Gå til innhold

hva er palestinakrigen?

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

Så, hvis FN hadde bestemt at at Danmark skulle fått en del av landet vårt, fordi danskene hadde vært her før, så hadde det vært helt OK for deg?

Sverige har fortsatt Jæmtland og Hærjedalen, uten at noen ønsker å gå til krig for det.

Dersom danskene hadde vært her før oss så kunne de godt fått en del av landet dersom de ikke hadde noe land selv.

Videoannonse
Annonse
petter smart
Skrevet

ikke hør på de som ser du må stikke fra han der. men jeg kan jo si som så at det kanskje ikke er i vinden å være veldig på isralels side:) uansett: denne konflikten er veldig sentral i verdensbildet, og har vært det veldig lenge. den er såpass komplisert at de færreste vet veldig mye om den, men alle med en viss politisk interesse og generell utdannelse har iallefall skjønt at mange mener noe om det, eller har hørt mye om det. så hvis det stemmer det noen her sier om at bare galninger er opptatt at den konflikten, så er det rimelig mange galninger der ute:) høres ut so en oppegående fyr spør du meg.

Hun skriver "Er nemlig på dealer'n med en fyr som visstnok virkelig brenner for dette temaet....."

Folk flest vet nok litt om konflikten og har en mening om den. Men det er noe helt annet å "virkelig brenne" for den. Da blinker mine varsellamper i alle fall.

Dette er en konflikt der begge har litt rett og litt feil. Ingen av sidene fortjener særlig sympati. Er noen helt enig med den ene siden så har jeg ikke noe problem med å kalle dem galinger.

Gjest nøffnøff
Skrevet

Hun skriver "Er nemlig på dealer'n med en fyr som visstnok virkelig brenner for dette temaet....."

Folk flest vet nok litt om konflikten og har en mening om den. Men det er noe helt annet å "virkelig brenne" for den. Da blinker mine varsellamper i alle fall.

Dette er en konflikt der begge har litt rett og litt feil. Ingen av sidene fortjener særlig sympati. Er noen helt enig med den ene siden så har jeg ikke noe problem med å kalle dem galinger.

ja, men når folk som ikke har peiling sier brenner for temaet mener de kanskje " er interessert". kjenner masse oppegående folk som er interessert i alle type internasjonale konflikter, også denne. den er jo svært sentral og aktuell, og har vært det lenge.

du har nok rett ifht at begge sider har litt feil, men i det siste er det nok israel som har bomma mest på tabbeskalaen ifht til muren m.m.

synes det er bra at folk gidder å bry seg, jeg. uansett hvem man holder med så er palestinere uten noen form for rettigheter overhodet.

og hvis du ser på ulike konfliktteorier så finner du fort en haug med mulige forklaringer på hvorfor konflikten ikke vannes ut.

Skrevet

Hehe.. Ditt innlegg minner meg om et Åpen Post-innslag fra noen år tilbake, hvor en palestinsk og en israelsk representant skulle debattere, og Harald Eia være "ekspertkommentator".

No offense. :-)

None taken :-)

"..................................."

Skrevet

ikke hør på de som ser du må stikke fra han der. men jeg kan jo si som så at det kanskje ikke er i vinden å være veldig på isralels side:) uansett: denne konflikten er veldig sentral i verdensbildet, og har vært det veldig lenge. den er såpass komplisert at de færreste vet veldig mye om den, men alle med en viss politisk interesse og generell utdannelse har iallefall skjønt at mange mener noe om det, eller har hørt mye om det. så hvis det stemmer det noen her sier om at bare galninger er opptatt at den konflikten, så er det rimelig mange galninger der ute:) høres ut so en oppegående fyr spør du meg.

Det er ikke bare galninger som er _opptatt_ av det. Men hvis du f.eks ser på de som er mest opptatt av det på forumet her, så er de ett hundre prosent ensidige i sitt syn, og fanatisk partiske for den ene eller den andre siden. Enhver med normale allmennkunnskaper skjønner selvsagt at det aldri er så enkelt som at den ene har 100% feil, og den andre har 100% rett.

"............................................"

Skrevet

Det fins 5 andre bandittland i Midtøsten som bryter menneskeretter kronisk. Men de skal ikke boikottes. Visst er israelerne tøffe og kompromissløse, men vestbredden ble okkupert i 19 år av et annet land uten at noen reagerte på det. Men det var et arabisk land.

Visst er konservative kristne og jøder i USA svært mektige og kanskje farlige, men å boikotte israelske poteter tror jeg ikke virker på dem.

"Visst er konservative kristne og jøder i USA svært mektige og kanskje farlige, men å boikotte israelske poteter tror jeg ikke virker på dem."

Det virker jo ikke på noe annet enn israelske bønder, som gjerne ikke er interessert i politikk i det hele tatt. Som resten av boikott-fjolleriet til SV, RV og de andre fascistene.

"........................................."

Skrevet

Vel ,jeg ser ikke problemet. Greit fjærn det siste avsnittet. Men det er likefult fakta dette.

Fakta my ass. Det er overhodet ingen uomtvistelig historisk informasjon som viser at forfedrende til dagens "palestinere" var der før forfedrene til dagens israelere/jøder e.l. Det er opprinnelig mer eller mindre det samme folket.

Gjest kaaare
Skrevet

"Visst er konservative kristne og jøder i USA svært mektige og kanskje farlige, men å boikotte israelske poteter tror jeg ikke virker på dem."

Det virker jo ikke på noe annet enn israelske bønder, som gjerne ikke er interessert i politikk i det hele tatt. Som resten av boikott-fjolleriet til SV, RV og de andre fascistene.

*SV, RV og de andre fascistene

Ikke edru enda?

Skrevet

*SV, RV og de andre fascistene

Ikke edru enda?

Klin edru.

".................................."

Skrevet

Fakta my ass. Det er overhodet ingen uomtvistelig historisk informasjon som viser at forfedrende til dagens "palestinere" var der før forfedrene til dagens israelere/jøder e.l. Det er opprinnelig mer eller mindre det samme folket.

Som vanlig leser du ikke innlegg. Skriver da ettertrykkelig at jeg starter på begynnelsen av 1900-tallet.

Skrevet

Som vanlig leser du ikke innlegg. Skriver da ettertrykkelig at jeg starter på begynnelsen av 1900-tallet.

_Jeg_ leser ikke innlegg? *Ler*

Skrevet

For dem er det tanken som teller. Når man skal redde verden, så er det bare å sette seg ned å vedta at den skal reddes. "En dag skal vi lykkes", nå har de holdt på i 100 år, og likene ligger strødd etter diverse fikse ideer.

De samme intensjonene kommer til syne når de "baker boller mot rasisme".

Det er alltid en fiende som skal "tas", alltid et offer som skal hjelpes.

Skrevet

For dem er det tanken som teller. Når man skal redde verden, så er det bare å sette seg ned å vedta at den skal reddes. "En dag skal vi lykkes", nå har de holdt på i 100 år, og likene ligger strødd etter diverse fikse ideer.

De samme intensjonene kommer til syne når de "baker boller mot rasisme".

Det er alltid en fiende som skal "tas", alltid et offer som skal hjelpes.

Der er jeg faktisk ganske enig. Og det gjelder uansett "side".

"............................................."

Skrevet

Der er jeg faktisk ganske enig. Og det gjelder uansett "side".

"............................................."

Vi har lidd mye under "fiende og offer" taktikker. For å fungere politisk må de utnevne en fiende og et offer og seg selv som redningsmenn, det ser ikke ut som det er mulig å redde verden uten en slik vinkling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...