Gå til innhold

Venninne med ledsagerbevis

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt venninne
Skrevet

Forsår meg ikke på venninnen min. For 5 år siden var hun blakk, ny i byen o.s.v Hun fikk ledsagerbevis med sosialkontoret, og har siden fått tilsendt en nytt ledsagerbevis i posten en gang i året. Dette bruker hun flittig på kino, svømmehall o.s.v, selv om folk ser mistenksomt på henne når hun drar fram ledsagereviset.

Hordan kan folk synke så dypt for å spare noen tiere? Jeg blir pinlig berørt på hennes vegne, og har lyst å klage til kommunen. Dette er en meget velfungerendes dame, men hun skryter av hvor billige biletter hun får p.g.a. dette beviset og hvor "smart" hun er som vet å utnytte dette.

Jeg har ikke noe imot at de som har behov for det får rimligere tilgang på kulturelle aktiviteter, men nå noen utnytter dette bevisst blir jeg litt provosert. Hun greier også å skrike til seg penger på sosialkontoret som hun egentlig ikke har rett på og har ikke jobbet på sikkert 10 år.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• Gemini

7

• soleil

4

• rose23

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ledsagerbevis er et virkemiddel for at de som har behov for ledsager pga funksjonshemning eller lignende skal ha mulighet til å gå ut på aktiviteter som andre. Kan derfor ikke forstå at din venninne kan bruke dette alene og spare penger på det?

Hvis hun ikke har jobbet på 10 år så har hun kanskje en trygdeytelse, da? Det forklarer kanskje behovet for sosialhjelp og hun har vel en eller annen funksjonshemning eller lignende som gjør at hun får ledsagerbeviset?

Enten er innlegget bare tull eller så mangler det relevant info.

Skrevet

Hun får jo ikke rabatter, det er det ledsageren som får etter hva jeg vet...

Kanskje et tulleinlegg som soleil skriver, noe alla fyren med pc`n :-)

Gjest Dette er et tulleinnlegg
Skrevet

Et ledsagerbevis gir gratis adgang for LEDSAGER på gitte steder. Innehaveren av beviset betaler ordinær pris.

Skrevet

Ledsagerbevis er et virkemiddel for at de som har behov for ledsager pga funksjonshemning eller lignende skal ha mulighet til å gå ut på aktiviteter som andre. Kan derfor ikke forstå at din venninne kan bruke dette alene og spare penger på det?

Hvis hun ikke har jobbet på 10 år så har hun kanskje en trygdeytelse, da? Det forklarer kanskje behovet for sosialhjelp og hun har vel en eller annen funksjonshemning eller lignende som gjør at hun får ledsagerbeviset?

Enten er innlegget bare tull eller så mangler det relevant info.

Å, gjett om hun sørger for å få utnytte av ledsagerbeviset. Hun gjør det slik at hun får halv pris og den som er med henne betaler også halv pris. Demes bli det 30 krone på hver ved kinobesøk eller lignende...

Hun har fått skreket seg til gjeldsoffer-odrning, men jobber svart ved siden av. Synest dette er ganske urettferdig. Jeg løper ikke på sosialkontoret om jeg er blakk p.g.a at det er utrolig ydmykendes.

Jeg har selv mere studielån enn hun har i gjeld, men jeg betaler avdragene mine som de fleste andre mens hun slipper unna.

Skrevet

Å, gjett om hun sørger for å få utnytte av ledsagerbeviset. Hun gjør det slik at hun får halv pris og den som er med henne betaler også halv pris. Demes bli det 30 krone på hver ved kinobesøk eller lignende...

Hun har fått skreket seg til gjeldsoffer-odrning, men jobber svart ved siden av. Synest dette er ganske urettferdig. Jeg løper ikke på sosialkontoret om jeg er blakk p.g.a at det er utrolig ydmykendes.

Jeg har selv mere studielån enn hun har i gjeld, men jeg betaler avdragene mine som de fleste andre mens hun slipper unna.

Det går ikke an å "skrike seg til" gjeldsordning. Det er vanskelig å få.

Syns du akkurat skrev at hun ikke hadde jobbet på 10 år.. Nå jobber hun plutselig svart? hehe :P Morsom du.

Hvorfor angir du ikke henne om du mener hun benytter seg av velferdsgoder som hun ikke har krav på?

Tror ikke dette er seriøst, men..

Skrevet

oppss!

:-) "rose23" alias "oppgitt venninne"?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ehh.. driver du å skriver mange sånne tulleinnlegg?

Gjest prikkolina
Skrevet

Det er ikke på sosialkontoret man får ledsagerbevis.

Hun har ikke bruk for ledsagerbeviset alene,hun sparer derfor ingenting på å ha det.

Gjeldsordingsloven er meget vanskelig å komme seg inn i.

Sosialkontoret øser ikke ut penger bare for at noen skriker til dem.

Da hadde det ikke vært sånne trusler som det er mot dem som er kuratorer.

Denne damen lurer deg trill rundt og du er stokk dom som går på alt det hun forteller deg!

ler rått :))

Gjest Calóni
Skrevet

Det er ikke på sosialkontoret man får ledsagerbevis.

Hun har ikke bruk for ledsagerbeviset alene,hun sparer derfor ingenting på å ha det.

Gjeldsordingsloven er meget vanskelig å komme seg inn i.

Sosialkontoret øser ikke ut penger bare for at noen skriker til dem.

Da hadde det ikke vært sånne trusler som det er mot dem som er kuratorer.

Denne damen lurer deg trill rundt og du er stokk dom som går på alt det hun forteller deg!

ler rått :))

Tror heller det er dama som skriver innlegget som lurer -deg- trill rundt ;) Må si meg enig med de andre under her, dette må være et tulleinnlegg. Og er det ikke det, så er det skrevet av en med god fantasi, men lite kunnskaper.

