Gå til innhold

Slanking

Gjest Slankeren ---

Anbefalte innlegg

Gjest Slankeren ---
Skrevet

Jeg er medlem i en vektklubb på nett, har lagt merke til at ca. 90% av medlemmene stadig er på jakt etter erstatning for godteri som de vil "kose" seg med.

Jeg mener at vi er blitt overvektig fordi vi koser oss med mat, jeg mener at det viktigste når man ønsker å gå ned i vekt er å finne andre måter å kose seg på enn noe å putte i munnen. Å forbli slank handler om å endre livsstil. Jeg tror at denne stadige trangen til kos via mat er årsaken til at så mange går opp igjen etter at de har klart å slanke seg.

hva mener dere?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Enig. Altså: Det er flere faktorer som er viktig, og da spesielt hva man dytter i seg når man spiser, men det virker fullstendig idiotisk å erstatte godteri med mindre usunt godteri.

Småspising er ikke bra uansett, og med innstillinga til dine medslankere er de dømt til å tape.

Gjest vioola
Skrevet

Jo men å forandre matvanene sånn uten videre er ikke så lett. Altså hvis man er vant til å kose seg med noe godt mens man ser på tv feks kan det være fint å erstatte det med noe annet. Det er svært vanskelig å bare bestemme seg for å slutte å røyke/spise snop uten å ha noen type plan.

For det første finnes det godteri som ikke inneholder kalorier og er sukkerfrie. Ellers finnes det masse sunne alternativer som gulrøtter ,frukt , nøtter etc , ting man kan spise som erstatning til potetgull/sjokolade og lignende.

Alle er ikke sånne kosholds bodybuilder folk ala shitdiddely doo som kanskje veier maten sin og passer på at han får så og så mange gram protein og karbo , og ja.

Feks er det ikke alle som er innstilt på å ikke gå ut på byen i helgen selv om de slanker seg. Da er det jo bare fint om man kan feks drikke alkoholenheter som er mindre kaloririke enn det man pleier.

Noen av oss liker faktisk å leve også.

Vet ikke hva jeg forsøker å si , men er vel noe sånt som at viljestyrke holder kun en stund. Derfor må man danne seg nye vaner og rutiner.

Jeg vet om de som på ren viljestyrke ikke har noe problemer med å kun spise tunfisk til middag og proteinshaker hele tida. Men tror ikke de fleste av oss er sånn

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jo men å forandre matvanene sånn uten videre er ikke så lett. Altså hvis man er vant til å kose seg med noe godt mens man ser på tv feks kan det være fint å erstatte det med noe annet. Det er svært vanskelig å bare bestemme seg for å slutte å røyke/spise snop uten å ha noen type plan.

For det første finnes det godteri som ikke inneholder kalorier og er sukkerfrie. Ellers finnes det masse sunne alternativer som gulrøtter ,frukt , nøtter etc , ting man kan spise som erstatning til potetgull/sjokolade og lignende.

Alle er ikke sånne kosholds bodybuilder folk ala shitdiddely doo som kanskje veier maten sin og passer på at han får så og så mange gram protein og karbo , og ja.

Feks er det ikke alle som er innstilt på å ikke gå ut på byen i helgen selv om de slanker seg. Da er det jo bare fint om man kan feks drikke alkoholenheter som er mindre kaloririke enn det man pleier.

Vet ikke hva jeg forsøker å si , men er vel noe sånt som at viljestyrke holder kun en stund. Derfor må man danne seg nye vaner og rutiner.

Jeg vet om de som på ren viljestyrke ikke har noe problemer med å kun spise tunfisk til middag og proteinshaker hele tida. Men tror ikke de fleste av oss er sånn

"Alle er ikke sånne kosholds bodybuilder folk ala shitdiddely doo som kanskje veier maten sin og passer på at han får så og så mange gram protein og karbo , og ja."

Oh baby!

Det er virkelig meg i et nøtteskall...

Gjest vioola
Skrevet

"Alle er ikke sånne kosholds bodybuilder folk ala shitdiddely doo som kanskje veier maten sin og passer på at han får så og så mange gram protein og karbo , og ja."

