Gå til innhold

Det er det jeg alltid har sagt:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, det er nok sant :-)

Dette kom i avisen igår, så det var neppe en aprilspøk.

Den blinde ble nok provosert av at den døve "mobba" han ved å holde fram klokka slik at han selv måtte "se" hva klokka var... Litt rart den døve ikke så at mannen var blind kanskje...

Det er ikke alltid så godt synlig for andre. Øynene kan godt bevege seg naturlig på en nyblind. Men etterhvert går ofte øya litt hit og dit hver for seg.

Skrevet

Det er ikke alltid så godt synlig for andre. Øynene kan godt bevege seg naturlig på en nyblind. Men etterhvert går ofte øya litt hit og dit hver for seg.

Ok, da var heldigvis ikke den døve helt tett i potta ;-)

Skrevet

Ok, da var heldigvis ikke den døve helt tett i potta ;-)

Hehe.

Mange med 2 glassøyer kan også se ganske normale ut hvis de er heldige med settingen og protesemakern er proff.

Skrevet

Man opplever mye moro som døv, ja :-)

Uten høreapparater hører jeg ingenting. Det ene apparatet jeg bruker gjør at jeg hører lyder rundt meg, men uten at jeg klarer å skille dem noe særlig fra hverandre. Uten munnavlesning skjønner jeg ikke bæra ;-)

Hvordan er det å munnavlese folk med spesiell dialekt? Og språk da.. Går det greit å lære f eks engelsk og munnavlese det?

Jeg kjenner en liten gutt som periodisk hører dårlig. Skolen har fått et bånd med tale og innlagte skrape/bråkelyder, slik at de kanskje skal forstå hvordan han hører i dårlige perioder. Det syntes jeg var fint, for han som noen ganger hører bra kan nok ofte havne i situasjoner der han blir mistenkt for å ikke ville høre.

Skrevet

Hvordan er det å munnavlese folk med spesiell dialekt? Og språk da.. Går det greit å lære f eks engelsk og munnavlese det?

Jeg kjenner en liten gutt som periodisk hører dårlig. Skolen har fått et bånd med tale og innlagte skrape/bråkelyder, slik at de kanskje skal forstå hvordan han hører i dårlige perioder. Det syntes jeg var fint, for han som noen ganger hører bra kan nok ofte havne i situasjoner der han blir mistenkt for å ikke ville høre.

Jeg er dialektfreak ;-)

Når jeg skal prate med folk er det en fordel å vite hvilken dialekt de har, da "tilpasser" jeg munnavlesninga til det. Noen ganger opplever jeg å prate med nye mennesker som jeg ikke skjønner bæret av hva sier. Da må jeg tenke kjapt og vudere dialekten. Fikser jeg det ikke, spør jeg hvilken dialekt de har :-)

Ang. gutten du beskriver, så er det kanskje enda verre fordi han hører dårlig bare i perioder. Vi som hører dårlig blir etterhvert eksperter på å tolke lyder, ikke-verbal kommunikasjon osv. Man kan derfor noe ganger lure på om vi ikke _vil_ høre eller hva (iallefall når det gjelder barn).

Navnet mitt har f.eks. to takter i seg. Når noen roper på meg er det godt mulig jeg svarer, men jeg er ikke 100% sikker på om de roper "togli" eller f.eks. "Anne". Jeg har bare hørt at det de roper har to takter og da helgarderer jeg ved å svare ;-) Det er ikke rent få ganger jeg har hørt: "Jammen, du hører da godt du togli!" *sukk*

Det er viktig for dere å tenke på at den gutten du snakker om sikkert blir mye fortere sliten enn andre barn. Han bruker helt sikkert mye energi på å oppfatte det som skjer rundt han!

Skrevet

Ja, der sa du det! ;-)

Godt at samboeren ikke er innom her....

ps: hun er svensk:-)

Skrevet

Å, importbrud altså....jaja, jeg har alltid skjønt at du er litt snuskete av deg!

;-)

Skrevet

Jeg er dialektfreak ;-)

Når jeg skal prate med folk er det en fordel å vite hvilken dialekt de har, da "tilpasser" jeg munnavlesninga til det. Noen ganger opplever jeg å prate med nye mennesker som jeg ikke skjønner bæret av hva sier. Da må jeg tenke kjapt og vudere dialekten. Fikser jeg det ikke, spør jeg hvilken dialekt de har :-)

Ang. gutten du beskriver, så er det kanskje enda verre fordi han hører dårlig bare i perioder. Vi som hører dårlig blir etterhvert eksperter på å tolke lyder, ikke-verbal kommunikasjon osv. Man kan derfor noe ganger lure på om vi ikke _vil_ høre eller hva (iallefall når det gjelder barn).

Navnet mitt har f.eks. to takter i seg. Når noen roper på meg er det godt mulig jeg svarer, men jeg er ikke 100% sikker på om de roper "togli" eller f.eks. "Anne". Jeg har bare hørt at det de roper har to takter og da helgarderer jeg ved å svare ;-) Det er ikke rent få ganger jeg har hørt: "Jammen, du hører da godt du togli!" *sukk*

Det er viktig for dere å tenke på at den gutten du snakker om sikkert blir mye fortere sliten enn andre barn. Han bruker helt sikkert mye energi på å oppfatte det som skjer rundt han!

Litt artig at du klarer å tilpasse deg forskjellige dialekter :) Men du har vel ikke hatt noe valg, om du skal henge med.

Jeg skal huske på det du skrev om å ta hensyn til at han gutten jeg nevnte kanskje blir lettere sliten pga hørselen. Det har jeg aldri tenkt over før, men det du skrev høres veldig logisk ut. Han er ofte på besøk her hos oss og leker med sønnen min.

Skrevet

Litt artig at du klarer å tilpasse deg forskjellige dialekter :) Men du har vel ikke hatt noe valg, om du skal henge med.

Jeg skal huske på det du skrev om å ta hensyn til at han gutten jeg nevnte kanskje blir lettere sliten pga hørselen. Det har jeg aldri tenkt over før, men det du skrev høres veldig logisk ut. Han er ofte på besøk her hos oss og leker med sønnen min.

Bare hyggelig å hjelpe :-)

Nå som jeg er voksen har jeg selvsagt blitt mye mer bevisst hva det vil si å høre dårlig. Idag irriterer det meg litt at jeg ikke gav uttrykk for hva som var vanskelig for meg i oppveksten. Jeg trodde det jeg opplevde var normalt og tenkte aldri over at det egentlig var en viss forskjell på meg og mine hørende venner ;-)

Skrevet

*hihi*

Å være svensk og i tillegg døv er tross alt hakket verre ;-)

Skrevet

Å, importbrud altså....jaja, jeg har alltid skjønt at du er litt snuskete av deg!

;-)

he-he.....

Men jeg får vel korrigere det litt, for hun er blitt norsk statsborger nå - etter å ha bodd her i 10 år.....:-)

Skrevet

*hihi*

Å være svensk og i tillegg døv er tross alt hakket verre ;-)

Svensker er ikke helt som nordmenn - har jeg alltid sagt.

Og etter noen år sammen med ei fra Sverige, så er jeg enda mer sikker i min sak....(ikke minst etter å ha blitt godt kjent med "svigermor":-)

Men de har sine positive sider også:-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...