Gå til innhold

Hårete katt

Anbefalte innlegg

Gjest printa
Skrevet

Jeg har en meget hårete katt. Svart langhåret hannkatt. I disse røytetider, kladder hårene seg sammen. Og særlig på ryggen er det nå store dotter/kladder, som er umulig å få kammet/børstet ut.

Er det noen her med tilsvarende hårete katt, og som har tips til hvordan jeg får fjærnet de? Klippe de bort, eller hva?

Min katt er adoptert, og jeg har ikke opplevd noe sånt tidligere.

Gjest Wolverina
Skrevet

Jeg har en ganske lodden katt og bruker å klippe bort desse dottene så godt jeg kan, men vær forsiktig så du ikke klipper i huden i så tilfelle. Det er vanskelig å skille hvor pelsen slutter og huden begynner.

Ellers så kan man jo ta det med barbermaskin, men så var det jo det å få katten til å beholde roen da.

Ikke enkelt det der.

Men lykke til :)

Skrevet

Jeg er ekspert.

Lang pels må pleies med en type børste som ligner en karde, slik man brukte på ull i gamle dager. Den får du i dyrebutikk. Ta en liten smal en, den brede kommer du ikke til med.

Hver dag lar du fingrene og børsten løpe gjennom kattepelsen og straks du kjenner en klump, må den ut. Når den når en størrelse som en ert, kan du like godt klippe den vekk før du børster.

Det eneste som nytter er at du får tatt klumpene før de blir større enn et fyrstikkhode.

Er det mye, og er katten urolig, få lett narkose hos dyrlegen, slik at dere får ryddet skikkelig opp. Klipp vekk alt og begynn fra grunnen av med klumpefri pels.

Skrevet

Forebyggende: børste mer eller mindre daglig!

Skadebegrensing: Klippe bort! Fort som f... før de går inn til huden. Da lugger de katta og det er vanskelig å klippe de bort. Er det kommet så langt og du ikke greier klippe er vetrinæren et godt alternativ.

Gjest cerruti 1881
Skrevet

Jeg har en ganske lodden katt og bruker å klippe bort desse dottene så godt jeg kan, men vær forsiktig så du ikke klipper i huden i så tilfelle. Det er vanskelig å skille hvor pelsen slutter og huden begynner.

Ellers så kan man jo ta det med barbermaskin, men så var det jo det å få katten til å beholde roen da.

Ikke enkelt det der.

Men lykke til :)

Gå til vetrinær og få løveklipp. Jeg gjør dette hvert år. Koster ca 900kr.

Skrevet

Forebyggende: børste mer eller mindre daglig!

Skadebegrensing: Klippe bort! Fort som f... før de går inn til huden. Da lugger de katta og det er vanskelig å klippe de bort. Er det kommet så langt og du ikke greier klippe er vetrinæren et godt alternativ.

Stramme pelsknuter = sur og grinete katt med underlig gangart. :-( Det gjør helt sikkert vondt, jeg har kjent hvor stramme de kan bli.

Skrevet

Stramme pelsknuter = sur og grinete katt med underlig gangart. :-( Det gjør helt sikkert vondt, jeg har kjent hvor stramme de kan bli.

Ja det gjør sikkert dritvondt. Var å hjalp mamma å klippe monsen hennes for et par år tilbake. Han hadde gått med det lenge, og det var bare hodet og noe av halen og magen som ikke var klumpete. Med et solid brytegrep på katta og timesvis med klipping (og noen småkutt på han og kloremerker på meg), hadde vi endelig en snauklipt og rystet, men myyyye blidere katt!

Nei, greit å ta klumper med en gang!

Skrevet

Spørs hvor langt det er, da. Jeg har ikke adoptert en katt, men en datter, og da går det helt fint å bare flette det.

Gjest printa
Skrevet

Spørs hvor langt det er, da. Jeg har ikke adoptert en katt, men en datter, og da går det helt fint å bare flette det.

*ler* bra svar!

Gjest printa
Skrevet

Jeg er ekspert.

Lang pels må pleies med en type børste som ligner en karde, slik man brukte på ull i gamle dager. Den får du i dyrebutikk. Ta en liten smal en, den brede kommer du ikke til med.

Hver dag lar du fingrene og børsten løpe gjennom kattepelsen og straks du kjenner en klump, må den ut. Når den når en størrelse som en ert, kan du like godt klippe den vekk før du børster.

Det eneste som nytter er at du får tatt klumpene før de blir større enn et fyrstikkhode.

Er det mye, og er katten urolig, få lett narkose hos dyrlegen, slik at dere får ryddet skikkelig opp. Klipp vekk alt og begynn fra grunnen av med klumpefri pels.

Tusen takk for svar.

Den pelsen er alldeles forferdelig klumpete fra ryggen og bakover, på begge sider. Noe under også, men det har jeg greid å få vekk med saks.

Nei, det ser ut som han liker at jeg rusker og klipper litt. Den sier iallfall fra, om jeg blir for nærgående.

Spørs om ikke veterinær blir alternativet. ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar.

Den pelsen er alldeles forferdelig klumpete fra ryggen og bakover, på begge sider. Noe under også, men det har jeg greid å få vekk med saks.

Nei, det ser ut som han liker at jeg rusker og klipper litt. Den sier iallfall fra, om jeg blir for nærgående.

Spørs om ikke veterinær blir alternativet. ;-)

Trikset er å ta det rolig, de fleste venner seg til pelsstell. De må bare oppdage at selv om de håndteres med fast hånd, så kan de trekke til seg labbene og gå sin vei når som helst. De fleste har redsel for å bli holdt fast, og hvis de tror de vil bli holdt fast så stikker de. Til slutt får de tillit, ligger rolig, da kan de snues og vendes på, og da kan du trekke i labber og hale og børste og klippe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...