Oh baby!

Det er virkelig meg i et nøtteskall...

hehe , vet ikke jeg da.

Men du minnet mistenkelig om visse andre kroppsbyggerpersoner som skal gi meg råd om alt mulig og får h elt superangst når de hører jeg har spist gomorgen yogurt til lunsj,

Folk er så forskjellig og tror at man først skal begynne med sånne justeringer når man faktisk alleredet har et bra kosthold.

Nå sporet jeg litt av men

ShitDiddelyDo
Skrevet

hehe , vet ikke jeg da.

Men du minnet mistenkelig om visse andre kroppsbyggerpersoner som skal gi meg råd om alt mulig og får h elt superangst når de hører jeg har spist gomorgen yogurt til lunsj,

Folk er så forskjellig og tror at man først skal begynne med sånne justeringer når man faktisk alleredet har et bra kosthold.

Nå sporet jeg litt av men

Jeg driter naturligvis langt i hva andre spiser, men spør folk om råd svarer jeg.

Jeg er ingen bodybuildertype med minimal fettprosent, jeg spiser det jeg vil når jeg vil, og jeg har aldri veid mat i hele mitt liv.

Gjest et tips, bare
Skrevet

Sukkerfritt godteri er ikke kalorifritt. Søtstoffer innebærer masse kjappe karbohydrater, det også. Sukkerfritt godteri kan være noe for diabetikere eller folk som vil skåne tennene sine.

Gjest vioola
Skrevet

Sukkerfritt godteri er ikke kalorifritt. Søtstoffer innebærer masse kjappe karbohydrater, det også. Sukkerfritt godteri kan være noe for diabetikere eller folk som vil skåne tennene sine.

når du leser på pakken at i 100 gram er det kun kunstige søtstoffer og så og så mange kalorier i en pose lyver de vel ikke?

Det står jo på innholdsfortegnelsen? Godterie smaker ofte kunstig da. Men feks funlight saften har ikke noen kalorier i seg. Puntum. Du kan komme med teorier om at en gjør ting med forbrenningen , øker søtsug etc. Men fakta er at den knapt inneholder kalorier

Gjest Slankeren ---
Skrevet

Jeg tror at det at så mange har TV`en som matsignal er en av grunnene til at folk legger på seg. Alle gjør selvsagt som de vil, men jeg tror at etter at man har gått ned x-antall kilo vil man erstatte gulroten man knasket på til tv-programmet med noe annet og mer fetende.

Å leve helt asketisk er umulig, men for å bli kvitt overvekten for godt må man virkelig se på egne vaner. Jeg har innført spising kun på kjøkkenet, og helt kuttet ut TV-kos.

Når man så blir normalvektig må man kunne unne seg god mat i helgene, men ha fokus på å ikke ramle tilbake til gamle synder med et stillesittende liv foran TV`en med godteriskåla innen rekkevidde.

Skrevet

Dette har jeg lang erfaring med. De siste årene har jeg fått kontroll på vekten min og gått ned veldig mange kilo. Dette klarte jeg ved å legge om til et kosthold med mindre karbohydrater, men uten kaloritelling og veiing av maten. Det som likevel har fungert/virket best: å ta fokuset vekk fra maten, slutte å tenke på mat, oppskrifter, næringsinnhold osv. hele tiden. Jeg er jo fortsatt kokebokoholiker, men det er ikke noe MÅ, MÅ lenger. Det er heller ikke noe MÅ/tvang angående erstatninger eller alternativer til knask.

Det er bedre å drite i det, enn å lage masse oppstyr for å finne på alternativer altså..

erfarer

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror at det at så mange har TV`en som matsignal er en av grunnene til at folk legger på seg. Alle gjør selvsagt som de vil, men jeg tror at etter at man har gått ned x-antall kilo vil man erstatte gulroten man knasket på til tv-programmet med noe annet og mer fetende.

Å leve helt asketisk er umulig, men for å bli kvitt overvekten for godt må man virkelig se på egne vaner. Jeg har innført spising kun på kjøkkenet, og helt kuttet ut TV-kos.

