Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer om å frigjøre meg slik at jeg ikke blir hindret i å følge min egen vei. Jeg drømmer om en større leilighet og en ferie til et avsideliggende sted med en jeg er glad i... Og jeg er sulten og drømmer om deilig sushi.

Videoannonse
Annonse
Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg drømmer om å starte egen barnehage ;o)

Skrevet

Jeg drømmer om å starte egen barnehage ;o)

Hva slags barnehave? Hvilken aldersgruppe? Hvilken filosofi? Hva er viktig for deg at barna får i DIN barnehave? Hva mener du gjør en god barnehave? Hva skal du satse på? Musikk/drama? Estetikk? Friluft?

Er nemlig involvert i barnehave selv og syns det vil være artig å høre hva andre mener om en barnehave.

Skrevet

Jeg drømmer ikke om mye, bare et par millioner til å kjøpe meg en leilighet, ta lappen, betale ned studielånet og kjøpe en billig bil.

Så har jeg det unnagjort og kan tenke på andre ting :)

Skrevet

Littegrann større/finere leilighet, få sterilisert meg, etterhvert jobbe med kvinnerettigheter, klima/reproduksjonspolitikk, eller lignende. Og at verden ikke går til helvete fullt så fort som det jeg tror den vil.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hva slags barnehave? Hvilken aldersgruppe? Hvilken filosofi? Hva er viktig for deg at barna får i DIN barnehave? Hva mener du gjør en god barnehave? Hva skal du satse på? Musikk/drama? Estetikk? Friluft?

Er nemlig involvert i barnehave selv og syns det vil være artig å høre hva andre mener om en barnehave.

"Hva slags barnehave?"

Etter å ha forhørt meg litt rundt omkring, så har jeg kommet fram til at den beste løsningen for meg blir å starte en familiebarnehage.

"Hvilken aldersgruppe?"

0 - 3 år.

"Hvilken filosofi? Hva er viktig for deg at barna får i DIN barnehave?"

Først og fremst tryggethet og omsorg. Jeg vil fokusere på selvstendighet, at feks barna lærer seg å kle seg selv, smører maten, spise selv, kunne å forsvare seg (eks.ikke bruke vold, men ord/kroppsspråk) etc etc.

At man skal møte barna med respekt, kunne se det enkelte barn og tilrettelegge for det.

Småbarn er ofte så mye mer kompetente enn hva mange tror, så jeg vil at man skal ha kunnskap om aldersgruppen så man best mulig kan forstå de og tilrettelegge.

Jeg vil også fokuserer på empati, sosial kompetanse..

Jeg vil de skal få bli introdusert for nye ting (alle fagområdene) Man skal ikke tenke at "nei, de er for små til sånt" Det skal fokuseres på mulighetene, ikke begresningene.

Glede, humor og lek må være stikkord og en rød tråd gjennom alt som blir gjort.

Det fysiske miljø skal gjerne utnyttes på nye måter. Male på veggene, bilder på gulvet, ha et vannrom etc. Møblene skal tilpasses barna. Små stoler, bord, vask, do etc. Hyllene i garderoben skal være i deres høyde.

"Hva mener du

gjør en god barnehave?"

En god barnehage består bl.a av et personalet som brenner for jobben sin. Som virkelig vil utrette noe. Et personale som prøver å forstå barnas handlinger. De kan sette grenser (og regler) som er de beste for barna, ikke for den voksnes egen skyld.

Et personale som har et godt arbeidsmiljø, som jobber et sted der de trives vil smitte over til barnas fordel.

Det skal være et sted der barna trives og vil være. Et sted de kan knytte vennskap og gode opplevelser. De skal huske barnehagen som et godt sted å være.

"Hva skal du satse på? Musikk/drama? Estetikk? Friluft?"

Jeg vil ikke satse på en spesiell ting. Jeg synes barna bør få en tverrfalig barnehagehverdag.

..jeg kunne vel fortsatt i det uendelig.. =)

Skrevet

"Hva slags barnehave?"

Etter å ha forhørt meg litt rundt omkring, så har jeg kommet fram til at den beste løsningen for meg blir å starte en familiebarnehage.

"Hvilken aldersgruppe?"

0 - 3 år.

"Hvilken filosofi? Hva er viktig for deg at barna får i DIN barnehave?"

Først og fremst tryggethet og omsorg. Jeg vil fokusere på selvstendighet, at feks barna lærer seg å kle seg selv, smører maten, spise selv, kunne å forsvare seg (eks.ikke bruke vold, men ord/kroppsspråk) etc etc.

At man skal møte barna med respekt, kunne se det enkelte barn og tilrettelegge for det.

