Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Otto Jespersen, den gamle akp'er, samt hans samboer pryder forsidene i dagens aviser. De mistet sitt barn da det var 12 uker på vei, og det synes vi selvsagt er en trist sak.

Likevel; som kommunist og barrikadestormere flest, har nok OJ alltid hevdet at fostre i 12. uke er cellklumper og emboyer som slett ikke er noe å ta hensyn til, og som man rett og slett fjerner hvis det er utsikter til at den lille vil skape bry, eller truer med å komme ubeleilg. For ikke å snakke om hvis man finner et lyte på fosteret.

Når livets realiteter kommer nært, er det ikke bare en celleklump lengre, ikke bare et embroy som uten problemer går rett i søpla. Nå er det plutselig et barn man mister.

La meg understreke at jeg synes det er trist for OJ og samboer (og alle andre som kommer borti dette).

Likevel synes jeg saken med OJ's og pressens vinkling kan gi grunn til refleksjon.

Skrevet

Jeg har også mistet før 12 uke, og jeg synes absolutt ikke at det er det verste jeg har opplevd. Likevel må jeg si at jeg hadde ikke likt å få det midt i trynet i avisen at jeg skulle ha barn etter at jeg hadde mistet det.

Men det er absolutt ikke noe jeg går å tenker på daglig.

Skrevet

Hmmm...har fyren faktisk sagt akkurat det?

"..........................................."

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at noen vil fortelle sånt i pressen i det hele tatt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hmmm...har fyren faktisk sagt akkurat det?

Han sa det på Skavland i går, men hans eneste hensikt med det var å fortelle folk hvor til de grader dårlig han mente Her og Nå hadde oppført seg, og hvorfor paret reagerer kraftig på deres løgner.

(Her og Nå anonserte denne uka at han og hans samboer skulle bli foreldre).

Skrevet

Det er forskjell på å miste et foster i spontanabort, og å bestemme seg for å ta abort fordi man ikke ønsker seg barn.

Skrevet

Det er forskjell på å miste et foster i spontanabort, og å bestemme seg for å ta abort fordi man ikke ønsker seg barn.

Hvis man definerer et 12 uker gammelt foster som et barn (slik OJ gjør) vil det være komplisert å etisk argumentere for at "slikt" kan avlives uten videre.

Dertil kommer at OJ her har havnet i et klassisk paradoks. Det er lett å innta et prinsipielt standpunkt så lenge det ikke angår en selv. Da blir man straks mer pragmatisk og emosjonell.

....

Dette er ikke noe som alene er knyttet til ytterste venstrefløy i norsk politikk, men ganske utbredt akkurat der.

Mange av tidligere akp'ere har nå gjort ytringsfrihet til et levebrød (bl.a. OJ), og gjennom fiffige selskapskonstruksjoner tjent grovt med penger.

Så det er langt mellom liv og lære, også hos OJ.

Skrevet

Hvis man definerer et 12 uker gammelt foster som et barn (slik OJ gjør) vil det være komplisert å etisk argumentere for at "slikt" kan avlives uten videre.

Dertil kommer at OJ her har havnet i et klassisk paradoks. Det er lett å innta et prinsipielt standpunkt så lenge det ikke angår en selv. Da blir man straks mer pragmatisk og emosjonell.

....

Dette er ikke noe som alene er knyttet til ytterste venstrefløy i norsk politikk, men ganske utbredt akkurat der.

Mange av tidligere akp'ere har nå gjort ytringsfrihet til et levebrød (bl.a. OJ), og gjennom fiffige selskapskonstruksjoner tjent grovt med penger.

Så det er langt mellom liv og lære, også hos OJ.

Jeg visste ikke at OJ var tidligere AKP'er.

Når det gjelder abort, så ser jeg selvsagt etiske betenkeligheter ved å ta livet av et 12 uker gammelt foster, og jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det selv. Allikevel er jeg tilhenger av selvbestemt abort, rett og slett fordi alternativet er verre. Alternativet er aborter utført illegalt ved hjelp av strikkepinner, som fører til skader, infeksjoner og i verste fall død. Jeg synes heller ikke vi skal tvinge folk til å føde barn de ikke ønsker.

Skrevet

Jeg syns det er merkelig at noen vil fortelle sånt i pressen i det hele tatt.

Ja, det er litt underlig. Dessuten er det også underlig at en fyr som lever av å sjikanere folk, fyker avgårde til PFU straks noen pirker i han.

Saken var jo ikke pen, nå som historien bak er kjent, men ...læll da mainn.

