Gå til innhold

hva er palestinakrigen?

Anbefalte innlegg

Gjest sjokolett
Skrevet

Ok. jegvet at dette sikkert høres ekstremt blondt ut, men kan noen være så snille å forklare meg hva denne krigen egentlig går ut på?

Kan ingenting om den eller palestina (hva er det egentlig? et land? folkegruppe?) vet at det har noe med arabere og israel og gjøre, men ikke stort mer enn det gitt...

Er nemlig på dealer'n med en fyr som visstnok virkelig brenner for dette temaet, og gruer meg veldig til den dagen temaet kommer opp og jeg ser ut som et ?......

Kan noen please hjelpe uten å le seg skakk ihjel eller mobbe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett råd: Kom deg vekk fra den fyren. Uansett hvilken "side" han holder med, så er det å brenne for den konflikten der nede ensbetydende med trangsyn og ekstremisme.

Det er en fjollete gammel konflikt mellom to "folkegrupper" (folk med så godt som lik opprinnelse som har innavlet seg kontrollert i noen tusen år) som, enda de sansynligvis har vært der mer eller mindre fra starten av begge to, er hellig overbeviste om at de har mer rett til å være der enn den andre. Begge sider begår like mye ondskap og undertrykkelse/terror/etc., men den ene sidens jævelskap er fullstendig usynlig, eller eventuellt helt rettmessig, i følge idiotene som roper og skriker høyest ellers i verden.

Hele området der nede kunne med fordel vært jevnet med jorden og gjort til parkeringsplass :-)

"..........................................."

Skrevet

En som brenner for dette?

Tror jeg hadde stukket av stille og rolig. Så mye galskap det er der nede så bør man ikke innvolvere seg for mye i dette.

Skrevet

Vel, israelere er jøder mens palestinere er muslimer.

Opprinnelig var Israel Palestina. Tidlig på 1900-tallet krevde palestinas 7% jøder egen stat i palestina. Her starter konflikten. En stund senere er jødene vokst til ca 30% og konflikten er verre. FN(?) bestemmer å dele palestina i 2 like deler og at jerusalem er internasjonal. Etter at Fn trakk seg ut erklærte jødene israel som egen stat, dermed går araberlandene til krig for å miste minst mulig av landet. Dette ender stort sett med at de 30% jødene sitter igjen med 70% av landet+litt til av araberlandene rundt, mens de 70% palestinerne har mistet landet sitt og er avspist med smuler.

Og nå har de jo ingenting lenger.

Kort sagt: Israel er opprinnelig palestinsk jord, som ble urettmessing gitt bort. Og nå har de ingen jord i det hele tatt.

Skrevet

"hva er det egentlig? et land? folkegruppe"

Ja - si det. Der røpa du deg.

Skrevet

Sakset dette resymeet;

Staten Israels historie

Av:

Knut S. Vikør ved Senter for Midtøsten-forskning har laget denne oversikten over Israels historie for BA.

15. mai 1948:

Staten Israel blir opprettet i det tidligere britiskstyrte Palestina. Vel en million palestinske innbyggere flykter til nabolandene, ca. 200 000 blir igjen i Israel.

5.-10. juni 1967:

Seksdagerskrigen mellom Israel og de arabiske nabolandene ender med full israelsk seier. Vestbredden av Jordan-elven, Golan-høydene mot Syria, Gaza-stripen og Sinai blir okkupert.

Oktober 1973:

Oktober-krigen mellom Israel og araberlandene. Israel vinner, men gir etter fredsbeslutningen fra seg Sinai-halvøyen til Egypt.

September 1978:

Egypt slutter fred med Israel, etter president Sadats besøk til Jerusalem året før.

Juni 1982:

Palestinske angrep på nord-Israel fører til israelsk invasjon i Libanon. Den israelske hæren under ledelse av Ariel Sharon rykker frem til og beleirer hovedstaden Beirut. PLO-ledelsen og Yasser Arafat blir tvunget til å forlate Libanon. Libanesiske falangister massakrerer palestinske flyktninger i leiren Sabra og Chatila, Sharon blir beskyldt for å ha tillatt massakrene. Israel blir stående i sør-Libanon til 2000.

