Gå til innhold

Venninne med ledsagerbevis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et ledsagerbevis gir gratis adgang for LEDSAGER på gitte steder. Innehaveren av beviset betaler ordinær pris.

Det er mye mulig dette er tull, men:

"Mot at den funksjonshemmede selv løser ordinær billett, får han/hun ta med seg ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Det understrekes at "ordinær" billett er den til enhver tid gjeldene pris for en person. For en funksjonshemmet som er trygdet og har honnørkort, vil "ordinær" pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørpris-ordningen."

Så hva man legger i ordinær billett kan være så ymse, hvis man har krav på honnørbillett OG ledsagerbevis, så får man både lavere pris til seg selv, og gratis-billett for ledsager.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

16

• Gemini

7

• soleil

4

• rose23

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Da blir jo litt av poenget borte. Tanken er jo at man skal kunne ta med seg en ledsager som man har behov for, uten at det skal koste noe ekstra.

Ja, jeg skjønner ikke vitsen med reglene i Oslo. Det blir stort sett dyrere for meg å ta med meg noen enn for andre som kan gå alene.

Så jeg blir hjemme.

Skrevet

Skriv ut og ta med det som jeg linket til der. Det er retningslinjer som de fleste steder bør følge. Ofte har jeg inntrykk av at det rett og slett er kunnskapsmangel om disse tingene hos de man møter.

På Tusenfryd går forresten ledsager fri. Det er også info på sidene deres om hvilke spisesteder osv. som er tilrettelagt for rullestol der. Men pga terrenget der, så bør man vel ha elektrisk stol, eller være sterk i armene, eller ha en ledsager som er det. Det er jo temmelig kupert der...

Jeg har ikke våget meg på tusenfryd, jeg husker hvor bratt det er der. Og man kan vel ikke komme på bussen dit med el.stol?

Skrevet

Jeg har ikke våget meg på tusenfryd, jeg husker hvor bratt det er der. Og man kan vel ikke komme på bussen dit med el.stol?

Bussen vet jeg ikke om er tilrettelagt, men kan du ikke kjøre da? Det er tilrettelagte parkeringsplasser nær inngangen Og bruke el-rullestol?

Går du inn på tusenfryd.no og informasjons-linken der, så står det info for funksjonshemmede.

Eller nærmere bestemt: http://tusenfryd.no/?pageId=201 :-)

Skrevet

Bussen vet jeg ikke om er tilrettelagt, men kan du ikke kjøre da? Det er tilrettelagte parkeringsplasser nær inngangen Og bruke el-rullestol?

Går du inn på tusenfryd.no og informasjons-linken der, så står det info for funksjonshemmede.

Eller nærmere bestemt: http://tusenfryd.no/?pageId=201 :-)

Jeg har ikke bil til å få med den store stolen. Kun den lille manuelle.

Skrevet

Det var sosialkontoret som ordnet det slik at hun fikk ledsagerbevis med kultursektoren. Hun bruker dette flittig sammen med typen, som også er veldig opptatt av å spare penger.

Hun har sagt de siste 2 årene at hun ikke kan begynne å jobbe på grunn av at hun venter på svar på søkanden om gjeldsorning. Hun fikk først avslag på søknad om gjeldsordning, men etter at hun sendte inn en klage, der hun brettet ut om sine psykiske problemer (som var sterkt overdrevent i søknaden) fikk hun godkjent den likevel.

Nå for 2 mnd. siden begynte hun som dagmamma for 2 barn, og tjener derfor noen tusenlapper ekstra utenom barnetrygda, kontantstøtten og sosialstønaden. (Hun har en sønn)

Jeg husker på videregående, da shoppet hun klær for flere tusen kroner på kreditt. Etterpå gikk hun på sosialkontoret og felte noen tårer, og de betalte regningen. Hun lo da hun fortalte hvordan hun lurte dem til å synest synd på henne.

Er det så rart jeg blir provosert? Jeg sliter helsa av meg for å få hjulene til å gå, mens hun skriker seg til penger fra det offentlige. Jeg har to jobber som tilsvarer kanskje 120 prosent, likevel mottar hun mere enn meg i måneden som hun sløser vekk på dill og dall.