Småbarn er ofte så mye mer kompetente enn hva mange tror, så jeg vil at man skal ha kunnskap om aldersgruppen så man best mulig kan forstå de og tilrettelegge.

Jeg vil også fokuserer på empati, sosial kompetanse..

Jeg vil de skal få bli introdusert for nye ting (alle fagområdene) Man skal ikke tenke at "nei, de er for små til sånt" Det skal fokuseres på mulighetene, ikke begresningene.

Glede, humor og lek må være stikkord og en rød tråd gjennom alt som blir gjort.

Det fysiske miljø skal gjerne utnyttes på nye måter. Male på veggene, bilder på gulvet, ha et vannrom etc. Møblene skal tilpasses barna. Små stoler, bord, vask, do etc. Hyllene i garderoben skal være i deres høyde.

"Hva mener du

gjør en god barnehave?"

En god barnehage består bl.a av et personalet som brenner for jobben sin. Som virkelig vil utrette noe. Et personale som prøver å forstå barnas handlinger. De kan sette grenser (og regler) som er de beste for barna, ikke for den voksnes egen skyld.

Et personale som har et godt arbeidsmiljø, som jobber et sted der de trives vil smitte over til barnas fordel.

Det skal være et sted der barna trives og vil være. Et sted de kan knytte vennskap og gode opplevelser. De skal huske barnehagen som et godt sted å være.

"Hva skal du satse på? Musikk/drama? Estetikk? Friluft?"

Jeg vil ikke satse på en spesiell ting. Jeg synes barna bør få en tverrfalig barnehagehverdag.

..jeg kunne vel fortsatt i det uendelig.. =)

Høres ut som om du brenner for dette og det virker som om du har en klar oppfatning av hvordan du mener en bra barnehave skal være. Og det tror jeg er viktig.

Noe jeg tror er at miljøet for de voksne bør være godt. Da blir personalet værende, og et stabilt personale skaper trygghet hos både store og små. At vi er glade og har overskudd i en ellers nokså krevende hverdag er viktig, både for barna og vår egen følelse av å gi noe positivt til barna.

Ellers vil jeg bare si at vi har ett toalett i barnastørrelse hos oss, og den doen er det ingen av barna som liker. De vi MYE heller på den store doen. Og små bord er vel og bra, men det er også viktig at en voksen skal trives "til bords". Mange gode samtaler kommer dersom en som voksen har fast plass rundt et bord og barna vet hvor de skal finne deg. Slikt skaper trygghet. Men at man kan ha små bord i tillegg er supert...

Men det er mange veier so fører til Rom. At barna går hjem og har hatt gode opplevelser med store og små, at de er tatt på alvor og at de får utfordringer og blir selvstendige, er noe av det viktigste syns jeg. De blir så stolte når de klarer selv...

Lykke til, dersom drømmen går i oppfyllelse.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Høres ut som om du brenner for dette og det virker som om du har en klar oppfatning av hvordan du mener en bra barnehave skal være. Og det tror jeg er viktig.

Noe jeg tror er at miljøet for de voksne bør være godt. Da blir personalet værende, og et stabilt personale skaper trygghet hos både store og små. At vi er glade og har overskudd i en ellers nokså krevende hverdag er viktig, både for barna og vår egen følelse av å gi noe positivt til barna.

Ellers vil jeg bare si at vi har ett toalett i barnastørrelse hos oss, og den doen er det ingen av barna som liker. De vi MYE heller på den store doen. Og små bord er vel og bra, men det er også viktig at en voksen skal trives "til bords". Mange gode samtaler kommer dersom en som voksen har fast plass rundt et bord og barna vet hvor de skal finne deg. Slikt skaper trygghet. Men at man kan ha små bord i tillegg er supert...

Men det er mange veier so fører til Rom. At barna går hjem og har hatt gode opplevelser med store og små, at de er tatt på alvor og at de får utfordringer og blir selvstendige, er noe av det viktigste syns jeg. De blir så stolte når de klarer selv...

Lykke til, dersom drømmen går i oppfyllelse.

"Høres ut som om du brenner for dette og det virker som om du har en klar oppfatning av hvordan du mener en bra barnehave skal være. Og det tror jeg er viktig."

Takk for det. Ja, det er virkelig noe jeg brenner for og jeg begynner å få et ganske klart bilde av hvordan jeg vil ha det. Det er godt å ha litt "i ryggsekken", før jeg starter helt for meg selv :)

"Noe jeg tror er at miljøet for de voksne bør være godt. Da blir personalet værende, og et stabilt personale skaper trygghet hos både store og små. At vi er glade og har overskudd i en ellers nokså krevende hverdag er viktig, både for barna og vår egen følelse av å gi noe positivt til barna."

