Gjest skytten84 Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Hei! Jeg er en jente på 21 år som har hatt en del problemer knyttet til bruk av p-piller, p-sprøyte og p-ring. Fra jeg var rundt 16 år brukte jeg p-piller(trionetta og marvelon) og fikk uregelmessige blødninger, som utviklet seg til nesten en sammenhengende menstruasjon. Jeg prøvde p-sprøyte, med samme resultat. Etter dette ble jeg utredet på gynekologisk avd på sykehus, uten at det ble funnet noe. Jeg har heller ingen kjønnssykdommer. Etter en lang pause etter siste sprøyte gikk jeg over til Nuva Ring. Hadde i begynnelsen ok resultat, men har det siste året vært lange blødningsperioder. De starter alt fra noen dager til opptil 10 dager før jeg skal ta ut ringen. Dette er fryktelig irriterende, men jeg har bitt det i meg lenge fordi jeg ikke ønsker at kondomer skal være et alternativ. Jeg vil nå prøve å bytte prevansjon, og lurer på om spiral(hormonspiral) kan være et alternativ? Kan du si litt om dette, og evt om andre alternativ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225926-bl%C3%B8dninger-og-prevansjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 7. april 2006 Del Skrevet 7. april 2006 Jeg synes du først skal forsøke med en annen type p-pille enn det du tidligere har forsøkt. Jeg vil anbefale deg Microgynon. Hvis du også får mellomblødninger med den, foreslår jeg at du får en grundig undersøkelse av livmorhalsen, for hos noen som bruker p-pille kan det komme vekst av kjertlene som gir blødningstendens. Du kan selvsagt også forsøke hormonspiral selv om du ikke har født, men da må infeksjon være utelukket. Du må være oppmerksom på at den også gir uregelmessige blødninger hos de fleste, men etter hvert retter det seg og 20 % mister menstruasjonen totalt. Minipille gir mindre beskyttelse, men sjelden bivirkninger. Den må tas til samme tid hver dag (tre timer å gå på). Den sterkere Cerazette gir uregelmessige blødninger hos ca halvparten. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/225926-bl%C3%B8dninger-og-prevansjon/#findComment-1699090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.