Gå til innhold

Uføretrygd

Gjest uføretrygd, økonomi og slikt

Anbefalte innlegg

Gjest uføretrygd, økonomi og slikt
Skrevet

Hvis man blir uføretrygdet midlertidig for tre år, midt i livet(100%) Hvilke "fordeler" kan en da få?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du slipper blant annet å jobbe.

De yrkesaktive betaler for deg.

Ikke verst fordeler bare det!

bugge -jenta
Skrevet

Den synes jeg du kunne spart deg. Du skulle prøvd å ha levd mitt liv du.

Gjest linnelinn
Skrevet

honnør rabatt på buss og tog iallfall.

bugge -jenta
Skrevet

honnør rabatt på buss og tog iallfall.

Er honnørrabatt 25 % mindre, eller i tilfelle hva?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Ei jeg kjenner fikk skadet armene såpass at de ikke kunne brukes i arbeidet hennes (som var hjelpepleier).

Hun får uføretrygd - kanskje av yrkesaktive, som du sier.

Men hver dag står hun opp til ingenting. Ingen arbeidskollegaer, ingen å ha lunch med.

Hva er det å trakte etter?

Gjest "Snylteren"
Skrevet

Blir litt støtt når jeg leser slike innlegg, selv om jeg jeg ofte møter personer som har lite empati med de som har mistet sin arbeidsevne.

Jeg har selv kommet i det uføre at jeg ikke greidde jobben min. I mitt tilfelle var det en bilulykke som snudde opp ned på livet mitt, hos andre kan det være sykdom.

Jeg er knapt 40 år, og i de siste årene har jeg ikke kunnet planlegge sosiale sammenkomster, fjellturer, ferieturer o.l. på grunn av helseproblemer. Jobben jeg trivdes så godt i måtte jeg slutte i. Dette er en skjebne jeg deler med mange som etter ditt syn er så "heldige" å bli uføretrygdet.

Syns at du skal tenke deg om før du tramper på de som fra før ligger nede. De fleste velger ikke en sånn livssituasjon om de kan velge.

Skrevet

Du kan sikkert slutte å jobbe du også, bare at det blir så lite penger av det og da er du i samme situasjon som de med uføretrygd.

Du får sikkert penger på sosialen, det er ofte mer enn folk får i uføretrygd.

Dessverre er vi mange som ikke er så heldige at vi kan velge om vi vil jobbe eller ikke.

Skrevet

Tror det varierer, men oftest er det vel 50%, eller lik barnepris. Men jeg tror ikke det er lovpålagt å gi honnørpris, så det er vel derfor det varierer. Det kan altså varierer fra kommune til kommune, eller firma til firma.

Man kan få honnørbillett på alt fra transportmidler til kino.

Skrevet

Det er ikke lovpålagt å gi honnørrabatt, men de fleste steder får du det. På rutebuss (unntatt ekspressbusser) gis det normalt 50% rabatt, på ekspressavganger som opereres av NorWay Bussekspress gis det 33% rabatt på ordinær takst.

http://www.nor-way.no/nbeweb/show.do?page=237;1269

Hva f.eks NSB gir vet jeg ikke, men det er enkelt å finne ut av det.

bugge -jenta
Skrevet

Takk for svar dere. Er ikke uføretrygdet ennå, og håper i tilfelle at det skal bli midlertidig. Det økonomiske er ikke alt,helse betyr mer, men man lurer jo litt på slikt og. Man skal jo leve av noe.

Gjest På attføring
Skrevet

Det er personer med dine holdninger som gjør at jeg ikke liker å innrømme at jeg går på attføring og er redd jeg kommer til å bli uføretrygdet.

Dere stigmatiserer oss. Vi har problemer nok som det er i hverdagen om vi ikke skal måtte bli sett ned på også.

Gjest Calóni
Skrevet

SL (Stor-Oslo Lokaltrafikk) har barnepris som honnørpris, iallfall.

Skrevet

Og jeg synes at det aller beste måtte være å være i arbeid og frisk slik at en kunne delta aktivt i samfunnet.

Og nå er det påske- mange av mine venner er på ski.

Skrevet

Du bør undersøke om du har rett på husbankens bostøtte. (Bostøttekontoret i kommunen. Se evt Husbankens hjemmesider og søk på bostøtte i søkefeltet)

Kanskje har du rett på grunnstønad? (Trygdekontor)

Skattebegrensning? (Hør med ligningskontor)

Andre aktuelle ting kan være startlån ved kjøp av bolig, boligtilskudd eller utbedringslån fra Husbanken osv.

bugge -jenta
Skrevet

Du bør undersøke om du har rett på husbankens bostøtte. (Bostøttekontoret i kommunen. Se evt Husbankens hjemmesider og søk på bostøtte i søkefeltet)

Kanskje har du rett på grunnstønad? (Trygdekontor)

Skattebegrensning? (Hør med ligningskontor)

Andre aktuelle ting kan være startlån ved kjøp av bolig, boligtilskudd eller utbedringslån fra Husbanken osv.

Takk for tips:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...