Gå til innhold

Din beste middag for to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ut og handle til helga, og trenger tips om deilig middag for to voksne. Gjør ikke noe om det tar litt tid å lage - det er jo helg :o)

mariaflyfly
Skrevet

Kylling og risotto! :)

Fres kyllingfileter (Livérsekylling er helt konge!) i panne på ganske høy varme, i en blanding av olivenolje og smør. Bare sånn litt på hver side. Legg dem i ildfast form sammen med hele hvitløksfedd, båter av løk og gjerne biter av fennikkel og en gulrot i store biter. Og et par små smørklatter. Og da snakker vi meierismør. Dersom du steiker i ei jernpanne, kan du bare putte hele panna inn i ovnen når de er ferdig stekt i den, med alt grønnsakstæsjet oppi.

La det hele stå i ovnen til de er gjennomstekt. Aner dessvere ikke hvor lenge.

Lag risotto av risottoris og kyllingkraft (juksekraft er en hønsebuljong, vann og en slant hvitvin). Fres finhakka løk, hvitløk og fennikkel, fres risen etterpå, og spe med krafta som du koker inn litt etter litt. Når risottoen er ferdig, rører du inn en god neve fersk parmesan (revet), salt og pepper, og en klatt smør. Og gjerne litt av krafta som ligger igjen etter kyllingen og grønnsakene.

Legg risen litt utover på tallerkner (fordel med varme tallerkner), legg kyllingen oppå, sleng over litt ruccola, olivenolje og revet parmesan.

Istedet for fennikkel, er det godt med stangselleri og gulrot.

Snadder! :)

Serveres med god vin. Rød eller hvit.

Skrevet

Kylling og risotto! :)

Fres kyllingfileter (Livérsekylling er helt konge!) i panne på ganske høy varme, i en blanding av olivenolje og smør. Bare sånn litt på hver side. Legg dem i ildfast form sammen med hele hvitløksfedd, båter av løk og gjerne biter av fennikkel og en gulrot i store biter. Og et par små smørklatter. Og da snakker vi meierismør. Dersom du steiker i ei jernpanne, kan du bare putte hele panna inn i ovnen når de er ferdig stekt i den, med alt grønnsakstæsjet oppi.

La det hele stå i ovnen til de er gjennomstekt. Aner dessvere ikke hvor lenge.

Lag risotto av risottoris og kyllingkraft (juksekraft er en hønsebuljong, vann og en slant hvitvin). Fres finhakka løk, hvitløk og fennikkel, fres risen etterpå, og spe med krafta som du koker inn litt etter litt. Når risottoen er ferdig, rører du inn en god neve fersk parmesan (revet), salt og pepper, og en klatt smør. Og gjerne litt av krafta som ligger igjen etter kyllingen og grønnsakene.

Legg risen litt utover på tallerkner (fordel med varme tallerkner), legg kyllingen oppå, sleng over litt ruccola, olivenolje og revet parmesan.

Istedet for fennikkel, er det godt med stangselleri og gulrot.

Snadder! :)

Serveres med god vin. Rød eller hvit.

En god burgunder, feks...

mariaflyfly
Skrevet

En god burgunder, feks...

Eller en god Valpolicella... ;)

Skrevet

Fylte tomater med ris og kjøtt og andre grønnsaker, auberginer bakt inn med hvetemel og kryssdder. Sett alt i stekeovnen i ca.. vel, til det er ferdig.. Klem over frisk sitron, og ha på mer krydder. + Brød og yoghurt :-)

+ rødvin!

Skrevet

Eller en god Valpolicella... ;)

Eller en Lirac...

Skrevet

Fylte tomater med ris og kjøtt og andre grønnsaker, auberginer bakt inn med hvetemel og kryssdder. Sett alt i stekeovnen i ca.. vel, til det er ferdig.. Klem over frisk sitron, og ha på mer krydder. + Brød og yoghurt :-)

+ rødvin!

Kryssdder? hehe, gikk litt fort. Krydder :-)

Skrevet

*tørst*

Det kan du snakke om :-(

De nye søkesidene til polet er under lavmål. Kunne gjort det bedre selv.....

mariaflyfly
Skrevet

Det kan du snakke om :-(

De nye søkesidene til polet er under lavmål. Kunne gjort det bedre selv.....

Amen! Forresten skal jeg legge turen dit om en halvtime. Noen anbefalinger?

Skrevet

Amen! Forresten skal jeg legge turen dit om en halvtime. Noen anbefalinger?

Jeg hadde tenkt å finne yndlingsliracen min til deg, men jeg klarte det ikke. Må jaggu ta meg hjelpe til med papirutgaven - hvor nå den er....

mariaflyfly
Skrevet

Jeg hadde tenkt å finne yndlingsliracen min til deg, men jeg klarte det ikke. Må jaggu ta meg hjelpe til med papirutgaven - hvor nå den er....

*venter tålmodig*

Skrevet

*noterer*

Bare vent til sommer'n, du, da skal jeg utvide reportoaret ditt av ikke-italiensk vin betraktelig...

mariaflyfly
Skrevet

Bare vent til sommer'n, du, da skal jeg utvide reportoaret ditt av ikke-italiensk vin betraktelig...

Gleder meg til det. :)

bugge -jenta
Skrevet

Den beste middagen for to? Den vi hopper over.

Skrevet

Beste middag for 2 er den vi kjøpe på Big Horn.:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...