Gå til innhold

Kristen magi er OK, mens andres magi er overtro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Richard M. Golden:

"En myte jeg ofte ser blant universitetsstudenter er at hekseri og annen overtro er noe som andre folk og andre religioner driver med og tror på. Folk regner den religiøse magien i deres egen religion, som for eksempel den kristnes troshelbredelsen, transsubstansiasjonen, sakramentenene osv, som legitim religion, mens andre religioners magi blir sett på som overtro. Det er jo helt feil."

Morsomt. Mye i kristendommen er ganske snurrig, særlig helbredelse ved bønn. Hvorfor i all verden skulle noen bli frisk av at en fyr vrøvler noen ord og folder henda? Da kan jo like godt folk bli bra av at noen synger "Lisa gikk til skolen" og tenker positive tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitat Bokmålsordboka:

"overtro el. overtru (etter lty overgelove, fra ty. Aberglaube)

1 tro på overnaturlige makter i strid med den herskende religiøse og vitenskapelige oppfatning kjempe mot gammel o-

2 altfor stor tillit, naiv tro o- på forskningens muligheter "

Sitat fra deg: "... andre religioners magi blir sett på som overtro. "

Sett i sammenheng med definisjonen er det vel ikke mer merkelig at folk med andre livssyn enn deg betegner noe som overtro enn at du gjør det ?

bugge -jenta
Skrevet

De fleste kristne jeg vet om tror ikke at det er den mumlende fyren som helbreder, men den Gud den mumlende fyren tror på. Hvis det skulle skje en helbredelse, som definitivt er unntak mer enn en regel.

Skrevet

De fleste kristne jeg vet om tror ikke at det er den mumlende fyren som helbreder, men den Gud den mumlende fyren tror på. Hvis det skulle skje en helbredelse, som definitivt er unntak mer enn en regel.

Men vil ikke guden helbrede uten mummel eller ordre fra en prest?

Jeg kan vanskelig tenke meg at en evt gud er så lett å manipulere.

bugge -jenta
Skrevet

Det er et av de vanskelige temaene innenfor den kristne troen. Når Gud vet hva et menneske trenger, skulle det være unødvendig med bønn. Likevel oppfordres det til å be for syke, ja til og med å nøde Gud. Jeg vet ikke om jeg vil gå ytterligere inn i denne diskusjonen, siden teologi er et av de tema jeg ikke vil i stor grad debattere på Dol. Men det er vanskelig det du peker på.

amerikafareren
Skrevet

Du tør også skrive gud med liten bokstav;)

Skrevet

Jeg tør også å skrive "guden" enda mange mener det bare finnes en gud, og det er den største selvfølge i verden.

Jeg sier alltid "guden din" om alle andres guder.

Jeg forstår bedre mår f eks msulimer sier "vi muslimer tror guden vår er stor" i stedet for "gud er stor".

bugge -jenta
Skrevet

Det gjør jeg også, men når jeg skriver om guden i min tro, skriver jeg Gud. I religionshistorien er det mange guder.

amerikafareren
Skrevet

Jeg tør også å skrive "guden" enda mange mener det bare finnes en gud, og det er den største selvfølge i verden.

Jeg sier alltid "guden din" om alle andres guder.

Jeg forstår bedre mår f eks msulimer sier "vi muslimer tror guden vår er stor" i stedet for "gud er stor".

Jeg kan ikke forstå at de som tror på Gud kan mene at det finnes andre guder.

amerikafareren
Skrevet

Det gjør jeg også, men når jeg skriver om guden i min tro, skriver jeg Gud. I religionshistorien er det mange guder.

Det er litt merkelig å snakke om min gud og din gud slik som mitt hus og ditt hus.

Er det noen som tror at det finnes en himmel for kristne, en annen for muslimske og den tredje for jøder f.eks?

bugge -jenta
Skrevet

Det er litt merkelig å snakke om min gud og din gud slik som mitt hus og ditt hus.

Er det noen som tror at det finnes en himmel for kristne, en annen for muslimske og den tredje for jøder f.eks?

Det er det sikkert, men det er nok en vanligere tanke at de alle treffes i den samme himmelen tror jeg.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg kan ikke forstå at de som tror på Gud kan mene at det finnes andre guder.

Jeg tror ikke det finnes andre guder enn min Gud, men jeg lever i en verden hvor andre tror på sine guder og respektere at i denne verdenen er det mange som har et annet syn enn meg.

amerikafareren
Skrevet

Jeg tror ikke det finnes andre guder enn min Gud, men jeg lever i en verden hvor andre tror på sine guder og respektere at i denne verdenen er det mange som har et annet syn enn meg.

Jeg har ikke lett for å forstå det synspunktet at andre tror på sine guder, istedenfor å tro at menneskene har forskjellige måter å tro på Gud.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...