Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ble 1oo% uføretrygdet i 2001, pga ulike diagnoser; blant annet Fibromyalgi, Hyperprolaktinemi, Post Traumatisk Stressyndrom og PMD. Har gode og dårlige perioder.

Er skilt, og alenemor til 4 herlige barn. Har det bra både sosialt og økonomisk. Men likevel relativt tøft økonomisk, pga høye faste utgifter.

Det jeg mottar av trygd er:

Uførepensjon: Grunnpensjon, Barnetillegg særkullsbarn og Tilleggspensjon.

Jeg betaler skatt etter tabell for alt dette. Årlig brutto inntekt er 220.000,-.

Jeg mottar også ekstra barnetrygd.

Jeg lurer på følgende:

1. Om kjæresten min flytter inn til oss, hvilke trygdeytelser vil jeg eventuelt miste, eller beholde? Har lest noe om at noen ytelser blir fratatt etter 12 måneder som samboende. Hvilke er i så fall dette? Og vil det da si at jeg beholder alle trygdeytelsene i 12 måneder, etter at han eventuelt har flyttet inn? Selv om jeg sier ifra med det samme? For det bør jeg vel, eller mener de at vi skal si ifra etter 12 måneder..? Hvilke andre økonomiske fordeler eller ulemper har vi som samboende, kontra "bare" kjærester? Hvilken skatteklasse kommer vi eventuelt i da, som samboende?

2. Viss vi får felles barn, har det innvirkning på trygdeytelsene, og hvor mye vil fødselspengene eventuelt bli på? Blir det da evt. engangsstønad, eller utbetalt hver måned, og hvordan regnes det ut?

Han har fast arbeid, ca. 280.000,- i året.

3. I flere år har jeg skrevet, på to ulike prosjekter. Jeg er ikke ferdig, men håper å få gitt ut bøker. Med mitt tempo blir det nok isåfall ganske lang tid mellom hver av disse to bøkene. Foreløpig tror jeg det blir med disse to bøkene.

Viss jeg får gitt ut en, eller begge bøkene, og de forhåpentligvis selger godt - dvs. helst langt over de tillate tjente pengene ved siden av uføretrygd. - Vil jeg da miste trygdeytelsene? Eventuelt for hvor lenge? Må jeg da søke på ny om rett til uføretrygd? Jeg er uføretrygdet uten tidsbegrensning, dvs. for "alltid". Hvordan fungerer dette, om jeg eventuelt mottar en relativt høy "engangslønn", eller kanskje to..?

Med relativt høy mener jeg i forhold til det som er "tillatt" som uføretrygdet.

Er veldig takknemlig for svar, da jeg må vurdere om jeg har "råd" til å bli samboer, få flere barn, og gi ut bøker.. :)

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Ad. 1: De du tenker på er ytelser til enslig forsørger som bortfaller ved samboerskap - uførepensjon bortfaller ikke.

Ad. 2: Du vil få engangsstønad, samt at du kanskje kan ha rett på barnetillegg i pensjonen din.

Ad. 3: Hvordan det stiller seg med disse prosjektene dine, er vanskelig å svare godt på. I utgangspunktet vil det bli en harmonisering mellom inntekter og uførepensjon, men det kan/vil varierer ut i fra hvilken type inntekt du tar det som. Akkurat denne delen ville jeg diskutert med trygdekontoret, og sørget for å fått et skriftlig referat fra møtet.

Det som alltid lønner seg, er å si i fra til trygdekontoret så raskt som mulig - da slipper du i alle fall noe trøbbel med tilbakebetalinger m.m.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...