Gjest marea Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hørte nettopp om noen som hadde gitt det høyeste budet på en bolig, men likevel ikke fått tilslaget. Huset ble solgt til noen som ga et lavere bud. Hvordan kan det være mulig? Er man anonym når en byr - dvs at megler sier til kjøper at nå har budgiver nr 1 høynet sitt bud med kr 10 000, eller sier megler at Albert Hansen har høynet sitt bud??? Skal selv legge inn bud på drømmehuset i neste uke. Er det noen som har noen lure tips/strategier å komme med for å sikre seg boligen? Hva er lurt - ikke lurt? 0 Siter
Gjest mirakel*2 Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 det er lurt å legge inn et bud noe over prisantydning. Når prisantydninen blir satt settes den litt under det de egentlig ønsker 0 Siter
thuva1365380402 Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Vi har akkurat vært med på en budrunde, og vi startet 100.000 under takst fordi da hadde vi litt å gå på. Makspris for oss var egentlig prisantydning. Det var kun oss og et annet par som bød. Vi fikk selvfølgelig ikke vite hvem det var. Vi stoppet på 10.000 over den prisen vi egentlig skulle stoppe på, og huset ble solgt for 20.000 over takst. Vi har også akkurat selv solgt vårt hus, og det var da bare 1 par som la inn bud. De la inn bud på 60.000 under prisantydning. Tror nok at vårt hus var litt for høyt priset. Vi la selv inn et motbud 30 min. før budet deres gikk ut, og fikk presset opp prisen med 30.000. Dvs. at vi solgte for 30.000 under prisantydning. Vi sitter igjen med mer i kontanter enn det vi kjøpte huset vårt for for 10 år siden etter at gjelda på huset er betalt. Så vi er veldig fornøyde. Nå gjenstår det bare å få kjøpt seg et nytt hus. Ønsker dere også lykke til med huskjøp. 0 Siter
bb71 Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hørte nettopp om noen som skulle by over takst, men da fikk vite at huset var solgt for noe under takst. Grunnen var at huseier hadde lovet vedkommende som fikk tilslqet å få kjøpe huset, altså hadde de som fikk tilslaget smisket med eier av huset! 0 Siter
Gjest dobba Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Vi har akkurat vært med på en budrunde, og vi startet 100.000 under takst fordi da hadde vi litt å gå på. Makspris for oss var egentlig prisantydning. Det var kun oss og et annet par som bød. Vi fikk selvfølgelig ikke vite hvem det var. Vi stoppet på 10.000 over den prisen vi egentlig skulle stoppe på, og huset ble solgt for 20.000 over takst. Vi har også akkurat selv solgt vårt hus, og det var da bare 1 par som la inn bud. De la inn bud på 60.000 under prisantydning. Tror nok at vårt hus var litt for høyt priset. Vi la selv inn et motbud 30 min. før budet deres gikk ut, og fikk presset opp prisen med 30.000. Dvs. at vi solgte for 30.000 under prisantydning. Vi sitter igjen med mer i kontanter enn det vi kjøpte huset vårt for for 10 år siden etter at gjelda på huset er betalt. Så vi er veldig fornøyde. Nå gjenstår det bare å få kjøpt seg et nytt hus. Ønsker dere også lykke til med huskjøp. I all verden. Er det vanlig at huseier legger inn bud for å narre huskjøperne til å høyne sitt bud? Det er juks og fanteri i min verden. Men jeg er sannsynligvis veldig naiv! Det er mye mer realt å si til kjøper at prisen ikke aksepteres. 0 Siter
Juneau Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 I all verden. Er det vanlig at huseier legger inn bud for å narre huskjøperne til å høyne sitt bud? Det er juks og fanteri i min verden. Men jeg er sannsynligvis veldig naiv! Det er mye mer realt å si til kjøper at prisen ikke aksepteres. Tror du misforstår her. Et motbud betyr bare at selger sier til kjøper at "legger du inn bud på x-kroner, så får du tilslaget". 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hvis det er boligbyggelagleilighet er det jo noe som heter forkjøpsrett, det betyr at hvis jeg byr 1,5 mill for et hus, en annen byr 1,6 mill, så sier jeg at da tar jeg huset til 1,6 mill, hvis jeg har lenger ansiennitet som medlem i boligbyggelaget. Da er det jeg med det laveste budet som får det, men må betale like mye som det høyeste budet. Den som selger får vite hvem som legger inn bud, men det regner jeg med at man ikke oppgir til de andre budgiverne. Jeg ville i første omgang lagt inn bud under prisantydning, f.eks 5-10% under. 0 Siter
