Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et sted at nordmenn er blant de dårligste til å bruke kondom ved tilfeldig sex.

Jeg er i 30 årene og har vokst opp med nokså mye HIV opplysning og har alltid vært forsiktig. Er det noen som kan fortelle meg hva det kan komme av at vi ikke er flinke her i Norge med kondomer?

Trenger ikke leksa om at det ikke er like digg - for det kan pokker meg ikke være diggere å være smittet eller tro man er smittet med noe.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

14

• Amiga

12

• Dorthe

8

• Idéfix

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er helt enig med deg og skjønner ikke tankegangen til folk. Men det som blir sagt når jeg peser om kondomer til venninnene mine er at det er så lite hiv i Norge at sjansen for å bli smittet er liten. Og mange tåler ikke glidemiddelet på dem og andre igjen sier som du forteller at det ikke er noe ok.

Duster,sier jeg altså. Det er sikkert ikke noe kult å få klamydia heller.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Folk bruker vel hue og resonnerer for mye med logikk.

Hva er sannsynligheten for å møte en person med hiv på byen? Den er ekstremt liten. Men hvis man nå skulle være så uheldig, hva er da sannsynligheten for å bli smittet selv uten bruk av kondom? Den er også uhyre liten.

Sannsynligheten for å få hiv er altså ekstremt liten, og det er vel en sjanse mange tar.

De andre kjønnssykdommene kan i stor grad kureres med 1 pille, og skremmer derfor ingen.

Men ved ons har også jeg vært god til å bruke kondom. Dog er det av graviditetsfrykt. Ikke av frykt for hiv.

Jeg reagerer for øvrig likt som deg i forhold til sex i utlandet. Spesielt i land hvor hiv er utbredt. For eksempel i Thailand og i Afrika.

Senest i går var det å lese i avisa om hjelpearbeidere i Afrika som mente det holdt meg såpe og god penislufting etter samleie for å skremme bort hiven.

Og her snakker vi om menn som arbeider i en region hvor de antar at 2 av 3 prostituerte er smittet.

Sykt.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg og skjønner ikke tankegangen til folk. Men det som blir sagt når jeg peser om kondomer til venninnene mine er at det er så lite hiv i Norge at sjansen for å bli smittet er liten. Og mange tåler ikke glidemiddelet på dem og andre igjen sier som du forteller at det ikke er noe ok.

Duster,sier jeg altså. Det er sikkert ikke noe kult å få klamydia heller.

Der ligger nok svaret. De yngre er om mulig enda mer likeglade.

Hvis du regner det ut statistisk, så er sjansen for å få noe enormt mye større når du omgås folk som ikke bruker kondom. Det spesielle er at de som ikke bruker kondom som regel omgås de som heller ikke bruker det og samtidig også har mange partnere, og dermed øker risikoen enormt. Det er partnerbyttene som gjør de store utslagene.

Hvis du omgås folk som har få partnere, så er sjansene riktgnok mikroskopiske. Men det er ikke slik det foregår, dessverre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Fysj.

Danskene ble lange i maska for noen år siden. Da 155 danske bistandsarbeidere testet seg mot AIDS, viste det seg at 19 av dem hadde det. Tydleligvis er det vanlig å svinge kølla i utenrikstjenste.

Ja, det tror jeg det er. For ikke å snakke om tidligere militære i den slags regioner.

Sykt. Disse burde framstå som eksempler.

Skrevet

Folk bruker vel hue og resonnerer for mye med logikk.

Hva er sannsynligheten for å møte en person med hiv på byen? Den er ekstremt liten. Men hvis man nå skulle være så uheldig, hva er da sannsynligheten for å bli smittet selv uten bruk av kondom? Den er også uhyre liten.

Sannsynligheten for å få hiv er altså ekstremt liten, og det er vel en sjanse mange tar.

De andre kjønnssykdommene kan i stor grad kureres med 1 pille, og skremmer derfor ingen.

Men ved ons har også jeg vært god til å bruke kondom. Dog er det av graviditetsfrykt. Ikke av frykt for hiv.

Jeg reagerer for øvrig likt som deg i forhold til sex i utlandet. Spesielt i land hvor hiv er utbredt. For eksempel i Thailand og i Afrika.

Senest i går var det å lese i avisa om hjelpearbeidere i Afrika som mente det holdt meg såpe og god penislufting etter samleie for å skremme bort hiven.

Og her snakker vi om menn som arbeider i en region hvor de antar at 2 av 3 prostituerte er smittet.

Sykt.

Det er mulig at sannsynligheten er svært liten, men at det i det hele tatt er en ørliten sjangse, ville fått meg til å beskytte meg. Og det er synd, for det er jo så enkelt å være forsiktig. Men så er jeg livredd for å påføre meg noe også.

