Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten at det er et direkte svar på spørsmålet ditt - Jeg har vært en del på Kreta, og har følgende å si om øya: Det er en hyggelig side, og en kvasi-fasjonabel, snobbete "rikmannsside". Den hyggelige siden er den siden hvor Hersonnisos ligger. Der er det omtrent ingen storbyer, men mange små byer og landsbyer.

"..............................................."

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Moraki

10

• MsSophie

8

• Gemini

6

• petter smart

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest Grisetrynebabette
Skrevet

Tar gjerne med både deg og ungene dine jeg:-)

Begge disse hotellene ligger i Platanias!

Når på året reiser dere? I høysesongen er det temmelig folksomt og tett i Platanias, ikke minst på stranda. Jeg synes det var litt roligere i den "neste" lille landsbyen i retning Chania, tror den heter Agia Marina.

Og der nede funker det dårlig å håpe på at bilene skal stoppe for kryssende fotgjengere. Bilene kjører som gærninger.

Ja, jeg skjønner jo at det ikke er bilene som kjører selv, da.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Var det bra der? Eller blir det litt for mye "småbarnspreg" over det hele? Mine er 11 og 15 så vi har ikke det helt store behovet for at det trenger å være så veldig barnevennlig.

For to år siden var mine 13,10 og 2.

Jeg vil si at det er et sted hvor man kan trives i alle aldre.

Basseng for de helt små og basseng for barn i din alder. Og så ligger jo stranda rett i nærheten og man kan veksle litt på.

Det ligger en matvarebutikk rett i nærheten som du ikke ser på bildet.

Jeg tror egentlig ikke det spiller noen stor rolle hvem av de to stedene du velger.

Hotellene ligger på rekke og rad nede ved stranden og alle ligger sentralt.

Men for å være helt helt ærlig, ble jeg ikke så overbegeistret for Kreta i forhold til andre steder jeg har vært i Hellas. Etter min smak ble det litt sjarmløst. Litt "turistaktig"

Men ta en busstur til den nærmeste byen som jeg ikke husker hva heter nå.

Veldig sjarmerende by.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

For to år siden var mine 13,10 og 2.

Jeg vil si at det er et sted hvor man kan trives i alle aldre.

Basseng for de helt små og basseng for barn i din alder. Og så ligger jo stranda rett i nærheten og man kan veksle litt på.

Det ligger en matvarebutikk rett i nærheten som du ikke ser på bildet.

Jeg tror egentlig ikke det spiller noen stor rolle hvem av de to stedene du velger.

Hotellene ligger på rekke og rad nede ved stranden og alle ligger sentralt.

Men for å være helt helt ærlig, ble jeg ikke så overbegeistret for Kreta i forhold til andre steder jeg har vært i Hellas. Etter min smak ble det litt sjarmløst. Litt "turistaktig"

Men ta en busstur til den nærmeste byen som jeg ikke husker hva heter nå.

Veldig sjarmerende by.

Shania tror jeg byen heter.

petter smart
Skrevet

Pirk: Chania.

Strengt tatt heter byen Hania.

Måtte pirke litt jeg også.

Skrevet

Pirk er fint. Hania på gresk, med h uttalt med harkelyd? Det skrives vel Chania på norsk?

petter smart
Skrevet

Pirk er fint. Hania på gresk, med h uttalt med harkelyd? Det skrives vel Chania på norsk?

Det stemmer det. Det skrives Chania på de fleste vest-europeiske språk.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Uttales med skikkelig harkelyd.

Ok, jeg skal huske det:)

Skrevet

Men du smart:

Jeg snuste litt på nettet om Italia. Der sto det: Visum: Kontakt ambassaden. Men man trenger da vel ikke visum for å reise til Italien?

Ble helt forvirret.

Skrevet

Neida, byen heter Xania, men det er da en gresk x, ikke vår latinske, som i de aller fleste tilfeller "oversettes" til ch når man skal skrive med latinske bokstaver.

Chania, Chios, osv.

Skrevet

Uten at det er et direkte svar på spørsmålet ditt - Jeg har vært en del på Kreta, og har følgende å si om øya: Det er en hyggelig side, og en kvasi-fasjonabel, snobbete "rikmannsside". Den hyggelige siden er den siden hvor Hersonnisos ligger. Der er det omtrent ingen storbyer, men mange små byer og landsbyer.

"..............................................."

Hei.

Vi skal til Kreta i mai.

Vi skal bo i Planatias.

Kan du fortelle hva du syns vi må oppleve i nærheten der?

Er det langt til en by?

Er det mye å finne på med ei jente på 4 år?

Takk for svar

Skrevet

Hei.

Vi skal til Kreta i mai.

Vi skal bo i Planatias.

Kan du fortelle hva du syns vi må oppleve i nærheten der?

Er det langt til en by?

Er det mye å finne på med ei jente på 4 år?

Takk for svar

Sorry, men jeg vet ikke hvor på øya det er :-)

Men det er nok av ting å se, ting å finne på etc., rundt omkring på øya. På den "hyggelige" siden av øya er det imidlertid ikke så mange utrolig flotte strender, selv om de finnes. Selv liker jeg Kreta p.g.a all historien, og alt det historiske å se der. Pluss at folk er stort sett utrolig hyggelige og gjestfrie der. Selv har jeg ikke barn, så jeg er ikke vant til å tenke i retning av hva en 4-åring vil sette pris på :-)

"............................................."

Skrevet

Neida, byen heter Xania, men det er da en gresk x, ikke vår latinske, som i de aller fleste tilfeller "oversettes" til ch når man skal skrive med latinske bokstaver.

Chania, Chios, osv.

De skjønner jo ingenting her :-| *ikke sjokka*

Skrevet

Dere kan jo ikke skrive det riktig noen av dere. Bare Gemini som er smart nok i gresk!

Skrevet

De skjønner jo ingenting her :-| *ikke sjokka*

Uff, hva skal vi gjøre?

...

Jeg har det, vi starter voksenopplæring om Hellas og gresk språk!

*LOL*

Skrevet

Enda så feil det er...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...