Gå til innhold

Selvangivelse og kjøregodtgjørelse til jobb

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man kan får kilometergodtgjørelse på kjøring til jobb nå. Samtidig nevnte noen at "noen som kan systemet godt" har sagt at man kan få noen særfradrag på grunn av ubekvem arbeidstid (kjøring til og fra nattevakt, for eksempel).

Er det noen som kan noe om dette, og som evt. vet hvor og hvordan det skal føres på selvangivelsen?

Staten skal jo tynes for de ørene man kan få igjen på skatten, må vite!

;-)

Fortsetter under...

Du kan skrive av 1.40 pr. km, men problemet er at det er et fradrag, som jeg ikke husker i farten, som du skal trekke i fra etterpå. Dette er såpass stort at de aller fleste ikke får noe glede av denne avskrivningen.

De som får glede av dette er de som kjører langt daglig og som regnes som dagpendlere eller de som er ukependlere.

Fradrag for reiser mellom hjem/arbeidssted får man dersom det overstiger 12800 pr år. Det skal med andre ord litt til for å overstige egenandelen. Regnestykket blir da km x dager x 1.4 - 12800.

I noen tilfeller kan man også få bro/bompenger dersom disse overstiger 3300 pr. år. Disse utgiftene legges sammen med de ovenfornevnte før egenandelen på 12800 trekkes fra.

Fradrag for reiser mellom hjem/arbeidssted får man dersom det overstiger 12800 pr år. Det skal med andre ord litt til for å overstige egenandelen. Regnestykket blir da km x dager x 1.4 - 12800.

I noen tilfeller kan man også få bro/bompenger dersom disse overstiger 3300 pr. år. Disse utgiftene legges sammen med de ovenfornevnte før egenandelen på 12800 trekkes fra.

Ja, akkurat det der vet jeg - men så var det snakk om ubekvem arbeidstid, nattkjøring og slikt noe. Jeg jobber omtrent bare på natta, så jeg syntes det hørtes litt interessant ut...

Må prøve å finne ut av det der altså :)

Gjest Guatemala

Du kan skrive av 1.40 pr. km, men problemet er at det er et fradrag, som jeg ikke husker i farten, som du skal trekke i fra etterpå. Dette er såpass stort at de aller fleste ikke får noe glede av denne avskrivningen.

De som får glede av dette er de som kjører langt daglig og som regnes som dagpendlere eller de som er ukependlere.

Slenger meg på tråden her.

Hvordan er det når man ikke jobber fulltid, men kjører til jobben like ofte som om man jobbet fulltid? Altså, kjører til jobben 5-6 ganger i uka,men jobber ikke 7.5 timer pr.dag. Det blir like utgifter i bensin og bom, som om man jobbet fulltid. Går det an å få noe tilbake på dette da?? Vet du noe om det?

Slenger meg på tråden her.

Hvordan er det når man ikke jobber fulltid, men kjører til jobben like ofte som om man jobbet fulltid? Altså, kjører til jobben 5-6 ganger i uka,men jobber ikke 7.5 timer pr.dag. Det blir like utgifter i bensin og bom, som om man jobbet fulltid. Går det an å få noe tilbake på dette da?? Vet du noe om det?

Alt du kjører til og fra jobb kan du føre opp, men som sagt, beløpet du skal trekke i fra er så stort at det rammer de fleste som har noen lunde vanlig reiseveg og det blir null igjen å trekke i fra på skatten.

Men regn på det, kanskje du har noe å hente.

Annonse

Ja, akkurat det der vet jeg - men så var det snakk om ubekvem arbeidstid, nattkjøring og slikt noe. Jeg jobber omtrent bare på natta, så jeg syntes det hørtes litt interessant ut...

Må prøve å finne ut av det der altså :)

Uansett om du arbeider ubekvemt eller ikke så kan du skrive av 1.40 pr km, minus egenandelen da.

1.40 pr.km gjelder uansett om du kjører bil, bruker tog, sitter på osv.

Du får regne på det og finne ut om overskrider 12.800 kr. pr. år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...