Og at det fremdeles er mennesker som mener de kan "pisse litt ekstra" for å få ut smitte er helt vilt. Det blir like uopplyst som å si at jorden er flat. Huff.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har problemer med å skjønne at det går an. *dån*

Det går jo ikke an heller. Det er helt utrolig å lese en voksen mann si noe sånt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er mulig at sannsynligheten er svært liten, men at det i det hele tatt er en ørliten sjangse, ville fått meg til å beskytte meg. Og det er synd, for det er jo så enkelt å være forsiktig. Men så er jeg livredd for å påføre meg noe også.

Og at det fremdeles er mennesker som mener de kan "pisse litt ekstra" for å få ut smitte er helt vilt. Det blir like uopplyst som å si at jorden er flat. Huff.

Jo, men det er en ørliten sjans for å få et piano i hue når vi går ut av døra også, men vi går likevel ut.

Jeg husker vi regna på det i en eller annen mattetime, og sannsynligheten for å bli smittet av hiv ved sex med en hivsmittet var 0.etellerannet.

Og så skal du i tillegg finne en med hiv.

Skrevet

Jeg har problemer med å skjønne at det går an. *dån*

Jeg er ikke forbauset over noen ting lenger så jeg er ikke direkte sjokkert.

Er det det man kaller frynsegode? Noe så ekkelt.

Skrevet

Jo, men det er en ørliten sjans for å få et piano i hue når vi går ut av døra også, men vi går likevel ut.

Jeg husker vi regna på det i en eller annen mattetime, og sannsynligheten for å bli smittet av hiv ved sex med en hivsmittet var 0.etellerannet.

Og så skal du i tillegg finne en med hiv.

Jeg vet og forstår hvordan du tenker. Men samtidig er det enklere å beskytte seg mot seksuelt overførbare sykdommer, enn å la være å gå ut døra i frykt for et piano.

hehehe....

Skrevet

Der ligger nok svaret. De yngre er om mulig enda mer likeglade.

Hvis du regner det ut statistisk, så er sjansen for å få noe enormt mye større når du omgås folk som ikke bruker kondom. Det spesielle er at de som ikke bruker kondom som regel omgås de som heller ikke bruker det og samtidig også har mange partnere, og dermed øker risikoen enormt. Det er partnerbyttene som gjør de store utslagene.

Hvis du omgås folk som har få partnere, så er sjansene riktgnok mikroskopiske. Men det er ikke slik det foregår, dessverre.

Jeg vet ikke riktig om det er verre blandt de unge enn de voksne jeg. Synes ikke min aldresgruppe er noe flinke til å bruke det. Tenk om de møtte en bistandsarbeider som har jobbet i Afrika ;o)

Skrevet

Jeg er ikke forbauset over noen ting lenger så jeg er ikke direkte sjokkert.

Er det det man kaller frynsegode? Noe så ekkelt.

Alle burde ha en kondom i veska eller i pengboka hvis de tror det er sjanse for at de kunne komme til å ha sex, det er jo så enkelt. Noe annet er russisk rulett.

Skrevet

Alle burde ha en kondom i veska eller i pengboka hvis de tror det er sjanse for at de kunne komme til å ha sex, det er jo så enkelt. Noe annet er russisk rulett.

Helt enig. Jeg skjønner ikke hva folk tenker på.

Skrevet

Helt enig. Jeg skjønner ikke hva folk tenker på.

Da eldste sønnen gikk på videregående fikk de utdelt noen kondomer der, håper det er noe som gjøres hvert år.

Skrevet

Da eldste sønnen gikk på videregående fikk de utdelt noen kondomer der, håper det er noe som gjøres hvert år.

Nå har mine blitt så store så jeg har ikke oversikt lenger :o) Men jeg håper virkelig at de har fått med seg hvor viktig det er. Jeg har masa masse tidligere.

Skrevet

Kondomer bær være gratis for alle. De bør deles ut i butikken dersom man trenger det. Ikke prangene, flashende - GRATIS KONDOMER, det er nok sex fiksering som det er, men istedet for å betale dem i kassen når man først kjøper dem bør de være gratis.

Jeg vet at ungdommer kan få ved helsestasjoner eller noe i den duren, men hvorfor skal noen egentlig betale? Tipper det blir billigere for staten enn å kurere eller pleie sykdommer.

Skrevet

Nå har mine blitt så store så jeg har ikke oversikt lenger :o) Men jeg håper virkelig at de har fått med seg hvor viktig det er. Jeg har masa masse tidligere.

Jeg maste også, har ikke helt begynt med de to minste enda, men kommer til å ta trettenåringen for meg snart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...