Gjest Ævvv! Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Akkurat fått konstatert urinsyregikt, og leser så øyet blir stort og vått på pakningsvedlegg til tabletter. Dette er jo skumle greier! Fins det noen med erfaring som vet om de snilleste? Som man ikke spyr av/får diare av/høyt blodtrykk/magesår/alveblest? Vil gjerne være litt forberedt når jeg skal til fastlegen e. påske ... 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hvilke medikamenter er det du har undersøkt bivirkningene av? Enhver bivirkning som -noen gang- har blitt rapportert, selv om det bare er ett eller to tilfeller, blir opplyst på pakningsvedlegget. Om 50.000 har gått på preparatet, og 1 av dem har fått et øre voksende ut av panna, så vil det stå som bivirkning. De fleste bivirkninger er milde og forbigående. For å unngå for store plager trapper man sakte opp, og noen unngår ubehag i det hele tatt. Om du vil lese om bivirkninger, så må du bare se på de "hyppige". De som er "mindre hyppige" eller "sjeldne" er sånt som du kan sette gode penger på at du ikke får. Når man starter opp med et nytt medikament må man alltid se bivirkningene vs. virkningen. Kan du klare deg igjennom bivirkningene, med visshet om at de gir seg etter et par uker? Er bivirkningene mye verre enn sykdommen i seg selv? Lar virkningen vente på seg, mens bivirkningene sitter i? Det er slik spørsmål som blir aktuelle når du har begynt på et preparat. Jeg vet ikke noe om urinsyregikt, men jeg tror da det er en noenlunde vanlig lidelse? Dvs. at legen din helt sikkert har peiling på hvilket preparat som er best tålt. Håper det ordner seg for deg 0 Siter
Gjest ja det er vondt! Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Jeg har også urinsyregikt og har fått Voltaren mot den. Fikk beskjed om at den måtte tas til mat, ellers kunne jeg bli kvalm eller kaste opp. Pleier ikke få noen bivirkninger av den, bare jeg passer på å spise når jeg tar tablettene. Bruker Paracet sammen med Voltaren når anfallene står på som verst. For å redusere antall anfall har jeg nå tillatt meg å kutte ut vanndrivende medisiner, som er hovedårsaken til at jeg har urinsyregikt. Så nå har jeg nesten ingen anfall! 0 Siter
Gjest Ævvv! Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hvilke medikamenter er det du har undersøkt bivirkningene av? Enhver bivirkning som -noen gang- har blitt rapportert, selv om det bare er ett eller to tilfeller, blir opplyst på pakningsvedlegget. Om 50.000 har gått på preparatet, og 1 av dem har fått et øre voksende ut av panna, så vil det stå som bivirkning. De fleste bivirkninger er milde og forbigående. For å unngå for store plager trapper man sakte opp, og noen unngår ubehag i det hele tatt. Om du vil lese om bivirkninger, så må du bare se på de "hyppige". De som er "mindre hyppige" eller "sjeldne" er sånt som du kan sette gode penger på at du ikke får. Når man starter opp med et nytt medikament må man alltid se bivirkningene vs. virkningen. Kan du klare deg igjennom bivirkningene, med visshet om at de gir seg etter et par uker? Er bivirkningene mye verre enn sykdommen i seg selv? Lar virkningen vente på seg, mens bivirkningene sitter i? Det er slik spørsmål som blir aktuelle når du har begynt på et preparat. Jeg vet ikke noe om urinsyregikt, men jeg tror da det er en noenlunde vanlig lidelse? Dvs. at legen din helt sikkert har peiling på hvilket preparat som er best tålt. Håper det ordner seg for deg Medikamentet heter Arcoxia (120mg) og blant "de vanlige" var oppkast og diare. Blant de litt mindre vanlige var alt det andre ... Jeg har søkt på betennelsesdempende midler nå, og alt fra Voltaren til you name it virker veldig sinte. 