Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på ul idag (uke 18+5) og fikk beskjed om at jeg hadde foranliggende morkake med forgreininger. (Trodde forresten at en morkake var rundt som en pannekake..?) Morkaken lå langt ned i livmoren. Fikk ny time til ul i slutten av mai for å sjekke om jeg kunne føde normalt.

Hva betyr det at morkaken ligger foran med forgreininger og har det noen andre ulemper enn at vanlig fødsel kan utelukkes?

På forhånd takk for svar!

(Vet ikke om du husker fra tidligere innlegg, men det kom to jordmødre innom ul'en idag...så terminen stemte - ikke 14 dager plusset på som jeg var redd for!)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/22671-foranliggende-morkake-mforgreninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Om moderkakan ligger långt ned inne i livmodern, franför livmodertappen, är detta ett absolut hinder för att föda vaginalt. Det skall ju vara barnets huvud som ligger där och moderkakan skall ligga någonstans ovanför denna, eller uppåt inne i livmodern. Du skriver att den är föreliggande men inte hur mycket. Av och till ligger den bara delvis i kanten och kan då sträcka sig uppåt när livmodern växer. Det är detta som de skall undersöka i maj. Vad de menar med förgreningar vet inte jag. Lycka till vidare!

Om moderkakan ligger långt ned inne i livmodern, franför livmodertappen, är detta ett absolut hinder för att föda vaginalt. Det skall ju vara barnets huvud som ligger där och moderkakan skall ligga någonstans ovanför denna, eller uppåt inne i livmodern. Du skriver att den är föreliggande men inte hur mycket. Av och till ligger den bara delvis i kanten och kan då sträcka sig uppåt när livmodern växer. Det är detta som de skall undersöka i maj. Vad de menar med förgreningar vet inte jag. Lycka till vidare!

Jeg vet ikke hvor langt ned som er langt ned, men jordmoren måtte helt ned til bekkenbeinet (symfysen?) for å få den med på skjermen.

Hun snakket om at den også lå bakover på ene eller begge sidene. Det er muligens dette hun mente med forgreninger?

Jeg skal jo på ul igjen 29.mai - så jeg får vel svar da, men det er likevel greit å vite sånn ca. *s*..Nok av andre ting å bekymre seg for under svangerskapet ellers.

Takk for svar!

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...