Gå til innhold

Cous-cous!

Gjest helt grønn...

Anbefalte innlegg

Gjest helt grønn...
Skrevet

Noen her som har kjennskap til denne matretten?

Jeg har aldri smakt det, men innbiller meg at det må være veldig godt!

Har prøvd å finne oppskrifter på nett, men det er ikke så mye å finne, bare noen med massevis av ingredienser, som ser veldig innvikla ut!

Har ikke dere en oppskrift som dere kan dele med meg?

Eller bruksområde, kan jeg bruke det i stedet for ris f.eks?

Og sist men ikke minst, er det godt?

Skrevet

Jeg har smakt det en gang og har ikke tenkt å repetere.

Skrevet

ja - couscous er små korn som er kokt - som ris liksom - det er jo det man har ved siden av som er selv maten .)

jeg liker FALAFEL med Couscous til.

Skrevet

God cous-cous er helt nydelig. Jeg har smakt 2 sinnsykt gode. Den ene har tanta mi laget - hun er gift med en fra Algerie. Den andre fikk jeg i Tunisia.

Du kan bruke cous-cous i stedet for ris, men smaken blir jo anderledes.

Jeg har ingen oppskrift, beklager.

Gjest tandooooooori
Skrevet

Yess, endelig et spørsmål her hvor jeg føler jeg har litt ekspertise....vel kanskje ikke såppas da men...

Couscous er kjempegodt, og veldig enkelt å lage. Enklere og bedre på smaken enn ris synes nå jeg. Man koker bare vann med litt olje i, tar plata av varmen og heller oppi ca like mye couscous som vann, og la det stå og svelle i et par minutter. Så røres det rundt en liten smørklatt oppi, og finito. (Kan varmes litt på svak varme etter det også da men ikke nødvendig.)

Du kan jo bruke couscous til mye, men jeg synes det smaker fantastisk til indisk-type gryterett. Det eneste du gjør da, er å kjøpe et sånt Uncle Bens glass indisk tikka/korma/whatever saus, og alle de grønnsaker du måtte like. (Poteter, gulrøtter, blomkål, løk, tomater, ananas, mais, paprika, squash, aubergine, you name it.) Vil du ha kjøtt oppi, ta det også, men ABSOLUTT ikke nødvendig. Mix bare alt dette sammen, surr det litt i gryta, tilsett sausen, surr litt mer, og voila. Serveres med couscous, og gjerne, da mener jeg GJERNE, litt chutney (fås i innvandrerbutikken, eller store matvarebutikker). Utrolig god å ha litt på fatet vedsiden av indiske retter.

Kjempegodt, og sunt!

Gjest Aimabel
Skrevet

ja - couscous er små korn som er kokt - som ris liksom - det er jo det man har ved siden av som er selv maten .)

jeg liker FALAFEL med Couscous til.

på IKEA?

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg pleier å steke sjampinjong, rødløk, rød paprika, og squash, og røre det oppi couscousen. Det passer godt til kyllingfilet f.eks, og er enkelt og greit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...