Gå til innhold

Du som trener spinning

Anbefalte innlegg

Gjest J.F.L.
Skrevet

Hva synes du gjør en time god/dårlig? Vreng huet, intet er for trivielt. Setter stor pris på svar. :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tja. Jeg er kanskje ikke den rette til å svare siden jeg ikke har trent spinning på mange år.

Men en av grunnene til at jeg ikke gjør det er den jævla musikken deres peser på med. Den er forjævlig.

Går det ikke an å være mer variert enn å spille den samme søple-dancen om og om igjen?

Alle de andre peser på med denne dritten, så hva med å være litt original?

En god spinningtime for meg ville vært en time med god musikk, gjerne litt rock av den harde typen (det gjør seg hver gang en spinninginstruktør har vett nok til å spille noe sånt), samt en instruktør som presser oss litt. Og da gjerne på en sånn måte at han blir personlig.

"Hei, du bak der (eventuelt navn hvis du vet vet), nå ligger du etter!".

Det funker. Det funket i hvert fall med han ene instruktøren vi hadde den gang jeg trente spinning.

Men nå blir jeg skremt bort av musikken og dumme spinninginstruktører som har hovedfokus på trivsel og kosekos i stedet for trening.

Skrevet

Dårlig: Når instruktører i lengre peridoer bare tråkker i vei uten å si noe.

Jeg liker at instruktøren har "full trøkk", og snakker høyt. Kan gjerne rope litt av og til:)

Fint å bli minnet på om man tar i nok: "Er du sikker på at d har nok motstand? Har du prøvd å ta på litt mer? Ta heller litt ned igjen hvis det er for tøft. osv"

Altså, full trøkk:) (full tråkk:)

enig med SDD ang musikk. Fint å variere litt. Gøy med skikkelig "techno sang" av og til, men i lengden blir det kjedelig. Fint med gode gamle klassikere som mange kan. Har dessverre ikke noen eksempler her.

Mel C, med i turn to you like rjeg godt å høre på spinningen:)

Vennlig hilsen,

Skrevet

Det som oftest irriterer meg er volumet på musikken. At det spilles drittmusikk er jeg vant til, og forventer ikke noe bra å høre på. Men sinnsykt høyt volum når man trener intensivt er veldig skadelig for hørselen, og ikke minst ubehagelig.

"............................................"

Skrevet

Tja. Jeg er kanskje ikke den rette til å svare siden jeg ikke har trent spinning på mange år.

Men en av grunnene til at jeg ikke gjør det er den jævla musikken deres peser på med. Den er forjævlig.

Går det ikke an å være mer variert enn å spille den samme søple-dancen om og om igjen?

En god spinningtime for meg ville vært en time med god musikk, gjerne litt rock av den harde typen (det gjør seg hver gang en spinninginstruktør har vett nok til å spille noe sånt), samt en instruktør som presser oss litt. Og da gjerne på en sånn måte at han blir personlig.

Det funker. Det funket i hvert fall med han ene instruktøren vi hadde den gang jeg trente spinning.

Men nå blir jeg skremt bort av musikken og dumme spinninginstruktører som har hovedfokus på trivsel og kosekos i stedet for trening.

Skriver under på denne SDD.

Skrevet

Slappe spinningsintruktører har jeg faktisk aldri vært utsatt for. Hver eneste gang har jeg vært mer død enn levende etter timen :-)

"..........................................."

Skrevet

En dårlig spinningtime kan skyldes noe av dette:

- En masete instruktør som ikke klarer å holde kjeft et sekund. Hele poenget med musikk trodde jeg var at en skulle holde takten med den og bli inspirert. Instruktører som skal holde takten selv ved å telle er _ille_.

- Lite variert og for lite fengende musikk.

- Altfor lange låter etter hverandre. 5 min per låt er nok.

- I motsetning til SDD under her, så misliker jeg intenst at instruktørene maser om mer jobbing på individuelt plan. Jeg forbeholder meg rettigheten til å sitte over ståperioder, når ryggen min ikke har lyst til at jeg skal stå. Har vært borti instruktører som løper rundt og skrur opp motstanden, men hun turte ikke gjøre det med meg ;-) ga henne the evil eye.

- Dersom instruktøren forsøker å lage liv og hyle, men som slettes ikke passer til det, blir det bare komisk. Enhver instruktør må kjenne seg selv såpassa at hun/han legger opp timen slik at det føles naturlig. En utadvent livlig instruktør kan ikke spilles. Det er helt i orden med ulike personligheter! Bare ikke gjør deg til.

Jah, det var et par viktige punkter fra meg.

Skrevet

Bra musikk er viktig!Og gjerne ikke den samme cden hver gang. Og musikken må ikke være for lav!

Jeg hadde ikke likt om spinninginstruktøren hadde ropt at akkurat jeg måtte ta i mer. Men oppmuntring undervegs må til.. "Dere klarer litt til! Stå ut sangen nå!" osv..

Skrevet

Jeg synes at instruktøren kan 'piske' litt. Er man instruktør med pipestemme bør man finne seg annen jobb.

Kjempeviktig å fortelle litt om planen på timen slik at man kan porsjonere ut kreftene. Fint om de også sier litt om pulssoner man skal holde seg på.

Viktig å ha litt om teknikk.

Skrevet

Jeg satt veldig stor pris på en bitteliten individuell innføring andre gangen jeg var på spinning, for første gangen bare dura vi ivei uten at jeg egentlig skjønte noe som helst, og gjorde det selvsagt helt feil. (Hvor mye kan man gjøre feil når man sykler? ;) Joda, det er jo litt man kan gjøre galt da...)

Hadde ikke likt sånn som SDD sier at treneren hadde hatt personlige kommentarer, men er kjempeenig i at "nå må dere ta i", "LITT mer belastning nå" og "hold ut, bare 40 sekunder igjen av sangen!!" og sånn er gode ting å komme med.

Syns også at lite lys er positivt, det var stort sett mye mørkt i spinningsalen jeg brukte, men den ene instruktøren hadde på flombelysning og det likte jeg ikke.

Variert musikk, gjerne noe annet enn techno og dance gjør seg.

Og også forklaring underveis på hvordan man gjør det med riktig teknikk. Skal tærne og knærne peke fremover eller innover tro? Rompa fremover og ikke tyngde på armene og sånt... Albuene løst og ledig og sikkert mange andre ting som jeg ikke husker.

Skrevet

Det viktigste er at det FUNKER! I utgangspunktet hater jeg spinning.

Har hatt en sinnsykt bra instruktør, som har de andre instruktørene til lekeinstruktører! Hun er proff sykler, bruker kjappe sanger, er flink å ikke prate for mye men oppmuntrer og jager på når krampa begynner å ta deg i slutten av en 15min intervall i 90graders oppoverbakke!(kjennes det ut som).

Hun trener oss intervall(øker belastningen gradvis over ca 15 min deretter 30sec hvile/drikkepause), og er flink til å "bevege" oss. Mye opp og ned og jogging og "låsing" i hofta.

Om knærne knekker sammen og beina ikke greier å bære deg lengre under de siste 5 minuttene har det vært en bra økt!

Bare så synd fotballsesongen starter snart..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...