Skrevet

Når det gjelder abort, så ser jeg selvsagt etiske betenkeligheter ved å ta livet av et 12 uker gammelt foster, og jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det selv. Allikevel er jeg tilhenger av selvbestemt abort, rett og slett fordi alternativet er verre. Alternativet er aborter utført illegalt ved hjelp av strikkepinner, som fører til skader, infeksjoner og i verste fall død. Jeg synes heller ikke vi skal tvinge folk til å føde barn de ikke ønsker.

Det har du sikkert rett i, og jeg orker ikke å begi meg inn i noen arbortdebatt.

Men hvis man definerer et slikt foster som et barn (slik OJ gjør), kan man ikke argumentere for avliving på én måte, fordi en annen måte er verre.

Skrevet

Det har du sikkert rett i, og jeg orker ikke å begi meg inn i noen arbortdebatt.

Men hvis man definerer et slikt foster som et barn (slik OJ gjør), kan man ikke argumentere for avliving på én måte, fordi en annen måte er verre.

Tja, det blir vel en diskusjon om språkbruk, ikke innhold. Om man kaller det et foster eller et barn, endrer vel ikke på hans standpunkt til abort?

Skrevet

Her er litt info om tidligere samfunssstormere i AKP...nå bedrestilte samfunnsstøtter;

http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/07/27/374521.html

Litt morsomt, ikke sant?

Skrevet

Tja, det blir vel en diskusjon om språkbruk, ikke innhold. Om man kaller det et foster eller et barn, endrer vel ikke på hans standpunkt til abort?

Språkbruk gir innhold. Filologer kan sikkert fortelle deg mer om det.

Barn (som begrep) betyr mye for de fleste av oss. Det knytter seg omsorg, beskyttelse etc. til begrepet, sett fra et voksent ståsted.

Man gir seg ikke til å avlive barn.

De som har ivret mest for abortliberalisering, vokter seg da også vel for å bruke begrepet barn i denne sammenheng.

Skrevet

Ja, det er litt underlig. Dessuten er det også underlig at en fyr som lever av å sjikanere folk, fyker avgårde til PFU straks noen pirker i han.

Saken var jo ikke pen, nå som historien bak er kjent, men ...læll da mainn.

helt enig - han kunne latt det sklidd over -det må Erna gjøre...hver gang han slenger ut hvor feit hun er.

Skrevet

"lternativet er aborter utført illegalt ved hjelp av strikkepinner, som fører til skader, infeksjoner og i verste fall død."

Altså - i vår tid er det ikke slik som for 100 år siden, hvor man ble utstøtt, kastet på gata og måtte tigge eller sultet ihjel, hvis man "havnet i uløkka". Konsekvensene ved å få et uønsket barn i dag kan ikke sammenliknes med for 100, eller for den saks skyld 50, år siden. Det blir dermed litt søkt å snakke som om alle unge kvinner som ble uønsket gravide ville forsøke å ta abort selv med strikkepinner. Slikt har stort sett vært mest utbredt i fattige miljøer hvor et uønsket barn faktisk betydde liv eller død.

"............................................"

Skrevet

"lternativet er aborter utført illegalt ved hjelp av strikkepinner, som fører til skader, infeksjoner og i verste fall død."

Altså - i vår tid er det ikke slik som for 100 år siden, hvor man ble utstøtt, kastet på gata og måtte tigge eller sultet ihjel, hvis man "havnet i uløkka". Konsekvensene ved å få et uønsket barn i dag kan ikke sammenliknes med for 100, eller for den saks skyld 50, år siden. Det blir dermed litt søkt å snakke som om alle unge kvinner som ble uønsket gravide ville forsøke å ta abort selv med strikkepinner. Slikt har stort sett vært mest utbredt i fattige miljøer hvor et uønsket barn faktisk betydde liv eller død.

"............................................"

Illegale aborter skjedde da f.eks. så sent som på 70-tallet.

Dessuten ville vel folk bare reist utenlands for å ta abort.

Skrevet

Illegale aborter skjedde da f.eks. så sent som på 70-tallet.

Dessuten ville vel folk bare reist utenlands for å ta abort.

Det vil jo alltid skje - absolutt alt skjer innimellom. Spørsmålet er om det ville blitt en eksplosjon i strikkepinneaborter. Jeg tviler sterkt.

Men for all del - jeg vet jo ikke. Jeg er forøvrig personlig imot abort, men strekker meg ikke så langt som å være motstander av selvbestemt abort. Ihvertfall ikke all den tid man faktisk vet forsvinnende lite om det livet som er under 12 uker gammelt, og om det faktisk er et "liv" etter gjeldende definisjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...