Desember 1987:

Palestinske ungdommer i de okkuperte områdene går til opprør ved å kaste stein på israelske soldater. Denne første intifaden fører ikke til store israelske tap, men viser at områdene er blitt «uregjerlige».

September 1993:

Hemmelige forhandlinger i Oslo fører frem til fredsavtale mellom Israel og PLO. De to anerkjenner hverandre, og starter en prosess som skal lede frem til palestinsk selvstyre.

November 1995:

Den israelske statsministeren Yitzak Rabin, som undertegnet Oslo-avtalen, blir myrdet. Høyre-siden under Benjamin Netanyahu tar over regjeringsmakten.

1995-2000:

Israel overfører noen deler av Vestbredden og Gaza til palestinsk administrasjon, men forhandlingene trekker i langdrag og løper til slutt ut i sanden.

September 2000:

Under valgkampen i Israel besøker høyre-lederen Ariel Sharon de muslimske helligdommene i Jerusalem med våpenmakt. Den andre intifadaen starter, denne gangen med skarpe våpen på begge sider, etter hvert med selvmordsbombere på den ene siden og hær og luftvåpen på den andre.

*********og sånn vil det sikkert bare fortsette*********

Skrevet

Hm, typen din er ikke han blekfete tenåringen med palestinaskjerf som gikk rundt på ICA her om dagen og plapret om hvor fælt det var at de bare hadde paprika fra Israel, og at alle ikke liker grønnsaker med "blodsmak"? :)

Gjest the kkk took my baby away
Skrevet

Ett råd: Kom deg vekk fra den fyren. Uansett hvilken "side" han holder med, så er det å brenne for den konflikten der nede ensbetydende med trangsyn og ekstremisme.

Det er en fjollete gammel konflikt mellom to "folkegrupper" (folk med så godt som lik opprinnelse som har innavlet seg kontrollert i noen tusen år) som, enda de sansynligvis har vært der mer eller mindre fra starten av begge to, er hellig overbeviste om at de har mer rett til å være der enn den andre. Begge sider begår like mye ondskap og undertrykkelse/terror/etc., men den ene sidens jævelskap er fullstendig usynlig, eller eventuellt helt rettmessig, i følge idiotene som roper og skriker høyest ellers i verden.

Hele området der nede kunne med fordel vært jevnet med jorden og gjort til parkeringsplass :-)

"..........................................."

Hehe.. Ditt innlegg minner meg om et Åpen Post-innslag fra noen år tilbake, hvor en palestinsk og en israelsk representant skulle debattere, og Harald Eia være "ekspertkommentator".

No offense. :-)

petter smart
Skrevet

Opprinnelig var Israel Palestina. Tidlig på 1900-tallet krevde palestinas 7% jøder egen stat i palestina. Her starter konflikten. En stund senere er jødene vokst til ca 30% og konflikten er verre. FN(?) bestemmer å dele palestina i 2 like deler og at jerusalem er internasjonal. Etter at Fn trakk seg ut erklærte jødene israel som egen stat, dermed går araberlandene til krig for å miste minst mulig av landet. Dette ender stort sett med at de 30% jødene sitter igjen med 70% av landet+litt til av araberlandene rundt, mens de 70% palestinerne har mistet landet sitt og er avspist med smuler.

Kort sagt: Israel er opprinnelig palestinsk jord, som ble urettmessing gitt bort. Og nå har de ingen jord i det hele tatt.

Det var jo en grov forenkling og ensidet syn på saken.

Faktum er at bare ca 75% av israelerne er jøder. Og mellom 3 og 6 % av palestinerne er kristne.

Du glemmer også at jødene bodde i landet allerede for flere tusen år siden.

Araberlandene gikk ikke til angrep for å unngå å miste mest mulig. De ønsket, og flere av dem ønsker det forstatt, å utslette staten Israel.

Det er slike som deg som ikke klarer å se flere sider av en sak som skaper og holder liv i slike konflikter.

Synes Prozak sa det veldig bra.

