Gå til innhold

Forveksle hvordan og hvilken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jassåja. Da lærte vi noe nytt i dag, som vi glemmer i morgen. ;)

Hehe. Men vi kan det jo, sånn egentlig. Kanskje...;-)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

32

• flisa

9

• Klara Q

9

• Åsemor

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Lengre kommer av lang, lenger kommer av lenge. Man venter lenge og lenger, mens et par ski er lange eller lengre. Tror jeg. Øh, skjønte du noe av det? :-)

Strålende!

Gjest linnelinn
Skrevet

Niks, er slett ikke trønder.

Sier 'kim då?' og 'tri'.

'Kim tar den oppgaven der (?)' ble totalt misforstått en gang - for ingen av østlendingene kunne forstå hvem denne Kim var. Hehe.

svømmelæreren vår på ungdomsskolen sleit litt da han var vikar på østlandet.

Her betyr "klar" sliten.

De hadde stått på og svømt mange mange runder...

Og læreren sa "e dåkk klar?"

Jentene holdt på å dåne! De var jo utslitt! Og trodde han spurte om de var klare til å virkelig begynne :P

Gjest linnelinn
Skrevet

Høres mer ut som hun er fra Møre om hun si er "tri"

jeg er opprinnelig fra Møre ja, men sier ikke tri :P

Men det er plasser sør og sørvest i sør-trøndelag, der de sier "tri" også. Veldig bygdede øde steder. Med ganske spesielle dialekter.

Skrevet

jeg er opprinnelig fra Møre ja, men sier ikke tri :P

Men det er plasser sør og sørvest i sør-trøndelag, der de sier "tri" også. Veldig bygdede øde steder. Med ganske spesielle dialekter.

I nærheten av Kvitkrakaliklumpen? hehe

Skrevet

Kan du forklare lenger og lengre også?

Jeg har helt glemt ut den regelen der.

*glemt ut*?

Skrevet

Niks, er slett ikke trønder.

Sier 'kim då?' og 'tri'.

'Kim tar den oppgaven der (?)' ble totalt misforstått en gang - for ingen av østlendingene kunne forstå hvem denne Kim var. Hehe.

Sier du "ke'u" også?

Skrevet

Nei, aldri.

*hvisker*

Er det en hemmelighet hvor du kommer fra?

Skrevet

*hvisker*

Er det en hemmelighet hvor du kommer fra?

Neida. sånn cirka Stavanger.

Skrevet

På dialekten min er det utrolig mange (iallefall blant de jeg omgås) som forveksler hvordan og hvilken. Jeg vet hva som er rett, men sier feil støtt og stadig, fordi det høres like riktig ut i mine ører, i og med at jeg støtt og stadig hører det.

NÅR i stedet for DA bruker vi også veldig mye, uten at jeg reagerer.

Men det er også mange her som sier mellom i stedet for gjennom, eller henne i stedet for hun og dem for de. Det syns jeg fortsatt høres fryktelig feil ut så det knyter seg litt inni meg, men jeg klarer å ikke si noe. ;) Kanskje jeg bruker det sånn om et par år selv...

Mellom for gjennom brukes her også. Jeg grøsser, og sier ifra, i alle fall til mannen min, men hjelper det...?

"Jeg skal gå imellom papirene"

Skrevet

Neida. sånn cirka Stavanger.

Ok! Da er vi fylkesfrender ;-)

Gjest Calóni
Skrevet

Tihi, jeg bare -måtte-, da jeg leste overskriften din :P

Men ellers er jeg helt enig. Jeg får utslett av alt sånt.

Det er gjerne lett å skille mellom "latmannsskrivefeil" og "dysleksiskrivefeil" om man ser det i sammenheng, altså mer enn bare et enkeltord. Sistnevnte irriterer jeg meg ikke over, for der vet jeg jo at vedkommende ikke kan noe for det.

Skrevet

Tihi, jeg bare -måtte-, da jeg leste overskriften din :P

Men ellers er jeg helt enig. Jeg får utslett av alt sånt.

Det er gjerne lett å skille mellom "latmannsskrivefeil" og "dysleksiskrivefeil" om man ser det i sammenheng, altså mer enn bare et enkeltord. Sistnevnte irriterer jeg meg ikke over, for der vet jeg jo at vedkommende ikke kan noe for det.

Helt i orden, du. Jeg så det selv, og det var virkelig den riktige tråden å skrive feil i ;-)

Men er jeg helt ordblind om nå ser at overskriften min er riktig? Den er jo feil under her.

*kikke rart på Calóni*

Skrevet

Mellom for gjennom brukes her også. Jeg grøsser, og sier ifra, i alle fall til mannen min, men hjelper det...?

"Jeg skal gå imellom papirene"

Hva?

Hahaha, den var morsom.

Skrevet

Helt i orden, du. Jeg så det selv, og det var virkelig den riktige tråden å skrive feil i ;-)

Men er jeg helt ordblind om nå ser at overskriften min er riktig? Den er jo feil under her.

*kikke rart på Calóni*

Jeg ser det også. Merkelig. Kanskje webmaster har en slags tvangsgreie som gjør at han tilter når han ser skrivefeil i overskriftene?;-)

hare1365380455
Skrevet

*kikke rart på Calóni*

Webmaster har kanskje rettet overskriften?

hare1365380455
Skrevet

Jeg ser det også. Merkelig. Kanskje webmaster har en slags tvangsgreie som gjør at han tilter når han ser skrivefeil i overskriftene?;-)

Jeg vet webmaster har rettet overskrift før, så det er nok det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...