Gå til innhold

angst følelse tidlig i svangerskap-hormoner?

Anbefalte innlegg

Gjest lillenurket

Jeg var for et par år tilbake sykemeldt nesten et halvt år pga utbrenthet/stressreaksjon. Opplevde for første gang i mitt liv masse angst og ble deprimert. Brukte antidepressiva og ble bedre og har vært i jobb etter det. Jeg er nå gravid i 8. uke og sluttet på medisinene rett før graviditeten. Nå har jeg opplevd mange av de samme symptomene jeg hadde da jeg var syk og jeg er livredd for at jeg skal havne der igjen. Har hatt en ganske stressende periode på jobb den første mnd av svangerskapet og følte meg ganske tømt rett før påske. Jeg har fått hvilt meg litt nå i påsken men jeg kjenner meg stadig nervøs og urolig (uten at det er noen grunn til det liksom). Har hatt et par tre tilfeller med noe pustebesvær, det knyter seg i magen. Skjønner ikke hva dette kommer av. Graviditeten var planlagt og vi er veldig lykkelige for det.Kan det være at hormonene nå i starten av svangerskapet kan forsterke slike ting (+ jobbstress i tillegg)? Noen som har lignende erfaringer? Noe man kan gjøre for å få det bedre?

Jeg håper bare at jeg blir bedre og kan nyte denne tiden.... Slik det er nå er jeg veldig slapp og blir helt matt... Svimmel og rar liksom. Noe kvalm også og det gjør det ikke bedre.

Vil gjerne gå en lykkelig vår og sommer i møte med struttende mage!:)

Fortsetter under...

Gjest lille rosinen

Hei lillenurket. Jeg kan nok ikke egentlig svare deg direkte på spørsmålene dine dine, men jeg syns du skal gå til den legen som fulgte deg opp når du var medisinert. Det er mulig svangerskapet forverrer symptomene dine, eller det kan være stress på jobben eller rett og slett at medisninene er helt ute av kroppen og symptomer kommer tilbake.

Kan du bruke antidepresiva mens du er gravid? Eller kanskje det finnes noen alternativer? Eller kanskje du bare rett og slett trenger å være helt eller delvis sykemeldt en periode?

Jeg har aldri vært gravid, men kan tenke meg at mange kan oppleve litt angst i forbindelse med svangerskap. Et svangerskap innebærer store forandringer i livet, og det er ikke alle som takler forandringer og usikkerhet like godt. Også er det jo mange som bekymrer seg for barnet, om det har det bra, utvikler seg riktig og hvordan fødselen vil gå osv.

Jeg håper du får hjelp, slik at du slipper å ha det slik du har det nå. Kan godt hende at pustebesværet du opplever er et symptom på angst. Du skulle ikke behøve å ha det sånn...

Ring legen din du :-)

Heisann!

Jeg har det akkurat slik som deg. Fikk panikkangst da jeg møtte veggen i juni i fjor. Har gått på medisiner som jeg sluttet med i februar. Nå er jeg gravid i 4 uke, og er inne i en stressende periode med eksamener, utdrikkingslag, jobb og kurs. Kjenner at angsten begynner å komme sakte men sikkert.

Man kan jo ikke gå på tabeletter i svangerskapet, men jeg kjenner veldig mange som har prøvd psykomotorisk fysioterapi, der alle har blitt friske. Tenkte jeg skulle makke meg til å bestille time. Du får rekvisisjon fra lege, så slipper du å betale så mye:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...