Gå til innhold

Forveksle hvordan og hvilken

Anbefalte innlegg

Skrevet

På dialekten min går det ikke an å si "de". Dæm e så kul. De e så kul, blir ultrafeil. Men jeg skriver "de er så kule" for det da.

Å, ja - jeg er helt åpen for at muntlig og skriftlig er to forskjellige ting! :)

Trønder, du? Trøndersk ruler.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

32

• flisa

9

• Klara Q

9

• Åsemor

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

hm. skulle til å skryte av at i min dialekt så bruker vi ikke hvordan for hvilken. Men kom til å tenke på at jo det gjør vi jommen. Bare "kossen" i stedet for hvordan. ("hvilken" på min dialekt blir jo "ka slags")

Selv tror jeg ikke jeg bruker "kossen" istedet for "ka slags".... Jeg sier til og med "hvilken" nå fordi det har nesten blitt østlending av meg nå.

Jeg kan også finne på å si hvilken. Men å si 'koss' i stedet for 'ka slags' tror jeg ikke at jeg gjør.

Skrevet

På dialekten min er det utrolig mange (iallefall blant de jeg omgås) som forveksler hvordan og hvilken. Jeg vet hva som er rett, men sier feil støtt og stadig, fordi det høres like riktig ut i mine ører, i og med at jeg støtt og stadig hører det.

NÅR i stedet for DA bruker vi også veldig mye, uten at jeg reagerer.

Men det er også mange her som sier mellom i stedet for gjennom, eller henne i stedet for hun og dem for de. Det syns jeg fortsatt høres fryktelig feil ut så det knyter seg litt inni meg, men jeg klarer å ikke si noe. ;) Kanskje jeg bruker det sånn om et par år selv...

JEg vet om en som sier "hun" der det skal være "henne"

; "Jeg liker hun godt"

hehe

Skrevet

Å, ja - jeg er helt åpen for at muntlig og skriftlig er to forskjellige ting! :)

Trønder, du? Trøndersk ruler.

Høres mer ut som hun er fra Møre om hun si er "tri"

Skrevet

Høres mer ut som hun er fra Møre om hun si er "tri"

Hvem?

Skrevet

Jeg kan også finne på å si hvilken. Men å si 'koss' i stedet for 'ka slags' tror jeg ikke at jeg gjør.

ikke jeg heller men jeg er sikker på jeg har hørt mange som sier det.

Ser for meg en tenåringsjente med babystemme som prøver å være søt men kul.

Skrevet

Hvem?

Jeg svarte jo Klara Q som spør lillelinn om hun er trønder.

Skrevet

JEg vet om en som sier "hun" der det skal være "henne"

; "Jeg liker hun godt"

hehe

Ja, det gjør de også her!!

Kanskje det egentlig var det jeg tenkte på... Kommer nemlig ikke på eksempler andre veien.

Skrevet

Jeg svarte jo Klara Q som spør lillelinn om hun er trønder.

Det er ikke linnelinn som sier tri? Det er Cecily - and me! (Det rimte).

:)

Skrevet

Tror det kan kan skyldes både dialekter og slurv. Selv roter jeg blant annet med ennå og enda. Det er en dialektgreie. Jeg _vet_ jo hvordan de skal brukes, men det hender likevel at jeg skriver sånn som jeg snakker:-)

Jeg vet ikke forskjell på enda og ennå. Kan du forklare? Tror muligens jeg bruker det på forskjellige måter, men absolutt ikke bevisst.

Skrevet

Man forteller vel ikke navnet på folk her?

Hæ?

Jeg trodde ikke at linnelinn sa tri, for det var nemlig meg og jeg er ikke fra Møre.

Skrevet

Nettopp.

Skrevet

ååååja! hehe

Skrevet

Jeg vet ikke forskjell på enda og ennå. Kan du forklare? Tror muligens jeg bruker det på forskjellige måter, men absolutt ikke bevisst.

Som tidsadverb er de likestilt, men som gradsadverd er det bare lov å bruke enda. Enda større, enda bedre, etc.

Skrevet

Hæ?

Jeg trodde ikke at linnelinn sa tri, for det var nemlig meg og jeg er ikke fra Møre.

oki! - men hadde du sagt "kæm da?" og "tri" -da hadde du i alle fall ikke vært trønder.

Skrevet

Som tidsadverb er de likestilt, men som gradsadverd er det bare lov å bruke enda. Enda større, enda bedre, etc.

Jassåja. Da lærte vi noe nytt i dag, som vi glemmer i morgen. ;)

Skrevet

Kan du forklare lenger og lengre også?

Jeg har helt glemt ut den regelen der.

Skrevet

oki! - men hadde du sagt "kæm da?" og "tri" -da hadde du i alle fall ikke vært trønder.

Niks, er slett ikke trønder.

Sier 'kim då?' og 'tri'.

'Kim tar den oppgaven der (?)' ble totalt misforstått en gang - for ingen av østlendingene kunne forstå hvem denne Kim var. Hehe.

Skrevet

Kan du forklare lenger og lengre også?

Jeg har helt glemt ut den regelen der.

Lengre kommer av lang, lenger kommer av lenge. Man venter lenge og lenger, mens et par ski er lange eller lengre. Tror jeg. Øh, skjønte du noe av det? :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...