Et godt arbeidsmiljø betyr så utrolig mye. Og det er mange motivasjonsfaktorer som kan bidra til dette. Har skrevet en større oppgave ang dette (i utdanningen) og må si jeg fikk et veldig klart bilde gjennom den oppgaven av hva som virkelig motiverer og hvor mye det egentlig betyr for oss.

"Ellers vil jeg bare si at vi har ett toalett i barnastørrelse hos oss, og den doen er det ingen av barna som liker. De vi MYE heller på den store doen."

De minste og? Det går jo an å ha begge deler :)

"Og små bord er vel og bra, men det er også viktig at en voksen skal trives "til bords". Mange gode samtaler kommer dersom en som voksen har fast plass rundt et bord og barna vet hvor de skal finne deg. Slikt skaper trygghet. Men at man kan ha små bord i tillegg er supert..."

Enig i det du skriver. Måltid er en viktig situasjon. Men de voksne kan og sitte ved de små bordene. Jeg vet om stoler som er lagd for voksne så de ikke ødelegger ryggen sin. Men vi får se hvordan ting blir ;)

"Men det er mange veier so fører til Rom. At barna går hjem og har hatt gode opplevelser med store og små, at de er tatt på alvor og at de får utfordringer og blir selvstendige, er noe av det viktigste syns jeg. De blir så stolte når de klarer selv..."

Ja.. det er det. Å føle mestring er stort for både store og små :)

"Lykke til, dersom drømmen går i oppfyllelse."

Tusen takk. Det SKAL den. Jeg er ikke den som gir meg. ;O)

Gjest kirsebær
Skrevet

Jeg drømmer om at barna mine skal få et lykkelig liv, med et menneske de er glad i, og gjerne barn, og at de skal få en jobb de trives med.

Skrevet

Drømmer om å gifte meg med gubben, dele resten av livet med han, drømmer om fortsettelsen på livet til snuppa, drømmer veldig akkurat nå om å lage ny baby (føler meg helt skrullete) også drømmer jeg om huset vi snart kjøper. Drømmer om å innrede barnerommet og pusse opp kjøkkenet, drømmer om late sommerdager i vår egen deilige hage med grass, hester som tusler forbi og bæsjer litt i rosebuskene og naboene som kommer på besøk for å plaske litt i bassenget og sitte i sandkassa eller bare løpe rundt.

Drømmer litt om å reise, litt om en bedre jobb (men da må jeg vel ha noe utdannelse og det har jeg bare mareritt om...) også drømmer jeg om å vinne 10 millioner (jeg som ikke spiller lotto engang!) og kjøpe tre nye biler og dra verden rundt. ;)

Det er ikke så langt unna, det meste av det. :D Så jeg er igrunn strålende fornøyd og ser positivt på fremtiden.

Skrevet

Jeg drømmer om min egen leilighet, egen bil av god stand, bli ferdig med utdannelsen og få meg en jobb jeg trives i. Jeg drømmer om å møte en kjekk mann som jeg stifter familie med. Jeg drømmer om å vinne i Lotto....

Skrevet

Jeg drømmer om å ta en ferie helt for meg selv. Minst 1 uke helt mutters alene, bare med masse tid og masse gode bøker.

Jeg drømmer om at barna mine blir flotte og suksessrike voksne etter å ha hatt en god barndom og ungdomstid.

Jeg drømmer om mer tid sammen med mannen min.

Jeg drømmer om sommer!!!

Skrevet

Jeg drømmer om å få litt flere gode venner, at ungene vokser til og har bedre tid til meg, at jeg får beholde den funksjonen jeg har og et cruise i Karibbian.

Omtrent i den rekkefølgen også, tror jeg

Skrevet

Jeg drømmer om min egen leilighet, egen bil av god stand, bli ferdig med utdannelsen og få meg en jobb jeg trives i. Jeg drømmer om å møte en kjekk mann som jeg stifter familie med. Jeg drømmer om å vinne i Lotto....

Jeg drømmer om det samme som deg :-)

Skrevet

Jeg drømmer om å starte barnehjem i Rio de Janeiro. Jeg drømmer om å skrive/gi ut en roman (eller flere). Jeg drømmer om å bli rik... Altså... vil ikke bo i slott og ha masse tjenere, men en fin leilighet, og ha nok penger til å ikke ha særlig økonomiske bekymringer, og råd til å unne meg noe ekstra fra tid til annen.

Gjest mine drømmer
Skrevet

Egen bolig, mer tid for meg selv, bedre helse, ferie, bedre råd, skrive en bok osv.

Skrevet

Jeg drømmer om at han jeg er forelska i skal si til meg at han er forelska i meg, og at han vil være kjæresten min.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...