Når man så blir normalvektig må man kunne unne seg god mat i helgene, men ha fokus på å ikke ramle tilbake til gamle synder med et stillesittende liv foran TV`en med godteriskåla innen rekkevidde.

Dessuten er det ikke noe galt i å unne seg noe godis f.eks. på lørdagene, men det er viktig å begrense inntaket til å gjelde kun 1 dag i uka, i jula, osv.

Skrevet

Helt klart. Men det betyr ikke at man aldri kan kose seg med mat; begrens det til én kveld i uken, og det skal være fullt gjennomførbart. Slanking er som regel vel så mye en psykisk greie som en fysisk utfordring. Det blir litt meningsløst å "belønne" seg selv når man har vært flink, ved å ødelegge det man oppnådde ved å være flink.

"............................................."

Skrevet

"For det første finnes det godteri som ikke inneholder kalorier og er sukkerfrie."

Det er en veldig vanlig misforståelse å fokusere utelukkende på kalorier. Kalorier må man faktisk ha for å leve, og man har et minimum antal kcal pr. dag som kroppen rett og slett trenger, for ikke å tære på reservene og dermed forstyrre forbrenningen (noe som gjør at man legger på seg på sikt). Det finnes tre typer kalorier: proteiner, fett og karbohydrater. Av disse har man alt fra dårlige til gode kalorier. Fokuser på et fornuftig kaloriinntak pr. dag, og pass på at det er mest av de gode kaloriene og de man trenger ut fra hvilken livsstil man har (aktiv, stillesittende etc.).

Sånn bare aprospos, siden du nevnte kalorier :-)

".........................................."

Skrevet

når du leser på pakken at i 100 gram er det kun kunstige søtstoffer og så og så mange kalorier i en pose lyver de vel ikke?

Det står jo på innholdsfortegnelsen? Godterie smaker ofte kunstig da. Men feks funlight saften har ikke noen kalorier i seg. Puntum. Du kan komme med teorier om at en gjør ting med forbrenningen , øker søtsug etc. Men fakta er at den knapt inneholder kalorier

"Du kan komme med teorier om at en gjør ting med forbrenningen , øker søtsug etc. Men fakta er at den knapt inneholder kalorier"

Det er faktisk meget gode poenger, det der. Og husk at sukker bare er én av de tingene som virker negativt på stoffskifte, blodsukker etc. og dermed forbrenning. Disse som hiver i seg litervis med lettbrus pr. dag kan nok godt merke at det lave sukkerinntaket kan gjøre noe med vekten. Men på sikt er jeg meget skeptisk til virkningen av stoffer som er langt mindre dokumenterte enn f.eks sukker. Vi vet en del om hva store mengder med sukker gjør med kroppen på sikt. Vi vet lite om hva enorme mengder med f.eks aspartam gjør. Kanskje det er mer eller mindre ufarlig på sikt - kanskje ikke.

Så er det det enkle poenget at det hjelper fint lite om det er lite kalorier i noe, hvis energimengden er 90% i favør av usundt fett f.eks. Det er matematikk som stort sett er meget enkel, men sjelden synlig med mindre man leter etter det :-)

Gjest et tips, bare
Skrevet

Du blander kortene.

Skrevet

Enig. Kosing med mat er no dritt!

Jeg spiser meg METT på sunn mat (baker til og med egne brød så jeg skal slippe å spise de hvite luftputene som selges på butikkene) og når man er METT da er man også for mett for å stappe i seg godis! Funker helt glimrende! Også har jeg vannflaska med meg overalt da..

Gjest vioola
Skrevet

"Du kan komme med teorier om at en gjør ting med forbrenningen , øker søtsug etc. Men fakta er at den knapt inneholder kalorier"

Det er faktisk meget gode poenger, det der. Og husk at sukker bare er én av de tingene som virker negativt på stoffskifte, blodsukker etc. og dermed forbrenning. Disse som hiver i seg litervis med lettbrus pr. dag kan nok godt merke at det lave sukkerinntaket kan gjøre noe med vekten. Men på sikt er jeg meget skeptisk til virkningen av stoffer som er langt mindre dokumenterte enn f.eks sukker. Vi vet en del om hva store mengder med sukker gjør med kroppen på sikt. Vi vet lite om hva enorme mengder med f.eks aspartam gjør. Kanskje det er mer eller mindre ufarlig på sikt - kanskje ikke.