Gjest nøffnøff
Skrevet

ikke hør på de som ser du må stikke fra han der. men jeg kan jo si som så at det kanskje ikke er i vinden å være veldig på isralels side:) uansett: denne konflikten er veldig sentral i verdensbildet, og har vært det veldig lenge. den er såpass komplisert at de færreste vet veldig mye om den, men alle med en viss politisk interesse og generell utdannelse har iallefall skjønt at mange mener noe om det, eller har hørt mye om det. så hvis det stemmer det noen her sier om at bare galninger er opptatt at den konflikten, så er det rimelig mange galninger der ute:) høres ut so en oppegående fyr spør du meg.

Gjest kan man si det sånn?
Skrevet

Faktum er at bare ca 75% av israelerne er jøder. Og mellom 3 og 6 % av palestinerne er kristne.

Araberlandene gikk ikke til angrep for å unngå å miste mest mulig. De ønsket, og flere av dem ønsker det forstatt, å utslette staten Israel.

Det er slike som deg som ikke klarer å se flere sider av en sak som skaper og holder liv i slike konflikter.

Så, hvis FN hadde bestemt at at Danmark skulle fått en del av landet vårt, fordi danskene hadde vært her før, så hadde det vært helt OK for deg?

Skrevet

Hvis det er slik å forstå at du er norsk kvinne og har en affære gående med en mannlig muslim, bør til helvete se å komme deg ut av det, jo før jo heller. Det er greit å være "blond", som du sier, men direkte selvdestruktiv trenger du vel ikke være.

Skrevet

Vel ,jeg ser ikke problemet. Greit fjærn det siste avsnittet. Men det er likefult fakta dette.

Skrevet

Hm, typen din er ikke han blekfete tenåringen med palestinaskjerf som gikk rundt på ICA her om dagen og plapret om hvor fælt det var at de bare hadde paprika fra Israel, og at alle ikke liker grønnsaker med "blodsmak"? :)

Jeg har kjøpt israelske poteter i går. De er gode. Men i kassa var det en gang for et år siden en dame i køen som frarådet meg å kjøpe dem. Jeg spurte om hun trodde på en jødisk sammensvergelse med giftige poteter? Hun ble sur.

Skrevet

Jeg har kjøpt israelske poteter i går. De er gode. Men i kassa var det en gang for et år siden en dame i køen som frarådet meg å kjøpe dem. Jeg spurte om hun trodde på en jødisk sammensvergelse med giftige poteter? Hun ble sur.

Jeg vokste opp nordpå med SU'ere flagrende rundt ørene, så tenåringer med Palestina-skjerf gir meg the heebie-jeebies.

Skrevet

Jeg vokste opp nordpå med SU'ere flagrende rundt ørene, så tenåringer med Palestina-skjerf gir meg the heebie-jeebies.

Det fins 5 andre bandittland i Midtøsten som bryter menneskeretter kronisk. Men de skal ikke boikottes. Visst er israelerne tøffe og kompromissløse, men vestbredden ble okkupert i 19 år av et annet land uten at noen reagerte på det. Men det var et arabisk land.

Visst er konservative kristne og jøder i USA svært mektige og kanskje farlige, men å boikotte israelske poteter tror jeg ikke virker på dem.

Skrevet

Noe som er enda viktigere er at jødene er selve bildet på "kaptitalistsvinet". Før 2. VK var jødene sterkt hatet av sosialister og kommunister. Stalin hatet jøder og trodde på et verdensomspennede kapitalistjødekomplott. Dette ble forsterket av at så mange av jødene flyktet til USA fra nazi-Tyskland og drev propaganda mot Stalin og Hitlers jødehat. Amerikanske jøder og konservative kristne har alltid støttet Israel, og kommunistene har alltid hatet USA.

Skrevet

Det fins 5 andre bandittland i Midtøsten som bryter menneskeretter kronisk. Men de skal ikke boikottes. Visst er israelerne tøffe og kompromissløse, men vestbredden ble okkupert i 19 år av et annet land uten at noen reagerte på det. Men det var et arabisk land.

Visst er konservative kristne og jøder i USA svært mektige og kanskje farlige, men å boikotte israelske poteter tror jeg ikke virker på dem.

Jeg boikotter mer enn gjerne eventuelle produkter fra Saudi-Arabia som måtte forville seg hit, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...