hele tatt. Så lenge man ikke bruker mer enn det oppsatte kvarteret burde det ikke være noe problem.

Skrevet

Jøss, han hørtes da strikt ut.. jeg ville ringt kontoret først jeg, og hørt om alle verdier var normale. Om det var noe avvikende ville jeg tatt det opp med legen når jeg kom dit.

Skrevet

Hos min lege kan vi ta opp 2 spørsmål på en og samme time. Jeg har nå spurt om mer enn det uten at han har reagert i det hele tatt. Så lenge man ikke bruker mer enn det oppsatte kvarteret burde det ikke være noe problem.

hihi .,man burde jo svare tilbake også - om legen spør -så rister man bare på hodet når man har svart på 2 ting -"tiden er ute!"

Skrevet

hihi .,man burde jo svare tilbake også - om legen spør -så rister man bare på hodet når man har svart på 2 ting -"tiden er ute!"

He, he!!!

Skrevet

Legen har sikkert en tett timeplan. Hvis du opplyste om hva det gjaldt da du bestile timen så han sikkert satt deg opp på bare den konsultasjonen og planlagt deretter.

Man kan ikke regne med å kreve andre undersøkelser på den legetimen, hvis undersøkelsene og evt. prøver tar tid.

Hvis legen ellers er streit, så vil han sikkert strekke seg så langt han kan for å være serviceinnstilt, men har han ikke tid så har han ikke tid.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Høres ut som min forrige fastlege det.

Var en gang jeg skulle dit for å ta gu, men hadde hatt mye brystsmerter en periode, og var så klart nervøs for det.

Men når jeg nevnte det fikk jeg beskjed 'nå må du bestemme hva jeg skal sjekke, så får du bestille ny time til det andre'

Jeg byttet fastlege, og nå har jeg en så fantastisk lege. Var så klart ikke noe problem å ta opp en ting til i tillegg til det jeg var der for sist gang.

Skrevet

Jeg får spørre min lege det jeg lurer på. Men jeg spør alltid om han har tid, om det ikke er det jeg bestilte timen for. Han sier alltid ja.... og har alltid lang ventetid på venterommet, men så lenge jeg og de andre får ta opp det vi vil så er det verdt å vente.

Gjest pekka
Skrevet

Skulle bare mangle at du kan be om det ja!

Min lege har aldri sagt noe sånt som at -nei nå kan du ikke spørre mere. Jøss, javel da er jeg heldig med min lege :)

Skrevet

En i min slekt har samme problemet med sin lege. Jeg har ikke det problemet. Jeg kan går gjennom en hel liste om jeg vil, og det synes jeg er flott for da slipper jeg å gå mange ganger og ta fri fra jobb hver gang. Det må jo gå an å si når du bestiller time at du gjerne vil ta opp flere ting slik at de setter av tid til det. Mener hvertfall jeg, legen din er sikkert uenig, men da burde h*n få færre på listen sin slik at h*n har tid til pasientene sine.

Skrevet

Legen har sikkert en tett timeplan. Hvis du opplyste om hva det gjaldt da du bestile timen så han sikkert satt deg opp på bare den konsultasjonen og planlagt deretter.

Man kan ikke regne med å kreve andre undersøkelser på den legetimen, hvis undersøkelsene og evt. prøver tar tid.

Hvis legen ellers er streit, så vil han sikkert strekke seg så langt han kan for å være serviceinnstilt, men har han ikke tid så har han ikke tid.

Nåja, jeg var til legen for å få henvisning for å fjerne en fettklump på ryggen. Legen så på den og fant ut at den kunne han ta selv. Tok seg god tid til å operere. Tror jeg har en veldig grei lege gitt.

Skrevet

Høres merkelig ut. Da ville jeg fått meg ny lege, det kan jo bli dyrt i lengden. Jeg spør alltid om en masse når jeg en sjelden gang er hos legen.

bugge -jenta
Skrevet

Bekkenproblemer er et område som gjerne vil ta litt tid, og da er det naturlig at det meste av din tid vil gå med til den undersøkelsen. Et ekstra spørsmål om en resept eller en blodprøve går sikkert.

Men leger har denne yrkessvakheten. De blir svimmel av for mange spørsmål i løpet av kort tid.

Gjest totem
Skrevet

Det er sikkert ulik praksis fra lege til lege, men de er i sin fulle rett til å gjøre det. Leste om dette i avisen for ikke så lenge siden. Noen lot pasienten bestille ny time, noen tok mer betalt siden det ble tatt opp flere problemer.

Gjest Calóni
Skrevet

Det har jeg hørt om tidligere også. Det er vel slik at de legger opp tidsplanen sin etter konsultasjoner med "vanlig" lengde (hva nå det enn er), og om alle plutselig skulle komme med dobbelt så mange ting, blir tidsplanen sprengt. Det er ikke dermed sagt at jeg synes det er greit at de nekter en det, da.

Når jeg ringer for å bestille legetime, så spør de meg om hva det gjelder, og da pleier jeg å poengtere at det gjelder to ting dersom det er det. Så får de selv velge om de vil sette opp en dobbelttime eller ikke.

Hva med å ringe legekontoret og gjøre dem oppmerksom på at du har noe ekstra som skal gjøres? Det er ikke sikkert det er nødvendig, men da har du liksom fått "godkjenningen" på forhånd?

Med mindre du har et sånt legekontor hvor man "aldri" kommer igjennom på telefon, da :)

Skrevet

Blir så provosert. Sånn er min lege også! Kan ikke ta opp mer enn ett problem om gangen, må bestille time for hvert problem.

Vurderer seriøst å bytte lege, er møkklei av å måtte masse penger for legen vil melke mest mulig penger!

*sur*

Skrevet

Hadde egentlig vært litt gøy å bestille 8 timer samme dag hos en sånn lege - med begrunnelsen "Jeg har 8 spørsmål!"

Dette måtte selvsagt blitt gjort face-to-face, sånn at man fikk sett legens reaksjon :D

Gjest vinn/vinn
Skrevet

Si fra når du bestiller time. Dette er mer et logistikkspørsmål for legekontoret enn et økonomisk spørsmål.

Leger har opplevd at det bestilles time for en enkelt sak. Så kommer mor met to barn som skal ha hver sin undersøkelse.

Av hensyn til tidsplanen og de neste pasientene er det best at du sier fra hvor lang tid du mener du trenger allerede når du bestiller.

Undersøkelser har vist at a) pasientene gir en korrekt angivelse av tiden de trenger, og B) den gjennomsnittlige tiden per pasient går ikke opp ved et slikt system.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...