Gå til innhold

Endret atferdsmønster etter sterilisering (katter)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pusekattene våre blir snart ett år gamle og på onsdag ble begge steriliserte. De kom seg raskt etter operasjonen, men er mye roligere enn normalt. Kommer dette av at de forsatt er slappe etter inngrepet, eller er det en hormonell sak?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da min katt ble sterilisert, hadde hun jo operasjonsår som skulle "være i ro" i 2 uker.

Hun var _veldig_ rolig av seg og veterinæren sa at det var nok pga av såret både innvendig og utvendig ville være ømt en stund.

Skjønner jo det.

Men for å være helt ærlig, så har jeg ikke merket at hun ble noe mer rolig enn det hun har vært. 1 år siden hun ble sterilisert, og føler hun er den samme.

Det samme med hanpusen vår, når vi kastrerte han så merket vi absolutt INGEN forskjell.

Han er likedan.

Min forrige hannkatt derimot, gikk fra å være en rabbagast til verdens mest roligste pus som stort sett sov og spiste.

Sannsynligvis ganske individuelt.

Skrevet

Er dette hannkatter så vet jeg at de normalt blir roligere ja.

Det er ofte derfor hannkatter steriliseres også.

Er det derimot snakk om hunnkatter, så aner jeg ikke.

Har to hannkatter selv, som ble sterilisert forrige lørdag, de har blitt roligere og den ene har tom. begynt å følge etter barna når de er ute å leker, han vil leke han også:o)

Skrevet

Da min katt ble sterilisert, hadde hun jo operasjonsår som skulle "være i ro" i 2 uker.

Hun var _veldig_ rolig av seg og veterinæren sa at det var nok pga av såret både innvendig og utvendig ville være ømt en stund.

Skjønner jo det.

Men for å være helt ærlig, så har jeg ikke merket at hun ble noe mer rolig enn det hun har vært. 1 år siden hun ble sterilisert, og føler hun er den samme.

Det samme med hanpusen vår, når vi kastrerte han så merket vi absolutt INGEN forskjell.

Han er likedan.

Min forrige hannkatt derimot, gikk fra å være en rabbagast til verdens mest roligste pus som stort sett sov og spiste.

Sannsynligvis ganske individuelt.

Ok, kattene våre er også egentlig veldig rolige og kosete, men nå ligger de tett sammenslynget og sover i timesvis hver dag :-)

Hannkatta til farmoren min fikk skikkelige "homsefakter" (håper jeg ikke blir halshugget nå ;-)) når han ble kastrert. Han gjorde stort sett ikke annet enn å snuse på blomstene i hagen... Katta ble rett og slett veldig femi!

Skrevet

Er dette hannkatter så vet jeg at de normalt blir roligere ja.

Det er ofte derfor hannkatter steriliseres også.

Er det derimot snakk om hunnkatter, så aner jeg ikke.

Har to hannkatter selv, som ble sterilisert forrige lørdag, de har blitt roligere og den ene har tom. begynt å følge etter barna når de er ute å leker, han vil leke han også:o)

Det er hunnkatter vi har. Jeg visste at hannkatter ofte blir roligere av kastrering, men er (som deg) usikker på om dette også gjelder hunnkatter. Alle kan jo bli litt slappe etter en operasjon, så det er kanskje ikke godt å si om atferden vil normalisere seg etter en ukes tid e.l.

Skrevet

Ok, kattene våre er også egentlig veldig rolige og kosete, men nå ligger de tett sammenslynget og sover i timesvis hver dag :-)

Hannkatta til farmoren min fikk skikkelige "homsefakter" (håper jeg ikke blir halshugget nå ;-)) når han ble kastrert. Han gjorde stort sett ikke annet enn å snuse på blomstene i hagen... Katta ble rett og slett veldig femi!

Det at kattene dine ligger tett sammenslynget og sover i timesvis hver dag etter steriliseringen, det kan jeg fortelle at det samme skjedde her også.

Sov og sov og oppi hverandre som om det var mor og sønn ;)

Så det kan kanskje være noe hormonelt etter steriliesringen ja :)

Pusekroppen tar vel en liten stund å justere til forandringene.

Dog varte det en stund, så sluttet det. Nå skjer det bare av og til.

Hehe, ala oksen Ferdinand som bare snuser på blomstene :)

Skrevet

Det at kattene dine ligger tett sammenslynget og sover i timesvis hver dag etter steriliseringen, det kan jeg fortelle at det samme skjedde her også.

Sov og sov og oppi hverandre som om det var mor og sønn ;)

Så det kan kanskje være noe hormonelt etter steriliesringen ja :)

Pusekroppen tar vel en liten stund å justere til forandringene.

Dog varte det en stund, så sluttet det. Nå skjer det bare av og til.

Hehe, ala oksen Ferdinand som bare snuser på blomstene :)

Da får vi nok de "gamle" kattene våre tilbake etter en tid :-)

bugge -jenta
Skrevet

Da får vi nok de "gamle" kattene våre tilbake etter en tid :-)

Eller dere får tenke at forandring fryder... Nei, de dykker nok opp igjen, personlighetene dere er så glad i.

Skrevet

Eller dere får tenke at forandring fryder... Nei, de dykker nok opp igjen, personlighetene dere er så glad i.

Satser på det :-)

Skrevet

Hunkatter har hatt et stort inngrep (mye, mye større enn hankatter) når de har blitt kastrerte. Det er derfor helt normalt at de er litt roligere, evt. slappere, en uke eller to etter operasjonen. Akkurat som hankatter som regel blir roligere og mer gemyttlige etter kastrering, så blir ofte hunkatter det også.

Det heter forøvrig kastrering på hunkatter også, da hele livmoren fjernes - sterilisering er noe annet, og fjerner ikke løpetiden.

"............................................"

Skrevet

Hunkatter har hatt et stort inngrep (mye, mye større enn hankatter) når de har blitt kastrerte. Det er derfor helt normalt at de er litt roligere, evt. slappere, en uke eller to etter operasjonen. Akkurat som hankatter som regel blir roligere og mer gemyttlige etter kastrering, så blir ofte hunkatter det også.

Det heter forøvrig kastrering på hunkatter også, da hele livmoren fjernes - sterilisering er noe annet, og fjerner ikke løpetiden.

"............................................"

Ok, nå ble jeg mye klokere. Takk :-)

Skrevet

Det eneste jeg kommer på av forandring før og etter, var at katten helt sluttet å fange mus... ellers er den lik seg.

Den var drøyt to år gammel da den ble operert.

;D

Skrevet

Det eneste jeg kommer på av forandring før og etter, var at katten helt sluttet å fange mus... ellers er den lik seg.

Den var drøyt to år gammel da den ble operert.

;D

Det med musefanginga bekymrer meg en smule, ja. De tre siste dagene har vi ikke sett en eneste død mus på dørmatta om morgenen ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...