Gå til innhold

Noen spørsmål om sykdommen MS

Anbefalte innlegg

Gjest naoomi
Skrevet

Hei, har noen spørsmål om sykdommen MS, da min beste venninne nettopp hbar fått denne diagnosen.... :-(

Håper noen kan litt om dette:

1. Hva står ordene Multippel sklerose for?

2. Kan man leve fint med ms uten å havne i rullestol?

3. Er ms det samme som muskel-svinn?

4. Hvilke sykdommer kan ligne på ms?

5. Når er det egentlig vanlig å oppdage at et menneske har ms?

6. Kan man dø av det?

7. Finns det forskjellige grader av sykdommen? Har hørt om noen som fikk diagnosen i 25års alderen, men merket aldri noe til sykdommen før de var 70. Er det så store forskjeller?

Min venninne har ingen symptomer foreløpig, de har kun funnet tegn på sykdom i hjernen.

Håper på svar. Takk :-)

Gjest ikke signatur
Skrevet

Jeg ser du har fått en god link her. Jeg jobber med noen personer som har MS. De sitter i rullestol og får sondenæring. De har ikke språk og kan ikke bevege seg. Jeg kan anbefale MS-foreningen, og det gis ut et blad som har mye nyttig informasjon.

Skrevet

Jeg ser du har fått en god link her. Jeg jobber med noen personer som har MS. De sitter i rullestol og får sondenæring. De har ikke språk og kan ikke bevege seg. Jeg kan anbefale MS-foreningen, og det gis ut et blad som har mye nyttig informasjon.

Det er allikevel viktig å fremheve at en stor andel av MS-pasientene knapt nok merker sykdommen, og at kun en liten andel er så uheldige som de du beskriver.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Nå driver du skremselspropagande.

MS-rammede kan være på veldig mange nivå.

Jeg har en godt voksen slektning som fikk MS for mer enn 30 år siden. Han fungerer godt i jobb og i dagliglivet ellers. Vi merker ikke på ham at han har MS, vi bare vet det fordi han selv forteller om sykdommen sin.

Gjest ikke signatur
Skrevet

Nå driver du skremselspropagande.

MS-rammede kan være på veldig mange nivå.

Jeg har en godt voksen slektning som fikk MS for mer enn 30 år siden. Han fungerer godt i jobb og i dagliglivet ellers. Vi merker ikke på ham at han har MS, vi bare vet det fordi han selv forteller om sykdommen sin.

Det var ikke meningen å drive "skremselspropaganda".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...