Å, ja. Jeg er rose23.

Hvis hun har fått gjeldsordning uten at vilkårene er oppfylt og har fått sosialhjelp til å dekke forbruksgjeld så er a god!

Skrevet

Hvis hun har fått gjeldsordning uten at vilkårene er oppfylt og har fått sosialhjelp til å dekke forbruksgjeld så er a god!

Hun fortalte selv at hun hadde fått dekket strømutgifter med sosialkontoret selv om hun ikke hadde rett på det fordi hun har en samboer som er i full jobb.

Saksbehandleren hadde også selv sagt at hun ikke hadde rett på de pengene hun fikk.

Skrevet

Jeg har ikke bil til å få med den store stolen. Kun den lille manuelle.

Ja, det hadde jeg glemt. Huff, at regelverket skal være så stivbent at du ikke kan få transportert din egen rullestol...

Du får ringe Tusenfryd og spørre, kanskje de har sånne nye flotte rullestol-tilgjengelige busser. Tror ellers det var Drammen som var tidlig ute med å sette slike busser i vanlig rutetrafikk.

Skrevet

Ja, det hadde jeg glemt. Huff, at regelverket skal være så stivbent at du ikke kan få transportert din egen rullestol...

Du får ringe Tusenfryd og spørre, kanskje de har sånne nye flotte rullestol-tilgjengelige busser. Tror ellers det var Drammen som var tidlig ute med å sette slike busser i vanlig rutetrafikk.

Ja, det kan jeg gjøre. Nå er liksom minstemann stor nok til å være med på alt, han er 1,40 høy :o)

Skrevet

Hun fortalte selv at hun hadde fått dekket strømutgifter med sosialkontoret selv om hun ikke hadde rett på det fordi hun har en samboer som er i full jobb.

Saksbehandleren hadde også selv sagt at hun ikke hadde rett på de pengene hun fikk.

Jeg vet det går an for jeg har ei venninne som er gift som klarer det også.

Hun tåle nemlig ikke å ha dårlig råd, hun får angst av det?????? Akkurat som vi andre ikke får hette når vi ikke kan betale for oss.

Skrevet

Skriv ut og ta med det som jeg linket til der. Det er retningslinjer som de fleste steder bør følge. Ofte har jeg inntrykk av at det rett og slett er kunnskapsmangel om disse tingene hos de man møter.

På Tusenfryd går forresten ledsager fri. Det er også info på sidene deres om hvilke spisesteder osv. som er tilrettelagt for rullestol der. Men pga terrenget der, så bør man vel ha elektrisk stol, eller være sterk i armene, eller ha en ledsager som er det. Det er jo temmelig kupert der...

Siden det er frivillig å godta ledsagerbevisene, er det neppe primært kunnskapsmangel som ligger til grunn at ordningen er lite utbredt. Mange private institusjoner ser det ikke som sin oppgave å "finansiere" fritidsaktiviteter for funksjonshemmede.

Skrevet

Det er ikke på sosialkontoret man får ledsagerbevis.

Hun har ikke bruk for ledsagerbeviset alene,hun sparer derfor ingenting på å ha det.

Gjeldsordingsloven er meget vanskelig å komme seg inn i.

Sosialkontoret øser ikke ut penger bare for at noen skriker til dem.

Da hadde det ikke vært sånne trusler som det er mot dem som er kuratorer.

Denne damen lurer deg trill rundt og du er stokk dom som går på alt det hun forteller deg!

ler rått :))

Det er ulikt fra kommune til kommune hvilken instans som administrerer denne ordningen. Noen steder foregår saksbehandlingen på sosialkontoret.

Skrevet

Siden det er frivillig å godta ledsagerbevisene, er det neppe primært kunnskapsmangel som ligger til grunn at ordningen er lite utbredt. Mange private institusjoner ser det ikke som sin oppgave å "finansiere" fritidsaktiviteter for funksjonshemmede.

