Gå til innhold

Litt bekymret...

Gjest Snart hundeeier :)

Anbefalte innlegg

Gjest Snart hundeeier :)
Skrevet

Hei!

Vi er et samboerpar som får oss en guttevalp i mai.

Fra før har vi en forholdsvis rolig hannkatt, men jeg er litt bekymret for hvordan katten skal reagere på en hund i hus.

Fra tidligere har den vært vant med å omgås andre katter og ikke brytt seg om/reagert på andre katter (utenom de som vil banke ham).

Jeg vil ikke at den skal bli redd valpen og "fly til skogs" siden den også er et kjært familiemedlem.

Er det noen her som har erfaring med å hatt katt fra før og fått hund i hus?

Hvordan har dette gått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada. Vi har ei gamal katte, og fekk hvalp for tre veker sidan.

Bikkja masar jo ein del og vil leike, men katten ignorerer henne stort sett. Dersom ho blir for plaga hender at ho gjev bikkja ein dask over nasen, men aldri med klørne ute,

Det virkar som katta skjønnar at det nye dyret er ein unge, og handsamar henne såleis.

Så om ein kan byggje på mine observasjonar, trur eg du kan taka situasjonen med ro.

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med dette, men oppdretteren til vår hund fortalte litt om hvordan de hadde gjort det.

Katten fikk ha et sted (rom) som kun den kom til, der den fikk ha vann- og matskålen sin i fred, og som ble dens sted. Katter vil jo ha sitt revir. De løste det med en slags krok, som satte en dør på gløtt, slik at katten kom inn, mens hunden (som er større) ikke kunne komme inn dit. Om dette er upraktisk eller hunden er liten, så kan man ha en kattedør, som kun åpnes med en radiosender, som er festet i kattens halsbånd.

Kanskje er ikke dette heller nødvendig, men det er et forslag.

Et annet, som man uansett kan gjennomføre, er å konsekvent gi katten mat før hunden. Dette forteller hunden at katten er over den i rang. Hunder ordner seg jo i et hieraki innen flokken, og de som er høyere opp på rangstigen får mat før de lenger ned.

Det er sikkert flere her som har både hund og katt som kan komme med gode og dårlige erfaringer, men jeg håper det vil fungere godt hos dere. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...