Skrevet

Jeg har også en slik venninne. Hun klarer å skrike seg til det meste pga psykiske problemer. Men man betaler som sagt normal pris med ledsagerbevis, det er ledsageren som går gratis.

Jeg har enda ikke vært et sted som gir gratis ledsagerbillett så fortell meg gjerne hvor ledsageren kommer inn gratis. Eneste stedet jeg har vært er Hunderfossen.

Hun har ikke uføretrygd og får honnørbillett da? Det er gjerne 30% av normalpris.

Skrevet

Jeg har også en slik venninne. Hun klarer å skrike seg til det meste pga psykiske problemer. Men man betaler som sagt normal pris med ledsagerbevis, det er ledsageren som går gratis.

Jeg har enda ikke vært et sted som gir gratis ledsagerbillett så fortell meg gjerne hvor ledsageren kommer inn gratis. Eneste stedet jeg har vært er Hunderfossen.

Hun har ikke uføretrygd og får honnørbillett da? Det er gjerne 30% av normalpris.

"Mot at den funksjonshemmede selv løser ordinær billett, får han/hun ta med seg ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Det understrekes at "ordinær" billett er den til enhver tid gjeldene pris for en person. For en funksjonshemmet som er trygdet og har honnørkort, vil "ordinær" pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørpris-ordningen."

hentet fra http://www.srff.no/ledsagerbevis/merknader_retningslinjer_bokmaal.htm

SRFF står forresten for Statens råd for funksjonshemmede.

Skrevet

Det går ikke an å "skrike seg til" gjeldsordning. Det er vanskelig å få.

Syns du akkurat skrev at hun ikke hadde jobbet på 10 år.. Nå jobber hun plutselig svart? hehe :P Morsom du.

Hvorfor angir du ikke henne om du mener hun benytter seg av velferdsgoder som hun ikke har krav på?

Tror ikke dette er seriøst, men..

Det var sosialkontoret som ordnet det slik at hun fikk ledsagerbevis med kultursektoren. Hun bruker dette flittig sammen med typen, som også er veldig opptatt av å spare penger.

Hun har sagt de siste 2 årene at hun ikke kan begynne å jobbe på grunn av at hun venter på svar på søkanden om gjeldsorning. Hun fikk først avslag på søknad om gjeldsordning, men etter at hun sendte inn en klage, der hun brettet ut om sine psykiske problemer (som var sterkt overdrevent i søknaden) fikk hun godkjent den likevel.

Nå for 2 mnd. siden begynte hun som dagmamma for 2 barn, og tjener derfor noen tusenlapper ekstra utenom barnetrygda, kontantstøtten og sosialstønaden. (Hun har en sønn)

Jeg husker på videregående, da shoppet hun klær for flere tusen kroner på kreditt. Etterpå gikk hun på sosialkontoret og felte noen tårer, og de betalte regningen. Hun lo da hun fortalte hvordan hun lurte dem til å synest synd på henne.

Er det så rart jeg blir provosert? Jeg sliter helsa av meg for å få hjulene til å gå, mens hun skriker seg til penger fra det offentlige. Jeg har to jobber som tilsvarer kanskje 120 prosent, likevel mottar hun mere enn meg i måneden som hun sløser vekk på dill og dall.

Å, ja. Jeg er rose23.

Gjest prikkolina
Skrevet

Tror heller det er dama som skriver innlegget som lurer -deg- trill rundt ;) Må si meg enig med de andre under her, dette må være et tulleinnlegg. Og er det ikke det, så er det skrevet av en med god fantasi, men lite kunnskaper.

ååå det var jo defor jeg skrev at hun var dom skjønner du.

Skrevet

"Mot at den funksjonshemmede selv løser ordinær billett, får han/hun ta med seg ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Det understrekes at "ordinær" billett er den til enhver tid gjeldene pris for en person. For en funksjonshemmet som er trygdet og har honnørkort, vil "ordinær" pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørpris-ordningen."

hentet fra http://www.srff.no/ledsagerbevis/merknader_retningslinjer_bokmaal.htm

SRFF står forresten for Statens råd for funksjonshemmede.

Men det gjelder jo ingen steder. Ofte gir man 50% men bortsett fra Hunderfossen har jeg aldri opplevd at ledsager kommer gratis inn.

Gjest M.Angelica
Skrevet

ååå det var jo defor jeg skrev at hun var dom skjønner du.

Virker ikke som den skarpeste kniven du heller!

Skrevet

Men det gjelder jo ingen steder. Ofte gir man 50% men bortsett fra Hunderfossen har jeg aldri opplevd at ledsager kommer gratis inn.

I Trondheim har jeg kommet inn gratis som ledager både på kino, teater og konserter.

Skrevet

Skriv ut og ta med det som jeg linket til der. Det er retningslinjer som de fleste steder bør følge. Ofte har jeg inntrykk av at det rett og slett er kunnskapsmangel om disse tingene hos de man møter.

På Tusenfryd går forresten ledsager fri. Det er også info på sidene deres om hvilke spisesteder osv. som er tilrettelagt for rullestol der. Men pga terrenget der, så bør man vel ha elektrisk stol, eller være sterk i armene, eller ha en ledsager som er det. Det er jo temmelig kupert der...

Skrevet

I Trondheim har jeg kommet inn gratis som ledager både på kino, teater og konserter.

I Oslo er honnørbillet stort sett 33% avslag og samme pris for ledsager.

Skrevet

I Oslo er honnørbillet stort sett 33% avslag og samme pris for ledsager.

Da blir jo litt av poenget borte. Tanken er jo at man skal kunne ta med seg en ledsager som man har behov for, uten at det skal koste noe ekstra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...