Gå til innhold

Gjøre lyd- eller videoopptak av samtalen min, lovlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker med en offentlig ansatt. Har jeg lov til å ta opp min egen samtale med denne?

Jeg mener betsemt at offentlig ansatte og tjenstemenn ikke har rett til å nekte å bli filmet eller gjort lydopptak av.

Jeg mener også at jeg selv har lov å ta opp en samtale jeg deltar i uten å varsle de andre som deltar, også på video når det ellers ikke bryter andre lover å gjøre det. Nakenbilder av andre er selvagt forbudt uansett, likeledes opptak av ld og bilde når jeg selv ikke er tilstede på opptaket hele tiden.

Opptak er ikke gyldig bevis i retten?

Selvsagt vil de som ikke vet om at stemmen deres og samtidig min blir tatt opp eller at de blir filmet sammen med meg bli sure, men det er en annen sak.

Skrevet

Du har ikke lov til å ta opp noen på tape uten at de vet det.

Hehe, jeg er nesten helt sikker. Det var i vært fall rabalder om det den gangen telefonene med opptagere kom, alle fikk jo beskjed om at man måtte fortelle det til den andre.

Skrevet

Du har ikke lov til å ta opp noen på tape uten at de vet det.

Hehe, jeg er nesten helt sikker. Det var i vært fall rabalder om det den gangen telefonene med opptagere kom, alle fikk jo beskjed om at man måtte fortelle det til den andre.

Politijuristen er enig med meg, at det lov å gjøre det hemmelig så lenge det er privat og den som tar opp er til stede hele tida, men det er ulikt fra land til land. Hun skulle sjekke det med bøkene.

Det er visst også ulikt om det er i næring eller privat, siden næring ofte er en juridisk peson, ikke en fysisk.

Det er synd om jeg skulle havne i fenglsel for å glemme å slå av videoopptakeren en dag.

Gjest Morsk
Skrevet

Det er lov å ta opp samtaler man selv deltar i uansett hvem det måtte være.

Skrevet

Det er lov så lenge du er part i samtalen.

Det kan tillates brukt som bevis i retten også.

Skrevet

Det er lov så lenge du er part i samtalen.

Det kan tillates brukt som bevis i retten også.

"Det kan tillates brukt som bevis i retten også."

Sikkert, men jeg tipper at det ikke kan brukes alene. Kanskje sammen med noe annet som støtter det..

Skrevet

En samtale du selv deltar i, kan du lovlig ta opp. Det vil nok ikke bli nektet som bevis i retten, men vil kanskje ha begrenset vekt.

Skrevet

Du har lov så lenge det er en offentlig ansatt. Det er verre med private samtaler da disse er beskyttet av personvernloven (eks. kjæreste, kone osv)

Så lenge du er involvert i samtalen selv, er det lovlig.

Skal du 'ta' offentlige tjenestemenn?

Skrevet

"Det kan tillates brukt som bevis i retten også."

Sikkert, men jeg tipper at det ikke kan brukes alene. Kanskje sammen med noe annet som støtter det..

Jo, det kan brukes alene, hvis det vurderes at det har "bevisverdi".

Gjest Lompe
Skrevet

Politijuristen er enig med meg, at det lov å gjøre det hemmelig så lenge det er privat og den som tar opp er til stede hele tida, men det er ulikt fra land til land. Hun skulle sjekke det med bøkene.

Det er visst også ulikt om det er i næring eller privat, siden næring ofte er en juridisk peson, ikke en fysisk.

Det er synd om jeg skulle havne i fenglsel for å glemme å slå av videoopptakeren en dag.

Høhø, det er sånn søsteren min er truende til, å ta opp samtaler hemmelig altså(!) og bruke det mot sine deg siden som hevn.

Det syke syke mennesket, heldigvis har jeg ingen kontakt med henne, hun har ødelagt for så mange at hun får ingen flere sjanser av familien!

Jeg synes alle som tar opp samtaler skal gjøre den andre parten oppmerksom på at det skjer. Det er feigt og ekkelt å filme/ta opp noen i hemmelighet. Hvorfor skulle du ha behov for å lure noen slik?

Hold deg for god til det er du snill.

Skrevet

Lydbåndopptak - med vanlig mikrofon eller tilknyttet telefon o.l., er regulert i straffeloven § 145a. Der fremgår det at lydopptak er lovlig av samtaler som du selv deltar i, uansett om de øvrige personer er informert eller ikke.

Se paragraf 145a her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a

Takk. Du er en engel.

Skrevet

Høhø, det er sånn søsteren min er truende til, å ta opp samtaler hemmelig altså(!) og bruke det mot sine deg siden som hevn.

Det syke syke mennesket, heldigvis har jeg ingen kontakt med henne, hun har ødelagt for så mange at hun får ingen flere sjanser av familien!

Jeg synes alle som tar opp samtaler skal gjøre den andre parten oppmerksom på at det skjer. Det er feigt og ekkelt å filme/ta opp noen i hemmelighet. Hvorfor skulle du ha behov for å lure noen slik?

Hold deg for god til det er du snill.

Jeg tror ikke du heller ville ha særlig samvittighetsnag for å ramme en ond psykopat, i ferd med å gjøre ubotelig skade, pga løgn og ansklager.

Det blir antagelig nødvendig med tre opptakere, en som kan avsløres, en reserve og hvor to vitner hører ditekte.

Gjest lompe
Skrevet

Jeg tror ikke du heller ville ha særlig samvittighetsnag for å ramme en ond psykopat, i ferd med å gjøre ubotelig skade, pga løgn og ansklager.

Det blir antagelig nødvendig med tre opptakere, en som kan avsløres, en reserve og hvor to vitner hører ditekte.

"Jeg tror ikke du heller ville ha særlig samvittighetsnag for å ramme en ond psykopat, i ferd med å gjøre ubotelig skade, pga løgn og ansklager."

Der har du søstera mi i et nøtteskall (ja, det er sant, helt alvorlig!).

Men det kunne aldri falle meg inn å ta henne opp på bånd, hun er psykisk syk. Jeg holder meg heller langt unna henne.

Gjest heldigvis lovlig
Skrevet

"Jeg tror ikke du heller ville ha særlig samvittighetsnag for å ramme en ond psykopat, i ferd med å gjøre ubotelig skade, pga løgn og ansklager."

Der har du søstera mi i et nøtteskall (ja, det er sant, helt alvorlig!).

Men det kunne aldri falle meg inn å ta henne opp på bånd, hun er psykisk syk. Jeg holder meg heller langt unna henne.

Men hva hvis personen det gjelder ikke holder seg langt unna deg?

Hva ville du gjort, hvis du fikk telefonoppringninger fra skjult nummer, med drapstrusler?

En anmeldelse blir bare ord mot ord uten et opptak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...