Gå til innhold

Trenger hjelp til kalkun......

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har invitert folk på kalkun i dag....og så er den fortsatt ganske frossen - tok den opp litt for seint fra fryseren! Hjelp! noen som har tips om hvordan få tint den ganske fort?

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Du må hvertfall ta ut innmaten så skroget er tomt. Så ville jeg lagt inn en dobbel brødpose med varmt vann (ikke glovarmt- da koker du kjøttet) inni.

Så ville jeg satt den på gulvet i et rom der jeg har varmekabler.

Du kan også skylle av den jevnlig med passe kaldt vann. Ikke varmt.

Skrevet

Du må hvertfall ta ut innmaten så skroget er tomt. Så ville jeg lagt inn en dobbel brødpose med varmt vann (ikke glovarmt- da koker du kjøttet) inni.

Så ville jeg satt den på gulvet i et rom der jeg har varmekabler.

Du kan også skylle av den jevnlig med passe kaldt vann. Ikke varmt.

Ikke varmt vann, man skal aldri tine med varmt vann og iallefall ikke fugl. Bakteriene yngler som få i fuglekjøtt.

Skrevet

Ta ut det som evt. er inni kalkunen, ha den i en lufttett pose og i en stor kjele e.l med iskaldt vann, putt gjerne isbiter i om du har det.

Ikke gjør som kropp og sjel foreslår med varmt vann, varmekabler etc. Du kan selvsagt gjøre det om du har lyst å risikere at både du og gjestene dine blir matforgiftet.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Ikke varmt vann, man skal aldri tine med varmt vann og iallefall ikke fugl. Bakteriene yngler som få i fuglekjøtt.

Jeg mente jo ikke glovarmt vann da, men varmere enn iskaldt. Jeg gjorde dette en gang, og det gikk helt fint. Ingen syke.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Ta ut det som evt. er inni kalkunen, ha den i en lufttett pose og i en stor kjele e.l med iskaldt vann, putt gjerne isbiter i om du har det.

Ikke gjør som kropp og sjel foreslår med varmt vann, varmekabler etc. Du kan selvsagt gjøre det om du har lyst å risikere at både du og gjestene dine blir matforgiftet.

Du er bare "litt" spydig. takkskalduha.

Skrevet

Du er bare "litt" spydig. takkskalduha.

Det var ikke meningen å gjøre deg forlegen, men siden jeg er kokk av yrke (dog har jeg ikke jobbet som kokk på endel år), syns jeg dette måtte påpekes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...