Gå til innhold

Reagerer du...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...på måten enkelte argumenterer på?

Tenker på utsagn som "håper nesten du får oppleve noe like ille, så kanskje du kommer på andre tanker" eller "virker ikke som om du har tenkt så langt" eller "les litt mer aviser".

Alle utsagn som uttaler noe om personen de svarer som de umulig kan vite noe om med mindre de kjenner personen godt. Jeg reagerer litt. Liker ikke at jeg får et stempel som overhodet ikke stemmer og ikke kan trekkes ut fra det lille jeg sagt. Dette er etter min mening en måte å argumentere på som er litt lavmål, man har liksom ikke så mange andre måter argumenter da. Eller? Er det helt greit liksom? Bruker du slike argumenter til daglig i diskusjon med folk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike argumenter holder jeg meg unna, på meg virker slike utsagn som en slags hersketeknikk.

Skrevet

Slike argumenter holder jeg meg unna, på meg virker slike utsagn som en slags hersketeknikk.

Tenker jeg også. Skjønner liksom ikke hvordan jeg skal argumentere mot sånt.

Skrevet

Tenker jeg også. Skjønner liksom ikke hvordan jeg skal argumentere mot sånt.

Da har egentlig den andre tapt, han har gått tom for saklige arumenter. Men jeg tror det finnes forferdelig mange slike, og de fleste vil nok aldri innse det som et nederlag å måtte ty til et slikt argument.

Gjest kirsebær
Skrevet

Å diskutere her inne blir litt som å diskutere med fulle folk. Hemningene er litt mindre virksomme her enn i RL, akkurat som de er når en er alkoholpåvirket.

En får ta med seg den risikoen det er for å bli støtt, hvis ikke må en ikke fingre med tastaturet på DOL!

Skrevet

Nei, slikt reagerer jeg ikke på, fordi det er noe i det også.

Jeg tror ikke at vedkommende som sier slik, vil at det skal skje bokstavelig.

Det betyr at man kanskje ikke er i stand til å sette seg inn i hva saken gjelder. Svært mange mangler den evnen og da er det lett å henfalle til politisk riktige utsagn og til metoder som aldri vil fungere i praksis.

Gjest Lucy Lou
Skrevet

Det avhenger jo litt hvordan du selv er i diskusjoner. Dersom du er påståelig så er det jo klart du selv bidrar med din del

Skrevet

Javel. Du høyrest altså ut som ein skikkeleg kjedeleg person. Trur ikkje eg ein gong gidder å sjikanere deg.

Skrevet

Javel. Du høyrest altså ut som ein skikkeleg kjedeleg person. Trur ikkje eg ein gong gidder å sjikanere deg.

Nettopp sånne ting jeg mener. Går ikke an å diskutere med sånt?

Skrevet

Å diskutere her inne blir litt som å diskutere med fulle folk. Hemningene er litt mindre virksomme her enn i RL, akkurat som de er når en er alkoholpåvirket.

En får ta med seg den risikoen det er for å bli støtt, hvis ikke må en ikke fingre med tastaturet på DOL!

Jo, men jeg undrer meg litt over enkelte som mener å inneha den hele og fulle sannhet. Og med det samme de blir motsagt bruker man slike arguementer som ikke holder mål. Man må da kunne ha andre meninger uten å bli stemplet som idiot eller ignorant eller hva det nå skulle være. Det gjelder like mye i politiske debatter idag. Den som får inn flest punchlines vinner. Synes ikke dette er riktig.

Vel, vel, ikke verdens største problem da, men reagerer litt. Ble litt oppgitt igår bare :o)

Skrevet

Nei, slikt reagerer jeg ikke på, fordi det er noe i det også.

Jeg tror ikke at vedkommende som sier slik, vil at det skal skje bokstavelig.

Det betyr at man kanskje ikke er i stand til å sette seg inn i hva saken gjelder. Svært mange mangler den evnen og da er det lett å henfalle til politisk riktige utsagn og til metoder som aldri vil fungere i praksis.

Poenget er vel at du kan ikke vite hva personen bak trykte bokstaver er i stand til eller ikke.

Skrevet

Jo, men jeg undrer meg litt over enkelte som mener å inneha den hele og fulle sannhet. Og med det samme de blir motsagt bruker man slike arguementer som ikke holder mål. Man må da kunne ha andre meninger uten å bli stemplet som idiot eller ignorant eller hva det nå skulle være. Det gjelder like mye i politiske debatter idag. Den som får inn flest punchlines vinner. Synes ikke dette er riktig.

Vel, vel, ikke verdens største problem da, men reagerer litt. Ble litt oppgitt igår bare :o)

Sånn har det alltid vært, her inne og i andre fora, når det gjelder politiske diskusjoner. Enkelte blir hellig overbvist om sine egne synspunkters fortreffelighet, og fordi de ikke er ansikt til ansikt bruker de en rekke virkemidler for å forsøke å latterliggjøre "motstanderen". Alle bruker slik virkemidler innimmellom, i en eller annen grad, en enkelte mer enn andre. Det er en haug med klassike hersketeknikker som benyttes like flittig fra diskusjon til diskusjon.

".........................................."

Skrevet

Poenget er vel at du kan ikke vite hva personen bak trykte bokstaver er i stand til eller ikke.

Det er sant, men likevel så vil de fleste skifte mening, hvis de selv hadde opplevd det som diskuteres.

Skrevet

Det er sant, men likevel så vil de fleste skifte mening, hvis de selv hadde opplevd det som diskuteres.

Vel. Dersom en av mine nærmeste hadde blitt myrdet på bestialsk vis ser jeg ikke bort fra at jeg hadde blitt tilhenger av dødsstraff, men det er jo ikke det riktige for det! Jeg ser at det er ett visst hat som da ville satt stengsler for litt mer "fornuftige" tanker. Det er jo ikke bedre at staten er morder enn at andre er det. Det er ikke alltid de som opplever saker og ting som ser klarest. De ser _sin_ side av saken, ofte fyllt med hat.

Skrevet

Vel. Dersom en av mine nærmeste hadde blitt myrdet på bestialsk vis ser jeg ikke bort fra at jeg hadde blitt tilhenger av dødsstraff, men det er jo ikke det riktige for det! Jeg ser at det er ett visst hat som da ville satt stengsler for litt mer "fornuftige" tanker. Det er jo ikke bedre at staten er morder enn at andre er det. Det er ikke alltid de som opplever saker og ting som ser klarest. De ser _sin_ side av saken, ofte fyllt med hat.

En som er drevet av hat vil ikke tenke klart.

Men det er ikke dermed sagt at du ikke vil ha reagert annerledes om du hadde opplevd noe i livet, som gjorde at du så det i fra andre vinkler og mer på nært hold.

Ser man innsiden av noe så er det lettere å skjønne problemet enn hvis man ser det i fra utsiden.

Svært mange lever i en fantasiverden ute å skjønne realitetene og får nærmest sjokk hvis de opplever det eller ser det på nært hold hva som er sannheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...