Juneau Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hvis det er boligbyggelagleilighet er det jo noe som heter forkjøpsrett, det betyr at hvis jeg byr 1,5 mill for et hus, en annen byr 1,6 mill, så sier jeg at da tar jeg huset til 1,6 mill, hvis jeg har lenger ansiennitet som medlem i boligbyggelaget. Da er det jeg med det laveste budet som får det, men må betale like mye som det høyeste budet. Den som selger får vite hvem som legger inn bud, men det regner jeg med at man ikke oppgir til de andre budgiverne. Jeg ville i første omgang lagt inn bud under prisantydning, f.eks 5-10% under. Faren ved å legge seg så lavt i budrunden er at selger blir fornærmet, og definitivt ikke ser deg som en seriøs kjøper. 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Faren ved å legge seg så lavt i budrunden er at selger blir fornærmet, og definitivt ikke ser deg som en seriøs kjøper. Hva kan selger gjøre med det da? Da kan man legge inn et høyere bud etterpå hvis budet ikke blir akseptert. Eller kan han si til megler at "nei, budgiver X vil vi ikke selge til" og så utelukke vedkommende fra å by videre? 0 Siter
Juneau Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hva kan selger gjøre med det da? Da kan man legge inn et høyere bud etterpå hvis budet ikke blir akseptert. Eller kan han si til megler at "nei, budgiver X vil vi ikke selge til" og så utelukke vedkommende fra å by videre? Klart selger kan si nei til deg. Det har jeg selv gjort ved en anledning. En budgiver ga innledningsvis et skambud. Det gjorde at jeg fikk et dårlig inntrykk, og var helt bestemt på at han ikke skulle få kjøpe huset mitt - selv om han høynet en god del senere. Selger kan forkaste et hvilket som helst bud - det er fullt og helt opp til selger hvilket bud h*n vil akseptere. 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Klart selger kan si nei til deg. Det har jeg selv gjort ved en anledning. En budgiver ga innledningsvis et skambud. Det gjorde at jeg fikk et dårlig inntrykk, og var helt bestemt på at han ikke skulle få kjøpe huset mitt - selv om han høynet en god del senere. Selger kan forkaste et hvilket som helst bud - det er fullt og helt opp til selger hvilket bud h*n vil akseptere. Jaja. Jeg ville sagt at det er idiotisk å ikke gå for det høyeste budet, selv om det kommer fra en som har lagt inn lavt bud tidligere. 0 Siter
Dorthe Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Faren ved å legge seg så lavt i budrunden er at selger blir fornærmet, og definitivt ikke ser deg som en seriøs kjøper. Jeg klarte å presse en slik dustete kjøper fra 1,5 til 2 mill. Han truet skikkelig med å trekke de forskjllige budene hele tida men megleren ba meg ta det med ro. Tilslutt fikk jeg han og en annen opp i taksten og så trakk den andre kjøperen seg. 0 Siter
Juneau Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Jaja. Jeg ville sagt at det er idiotisk å ikke gå for det høyeste budet, selv om det kommer fra en som har lagt inn lavt bud tidligere. Nei ikke så idiotisk som det kan se ut ved første øyekast. For det første: Du vil ikke ønske å selge til en usympatisk kranglefant. En som skal klage på små filleting i etterkant i håp om å få igjen noen kroner. Det kan koste deg mye mer enn de tusenlappene vedkommende legger høyere i bud. Det vil heller ikke være smart å selge til noen med en litt usikker finansiering. Det kan fort koste deg penger i form av forsinkelser, som det slett ikke er sikkert du får igjen. Jeg har kjøpt og solgt rundt 10 boliger selv (som privatperson selvsagt)- så jeg har vært borte i en del forskjellige typer av både kjøpere og selgere. 0 Siter