Så er det det enkle poenget at det hjelper fint lite om det er lite kalorier i noe, hvis energimengden er 90% i favør av usundt fett f.eks. Det er matematikk som stort sett er meget enkel, men sjelden synlig med mindre man leter etter det :-)

jo klart det. men nettopp derfor er det nå lurt å spare inn på tomme kalorier ved å drikke pepsi max , fun light og lignende istedenfor å drikke vanlig brus.

Er greit å drikek vann men ekstra kos med saft , det smaker bedre.

Så for et par år siden et tv program on noe revolusjonere kunstig stoff som skulle erstatte fett. Atlså man skulle kunne få fettfri potetgull , fettfri pomfrites etc. Det hadde samme konsistens som fett og ingen næringsverdi.

Het Olestra tror jeg. Men var noe helseproblemer med det. Forhåpentligvis vil vitenskapen gjøre slike glimrende oppdagelser i fremtiden , tenk å spise pom frites som er stekt i dette Olestra , det betyr altså at det totalet kaloriinnholdet ville bli betydelig mindre.

Ja jeg vet , jeg vil ha både i pose og sekk.

Skrevet

jo klart det. men nettopp derfor er det nå lurt å spare inn på tomme kalorier ved å drikke pepsi max , fun light og lignende istedenfor å drikke vanlig brus.

Er greit å drikek vann men ekstra kos med saft , det smaker bedre.

Så for et par år siden et tv program on noe revolusjonere kunstig stoff som skulle erstatte fett. Atlså man skulle kunne få fettfri potetgull , fettfri pomfrites etc. Det hadde samme konsistens som fett og ingen næringsverdi.

Het Olestra tror jeg. Men var noe helseproblemer med det. Forhåpentligvis vil vitenskapen gjøre slike glimrende oppdagelser i fremtiden , tenk å spise pom frites som er stekt i dette Olestra , det betyr altså at det totalet kaloriinnholdet ville bli betydelig mindre.

Ja jeg vet , jeg vil ha både i pose og sekk.

"jo klart det. men nettopp derfor er det nå lurt å spare inn på tomme kalorier ved å drikke pepsi max , fun light og lignende istedenfor å drikke vanlig brus."

Hvis man absolutt må ha det søte skvipet, så selvfølgelig :-)

"Het Olestra tror jeg. Men var noe helseproblemer med det."

De var vel ikke så heldige som produsentene av aspartam (nutrasweet), tenker jeg, som hadde en kongressmann som fikk gjennom en godkjenning uten at det hadde gått gjennom helsemyndighetene :-)

Gjest vioola
Skrevet

"jo klart det. men nettopp derfor er det nå lurt å spare inn på tomme kalorier ved å drikke pepsi max , fun light og lignende istedenfor å drikke vanlig brus."

Hvis man absolutt må ha det søte skvipet, så selvfølgelig :-)

"Het Olestra tror jeg. Men var noe helseproblemer med det."

De var vel ikke så heldige som produsentene av aspartam (nutrasweet), tenker jeg, som hadde en kongressmann som fikk gjennom en godkjenning uten at det hadde gått gjennom helsemyndighetene :-)

er godkjent , men brukes kun til potetgull , kjeks og sånt tror jeg. Noen få ting bare. Finnes i USA ,70 kalorier i en pakke pringles. Bare litt mer enn i et eple.

Men etter at FDA har kommet med noen advarsler har salget sunket. Men mange kjøper det enda.

Og jeg er villig til å ta sjansen på aspartam.

Vi medisinerer jo mennesker i stor skala med psykiatriske medisiner vi heller ikke vet ettervirkningen av. Så tar sjansen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...