Gå til innhold

fått innvilget 50% Tidsbegrenset ufør

Anbefalte innlegg

Gjest 50 % TU vs varig ufør
Skrevet

så kom brevet fra trygdekontoret og de innvilger tidsbegrenset uførespensjon for 4 år..

Tidlig i brevet så står det at TU gis dersin det etter en helhetsvurdering er sannsynlig at arbeidsevnen kan bedres på sikt.

I neste kapittel så står det at trygdekontoret finner det hensiktsmessig å gi TU på 4 år de de mener at det er relativt stor usikkerhet til om inntektsevnen min kunne bedres på sikt?? Er ikke dette å si det ene, men mene det andre.

Jeg har hatt leddgikt siden jeg var 5 år, har jobbet og stått på og funnet ut at nå er stikken tøyd langt over det som egenlig er bra.. derfor gikk jeg med på å søke 50%. Har innsett etter litt over et år med sykemelding at jeg ikke kan klare en 100% jobb, og er nå også i tvil hvorvidt jeg klarer de resterende 50%. Derfor synes jeg det er rart at de setter meg på TU og ikke gir varig.. Skjønner godt at de på en måte vil "holde" døren åpen til arbeidslivet, men når mange ledd er nedslitt og det er liten utsikt til bedring så føler jeg at det er å tro på julenissen at jeg skal tilbake til 100% jobb..

Hva mener dere andre..??

Hvordan er det med TU og varig uføre ifht skatt, pensjonspoeng, og utbetaling igjen.. Leser at det er TU skattlegges som vanlig inntekt og at det er pensjonsgivende inntekt,, Vet at skatteprosenten er mindre på varig, når det gjelder penssjonsgivende inntekt så er jeg ikke sikker.??

det at det skattelegges som vanlig inntekt gjør at det er skattefritt i juni og halv i desember.. hvorfor er det ikke slik på varig,,??

Vil det i bunn og grunn si at man kommer ut med samme beløp om man er TU eller varig ufør?

Jeg har fått oppgitt av jeg får 445,- pr dag ( 5 dager i uken) Er varig ufør også 5 dager i uken??

Når jeg er nesten 100% sikker på at jeg aldri kan klare 100% jobb,, bør jeg da snakke med trygdekontoret å søke/anke om å få endret til varig.. eller skal jeg bare la det gå til de 4 årene er over.. hva er fordeler og hva er ulemper ifht TU..

Please om noen har erfaring eller kan mye om det så setter jeg veldig pris på svar..

Videoannonse
Annonse
Gjest Saigon
Skrevet

I dag får nesten alle som søker om uføretrygd og får den innvillget midlertidig uføretrygd. Men de fleste som får midlertidig uføretrygd får uføretrygd etter de første 4 årene og da får de varig ufør.

Selv synes jeg det er et teit system, men dette systemet har kommet etter at de prøver å spare penger.

Gjest 50 % TU vs varig ufør
Skrevet

I dag får nesten alle som søker om uføretrygd og får den innvillget midlertidig uføretrygd. Men de fleste som får midlertidig uføretrygd får uføretrygd etter de første 4 årene og da får de varig ufør.

Selv synes jeg det er et teit system, men dette systemet har kommet etter at de prøver å spare penger.

så hvis trygdekontoret vet at du alikevel ikke kommer tilbake til jobb, og alikevel gir en Midlertidig ufør for å spare penger,- så synes jeg det er søkt.. De sparer penger?? og vi som er uføre taper penger??

Man har i utgangspunket tapt når man må innse at man må på trygd fordi kroppen ikke orker å jobbe 100%...

Hvor kan jeg finne ut om hva som "lønnes" best ifht de to formene for trygd???

Gjest henniene
Skrevet

Hei!

Uførepensjon er stort sett det samme beløpet som du ville fått i alderspensjon, du kan be om serviceberegning av pensjon på Trygdekontoret. Se denne siden:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=pensjon&path=alderspensjon&path_sub=serviceberegner

TU er pensjonsgivende inntekt og skattlegges med 7,8% i folketrygdavgift. Uførepensjon er ikke pensjonsgivende inntekt og skattlegges med 3% i folketrygdavgift.

Du kan få særfradrag på begge inntektstypene.

Vennlig hilsen

Gjest 50% TU vs varig ufør
Skrevet

Hei!

Uførepensjon er stort sett det samme beløpet som du ville fått i alderspensjon, du kan be om serviceberegning av pensjon på Trygdekontoret. Se denne siden:

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=pensjon&path=alderspensjon&path_sub=serviceberegner

TU er pensjonsgivende inntekt og skattlegges med 7,8% i folketrygdavgift. Uførepensjon er ikke pensjonsgivende inntekt og skattlegges med 3% i folketrygdavgift.

Du kan få særfradrag på begge inntektstypene.

Vennlig hilsen

vil det da si at det lønner seg i fremtiden (ifht pensjonspoeng) å ha Tidsbegrenset uførhet??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...