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Medikamentet heter Arcoxia (120mg) og blant "de vanlige" var oppkast og diare. Blant de litt mindre vanlige var alt det andre ... Jeg har søkt på betennelsesdempende midler nå, og alt fra Voltaren til you name it virker veldig sinte. Jeg ser at Arcoxia har en del bivirkninger ja, men ingen som jeg ser på som spesielt skremmende blant de "hyppige". Men jeg ser nå at det er maks 8 dager man skal bruke det i strekk, og da går den delen av innlegget mitt om at kroppen venner seg til preparatet ved opptrapping bort. Voltaren har jeg prøvd selv, og ikke hatt noen plager. Viktig å ta de sammen med mat, hvis ikke kan det være litt sterkt til magen. Det er ikke verre enn å prøve. Hva er verst hodepine eller giktsmerter? lett kvalme eller giktsmerter? Som sagt, det er sånn man må tenke. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Medikamentet heter Arcoxia (120mg) og blant "de vanlige" var oppkast og diare. Blant de litt mindre vanlige var alt det andre ... Jeg har søkt på betennelsesdempende midler nå, og alt fra Voltaren til you name it virker veldig sinte. Jeg har ikke prøvd det medikamentet men spiser Voltaren ganske jevnlig i perioder og det er virkelig en av de medisinene jeg overhode ikke har merket noen bivirkninger av. 0 Siter
Piraye Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Medikamentet heter Arcoxia (120mg) og blant "de vanlige" var oppkast og diare. Blant de litt mindre vanlige var alt det andre ... Jeg har søkt på betennelsesdempende midler nå, og alt fra Voltaren til you name it virker veldig sinte. Kjenner til 2 betennelsesdempende. Voltaren og Brexidol. Og har prøvd begge. Legen sa at Voltaren(el) hadde best effekt men var også tøffere med magen. Hadde perioder med skikkelig kvalme under Voltaren men den funka. Hadde ingen problemer med Brexidol. Den funka til gjengjeld dårlig... 0 Siter
tiliti Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Medikamentet heter Arcoxia (120mg) og blant "de vanlige" var oppkast og diare. Blant de litt mindre vanlige var alt det andre ... Jeg har søkt på betennelsesdempende midler nå, og alt fra Voltaren til you name it virker veldig sinte. Jeg har iallefall ingen bivirkninger av voltaren. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 1 ss natron blandet i 1/2 glass vann drikkes 1-3 ganger daglig. Hjelper faktisk veldig godt på urinsyregikt. 0 Siter
Gjest Ævvv! Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Jeg ser at Arcoxia har en del bivirkninger ja, men ingen som jeg ser på som spesielt skremmende blant de "hyppige". Men jeg ser nå at det er maks 8 dager man skal bruke det i strekk, og da går den delen av innlegget mitt om at kroppen venner seg til preparatet ved opptrapping bort. Voltaren har jeg prøvd selv, og ikke hatt noen plager. Viktig å ta de sammen med mat, hvis ikke kan det være litt sterkt til magen. Det er ikke verre enn å prøve. Hva er verst hodepine eller giktsmerter? lett kvalme eller giktsmerter? Som sagt, det er sånn man må tenke. Takk for alle innspill. Som bevis for hvor feil man kan huske, var Voltaren i min bevissthet "svertet" fordi jeg mente å huske at du, Dorthe, hadde sagt at du ble så kvalm av den. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Takk for alle innspill. Som bevis for hvor feil man kan huske, var Voltaren i min bevissthet "svertet" fordi jeg mente å huske at du, Dorthe, hadde sagt at du ble så kvalm av den. Nei, ikke av voltaren men blir svimmel og kvalm av Nobligan og andre piller med morfinstoffer i. 0 Siter
frosken Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Det er helt individuelt hva som gir bivirkninger og ikke. Mange får ingen bivirkninger - og hvis de skulle oppstå er det vanligvis bare å stoppe å ta medikamentene inntil man har fått konferert med lege. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.