Vel, etter min erfaring er det i noen tilfeller kunnskapsmangel hos den enkelte medarbeider. Men det kan vel gjerne være en kombinasjon av det du mener og min erfaring som er sannheten, og ikke enten/eller.

Skrevet

Da har hun eventuelt fått dekket strømutgiftene etter en skjønnsmessig vurdering. (Lov om sosiale tjenester § 5-2)

Sosialhjelp skal ikke tilgodese kreditorer så jeg tviler sterkt på at hun har fått dekket forbruksgjeld, det må i såfall ha vært gjort en grov feil av sosialkontoret. Gjeld blir i sjeldne tilfeller dekt når folk står i fare for å miste bolig eller strøm pga at det ikke betaler boutgifter, men ikke ellers.

Hvis hun i årevis har mottatt sosialhjelp så er det jo rart at sosialontoret ikke stiller vilkår om at hun skal ta et hvert tilbud av arbeidskontoret. Ettersom samboeren er i jobb vil hun bli økonomisk selvhjulpen kun med feks individstønad og barnetilsyn. Hvis hun sier at hun ikke er i stand til å jobbe så vil hun i såfall ha trygderettigheter. Folk skal ikke gå på sosialhjelp i årevis da dette er en midlertidig ytelse. Det er også et vilkår at andre muligheter skal være prøvd først.

Det med gjeldsordningen er ikke mulig slik som du forklarer det. Vilkårene må være oppfylt, hjelper ikke å sutre seg til noe eller levere en helseerklæring som tilsidesetter vilkårene i loven.

Enten er det du som tuller med oss på dol, eller så er det venninna di som tuller med deg. Hvis ikke så bør ombudet eller fylkesmannen ta en skikkelig runde med sosialkontoret.

Det er foressten ikke sosialkontoret som innvilger gjeldsordning, men namsretten/tingretten..

Gjest prikkolina
Skrevet

Virker ikke som den skarpeste kniven du heller!

Nei men du er sikkert den skarpeste som i det hele tatt gidder å bry deg.

Skrevet

Vel, etter min erfaring er det i noen tilfeller kunnskapsmangel hos den enkelte medarbeider. Men det kan vel gjerne være en kombinasjon av det du mener og min erfaring som er sannheten, og ikke enten/eller.

Dersom stedet har sagt seg villig til å være med i ledsagerbevisordningen og ikke informerer sine medarbeidere om hva dette innebærer, så er selvfølgelig kunnskapsmangelen utslagsgivende :-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Nei men du er sikkert den skarpeste som i det hele tatt gidder å bry deg.

He he.. Ja, jeg er veldig skarp ;o)

Gjest grei regel
Skrevet

Det er mye mulig dette er tull, men:

"Mot at den funksjonshemmede selv løser ordinær billett, får han/hun ta med seg ledsageren gratis der ledsagerbevis aksepteres. Det understrekes at "ordinær" billett er den til enhver tid gjeldene pris for en person. For en funksjonshemmet som er trygdet og har honnørkort, vil "ordinær" pris bety honnørpris på de steder som har innført honnørpris-ordningen."

Så hva man legger i ordinær billett kan være så ymse, hvis man har krav på honnørbillett OG ledsagerbevis, så får man både lavere pris til seg selv, og gratis-billett for ledsager.

Jeg er selv uføretrygdet og har ledsagerbevis. Det betyr at jeg må betale ca 50% av billettprisen på kino(honnørbillett) pluss at jeg kan ta med meg én person som går gratis.

Gjest Calóni
Skrevet

Men det gjelder jo ingen steder. Ofte gir man 50% men bortsett fra Hunderfossen har jeg aldri opplevd at ledsager kommer gratis inn.

Jeg har kommet med gratis inn på kinoer i Trondheim. Ikke bare som engangstilfelle, men alle 4-5 gangene jeg har vært med noen med ledsagerbevis.

Gjest Calóni
Skrevet

I Trondheim har jeg kommet inn gratis som ledager både på kino, teater og konserter.

Hehe, akkurat det samme som jeg skrev til Dorthe nå. Skulle vel lest litt svar først ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...