Gjest mirakel*2 Skrevet 13. april 2006 Skrevet 13. april 2006 Hvis det er boligbyggelagleilighet er det jo noe som heter forkjøpsrett, det betyr at hvis jeg byr 1,5 mill for et hus, en annen byr 1,6 mill, så sier jeg at da tar jeg huset til 1,6 mill, hvis jeg har lenger ansiennitet som medlem i boligbyggelaget. Da er det jeg med det laveste budet som får det, men må betale like mye som det høyeste budet. Den som selger får vite hvem som legger inn bud, men det regner jeg med at man ikke oppgir til de andre budgiverne. Jeg ville i første omgang lagt inn bud under prisantydning, f.eks 5-10% under. faren med å legge inn for lavt bud er at du drar med deg flere budgivere som tøyer grensen etterhvert på hva de hadde tenkt å gi. Fordelen med å by litt over prisantydning er at du skremmer bort mange av de andre budgiverene. 0 Siter
Gjest dobba Skrevet 14. april 2006 Skrevet 14. april 2006 Tror du misforstår her. Et motbud betyr bare at selger sier til kjøper at "legger du inn bud på x-kroner, så får du tilslaget". Skjønner ikke at jeg misforstår her? Jeg antar at kjøper ikke vet at det er selger som legger inn et motbud og det er jo juks for meg. Derimot hvis megler forteller kjøper at selger ikke godtar budet så er det riktig måte og gjøre ting på mener jeg. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. april 2006 Skrevet 14. april 2006 Skjønner ikke at jeg misforstår her? Jeg antar at kjøper ikke vet at det er selger som legger inn et motbud og det er jo juks for meg. Derimot hvis megler forteller kjøper at selger ikke godtar budet så er det riktig måte og gjøre ting på mener jeg. Et motbud er ikke et bud. Det er et tilbud til kjøper. Da jeg fikk inn bud på leiligheten min fikk jeg bud på ca 60 000 under prisantydning. Da kunne jeg enten sagt nei, det aksepterer jeg ikke, eller ja, det aksepterer jeg, eller så kunne jeg (og det var det jeg gjorde) si at "nei, jeg aksepterer ikke budet ditt, men hvis du legger på 40 000 kr så selger jeg til deg, og budrunden er ferdig og ingen fler kan by. Det er et motbud. Da kan kjøper velge om han vil si nei, eller si nei, men jeg kan legge inn et bud på 20 000 kr mer. 0 Siter
Åsemor Skrevet 14. april 2006 Skrevet 14. april 2006 Skjønner ikke at jeg misforstår her? Jeg antar at kjøper ikke vet at det er selger som legger inn et motbud og det er jo juks for meg. Derimot hvis megler forteller kjøper at selger ikke godtar budet så er det riktig måte og gjøre ting på mener jeg. Mangler litt "" og sånn i innlegget, men håper du skjønte forklaringa allikevel. Vil bare legge til helt på slutten at han selvsagt også kan si ja. 0 Siter
thuva1365380402 Skrevet 14. april 2006 Skrevet 14. april 2006 I all verden. Er det vanlig at huseier legger inn bud for å narre huskjøperne til å høyne sitt bud? Det er juks og fanteri i min verden. Men jeg er sannsynligvis veldig naiv! Det er mye mer realt å si til kjøper at prisen ikke aksepteres. Dette er faktisk lov. "Kjøper" visste selvsagt at det var oss som la inn et motbud. Man er jo ikke helt dum heller akkurat. Megler ringte det paret som hadde lagt inn bud og sa at hvis de gikk opp 30.000, så fikk de huset. Hvis ikke så ville vi ha flere visninger. Ikke noe galt i det her. 0 Siter
thuva1365380402 Skrevet 14. april 2006 Skrevet 14. april 2006 Skjønner ikke at jeg misforstår her? Jeg antar at kjøper ikke vet at det er selger som legger inn et motbud og det er jo juks for meg. Derimot hvis megler forteller kjøper at selger ikke godtar budet så er det riktig måte og gjøre ting på mener jeg. Selvfølgelig visste de dette. Tror du megleren og vi er helt dumme eller. Det er jo en grunn til at man bruker megler også. Hvis ikke kunne vi jo solgt huset selv. Vitsen er jo at alt skal gå riktig for seg. 0 Siter
Reg@l Skrevet 14. april 2006 Skrevet 14. april 2006 Selger kan selge til hvem han vil. Hvis han ikke liker Ole Olsen selv om han har det høyeste budet, kan han selge til Lise Larsen istedet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.